Ingrid I. Olsson
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 88
- E-post:
- ingrid.olsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, excellent lärare
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Ingrid Olsson är docent i pedagogik, excellent lärare, lektor i didaktik och fil dr i psykologi. Hennes forskning handlar främst om förskola, skola, funktionsnedsättning, inkludering, delaktighet, implementering, samverkan och ledarskap. Hon ingår i olika nationella och internationella samarbeten. Hon undervisar inom grundutbildning, masterprogram och forskarutbildning.
Forskning
Ingrid Olssons forskning handlar främst om förskola, skola, funktionsnedsättning, inkludering, delaktighet, implementering, samverkan och ledarskap. Hon ingår i olika nationella och internationella samarbeten och är anlitad som lektör av internationella tidskrifter och forskningsorgan.
Publikationer
Urval av publikationer
- Elever med adhd och autism (2023)
- Inclusion of pupils with autism (2023)
- Systematik och reflektion (2022)
- Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning (2022)
- Children with Autism in community-based preschools in Sweden (2021)
- A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms (2020)
- A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings (2020)
- Teachers' perception of inclusion in elementary school (2020)
Senaste publikationer
- Vetenskapliga artiklar som undervisningsmaterial inom förskollärarprogrammet. (2024)
- Elever med adhd och autism (2023)
- Att stödja och underlätta för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (2023)
- Inclusion of pupils with autism (2023)
- Systematik och reflektion (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Inclusion of pupils with autism (2023)
- Systematik och reflektion (2022)
- Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning (2022)
- A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms (2020)
- A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings (2020)
- Teachers' perception of inclusion in elementary school (2020)
- Adolescents and social support situations (2016)
- Bridging the research to practice gap: A case study approach to understanding EIBI supports and barriers in Swedish preschools. (2016)
- Stöd och belastning – föräldrars erfarenheter av personlig assistans till barn med autism och utvecklingsstörning. (2012)
- No no, you cannot say that!’ (2012)
- Spouses' attributions for helping: the effects of styles of help-seeking, self-serving bias, and sex (2002)
Böcker
Kapitel
- Vetenskapliga artiklar som undervisningsmaterial inom förskollärarprogrammet. (2024)
- Att stödja och underlätta för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (2023)
- METHODS WITH DIRECT IMPACTON THE WELFARE AND HEALTH OF THE CHILD – A SYSTEMATIC REVIEW OF INTERNATIONALLY PUBLISHED LITERATURE (2006)
- PARENTS’ INTEREST IN VARIOUS FORMS OF PARENT SUPPORT (2006)
- Metoder med direkta effekter på barns välfärd och hälsa - en systematisk översikt av internationellt publicerad litteratur. (2004)
- Föräldrars intresse för olika former av föräldrastöd. (2004)
Konferenser
- Children with Autism in community-based preschools in Sweden (2021)
- “High Quality Practice” for Children with Autism in Swedish Preschools: (2018)