Martin Karlberg
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 69
- Mobiltelefon:
- 070-818 29 92
- E-post:
- martin.karlberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
- CV:
- Ladda ned CV
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är universitetslektor och excellent lärare vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Jag är också mentor i högskolepedagogik. Min undervisning och forskning handlar framför allt om ledarskap i klassrummet, effektiv undervisning och fortbildning av lärare.
För närvarande är jag forskningsledare för IBIS-projektet.
Jag undervisar främst på lärarprogrammet och rektorsprogrammet.
2020 mottog jag Uppsala universitets Pedagogiska pris.
Fråga mig gärna om mentorsuppdrag!
Nyckelord
- beteendeanalys
- didaktik
- inkludering
- klassrum
- klassrummet
- ledarskap
- pedagogik
- undervisning
Forskning
Jag är forskningsledare för IBIS-projektet, där vi implementerar och utvärderar IBIS-programmet på ungefär 200 skolor. IBIS-programmet är ett svenskt program som baseras på programmet Positive Behavior Support. Läs gärna mer på www.uu.se/ibis
Publikationer
Urval av publikationer
- The Importance of School Pedagogical and Social Climate to Students’ Unauthorized Absenteeism (2022)
- Knowledge and Will (2021)
- Outcome of a Multi-modal CBT-based Treatment Program for Chronic School Refusal (2021)
- The professional development needs of beginning and experienced teachers in four municipalities in Sweden (2020)
- Pedagogical and Social School Climate (2019)
- Psychometric Properties of an Instrument to Measure Social and Pedagogical School Climate Among Teachers (PESOC) (2018)
- Teaching Traditions in Science Teachers’ Practices and the Introduction of National Testing (2018)
- School environment and mental health in early adolescence - a longitudinal study in Sweden (KUPOL) (2016)
- Hemmasittare och vägen tillbaka: Insatser vid långvarig skolfrånvaro (2015)
- Pedagogisk psykologi (2015)
- A randomized controlled trial of a standardized behavior management intervention for students with externalizing behavior (2012)
- Manner of teaching and teaching traditions in Science Education (2012)
- Skol-Komet (2011)
- Measuring attitudes towards three values that underlie sustainable development (2011)
Senaste publikationer
- Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting (2024)
- The Importance of School Pedagogical and Social Climate to Students’ Unauthorized Absenteeism (2022)
- Stöd för ledarskap i undervisningen (2022)
- Inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS) - proaktivt arbete med relationer, struktur och arbetsro (2021)
- Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting (2024)
- The Importance of School Pedagogical and Social Climate to Students’ Unauthorized Absenteeism (2022)
- Mathematical problem-solving through cooperative learning - the importance of peer acceptance and friendships (2021)
- Knowledge and Will (2021)
- Outcome of a Multi-modal CBT-based Treatment Program for Chronic School Refusal (2021)
- The professional development needs of beginning and experienced teachers in four municipalities in Sweden (2020)
- Pedagogical and Social School Climate (2019)
- Psychometric Properties of an Instrument to Measure Social and Pedagogical School Climate Among Teachers (PESOC) (2018)
- Teaching Traditions in Science Teachers’ Practices and the Introduction of National Testing (2018)
- School environment and mental health in early adolescence - a longitudinal study in Sweden (KUPOL) (2016)
- Nordic school mathematics revisited – on the introduction and functionality of New Math (2016)
- A randomized controlled trial of a standardized behavior management intervention for students with externalizing behavior (2012)
- Skol-Komet skapar ömsesidig respekt och arbetsro (2011)
- Skol-Komet skapar ömsesidig respekt och arbetsro (2011)
- Measuring attitudes towards three values that underlie sustainable development (2011)
- Measuring attitudes towards three values that underlie sustainable development (2011)
- Svenska skolreformer till mer skada än nytta (2010)
- Vällovliga teorier räcker inte (2009)
- Fler kameror minskar inte brottsligheten (2007)
Böcker
- Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare (2021)
- Handbok i klassrumsledarskap (2020)
- Hemmasittare och vägen tillbaka: Insatser vid långvarig skolfrånvaro (2015)
- Pedagogisk psykologi (2015)
- Skol-Komet (2011)
Kapitel
- Inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS) - proaktivt arbete med relationer, struktur och arbetsro (2021)
- Studenters bristande faktakunskaper (2021)
Konferenser
- Support or Restriction: Swedish Primary School Teachers’ Views on Mathematics Curriculum Reform (2015)
- Manner of teaching and teaching traditions in Science Education (2012)