Ingrid I. Olsson
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 88
- E-post:
- ingrid.olsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, excellent lärare
Kort presentation
Ingrid Olsson är docent i pedagogik, excellent lärare, lektor i didaktik och fil dr i psykologi. Hennes forskning handlar främst om förskola, skola, funktionsnedsättning, inkludering, delaktighet, implementering, samverkan och ledarskap. Hon ingår i olika nationella och internationella samarbeten. Hon undervisar inom grundutbildning, masterprogram och forskarutbildning.
Forskning
Ingrid Olssons forskning handlar främst om förskola, skola, funktionsnedsättning, inkludering, delaktighet, implementering, samverkan och ledarskap. Hon ingår i olika nationella och internationella samarbeten och är anlitad som lektör av internationella tidskrifter och forskningsorgan.

Publikationer
Urval av publikationer
Inclusion of pupils with autism: a research overview
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 126-140, 2023
- DOI för Inclusion of pupils with autism: a research overview
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inclusion of pupils with autism: a research overview
Elever med adhd och autism: Psykologiska och pedagogiska perspektiv
Liber, 2023
Systematik och reflektion: Om att sammanställa forskning
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 7-28, 2022
Ingår i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, s. 156-156, 2022
- DOI för Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning
2021
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 58-68, 2020
- DOI för A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings
A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
Ingår i Frontiers in Psychology, 2020
- DOI för A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
- Ladda ner fulltext (pdf) av A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
Teachers' perception of inclusion in elementary school: the importance of imitation
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 567-575, 2020
Senaste publikationer
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 1-14, 2024
- DOI för Labour division and inclusion: perspectives of early childhood education staff on interprofessional collaboration when identifying and working with autistic children
- Ladda ner fulltext (pdf) av Labour division and inclusion: perspectives of early childhood education staff on interprofessional collaboration when identifying and working with autistic children
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 1115-1127, 2024
- DOI för Viewing inclusion through the lens of democracy-Conceptualizations and enactments in three early childhood educational settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av Viewing inclusion through the lens of democracy-Conceptualizations and enactments in three early childhood educational settings
Vetenskapliga artiklar som undervisningsmaterial inom förskollärarprogrammet.
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik., Uppsala universitet, 2024
Att stödja och underlätta för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ingår i Att bli lärare, s. 68-79, Liber, 2023
Inclusion of pupils with autism: a research overview
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 126-140, 2023
- DOI för Inclusion of pupils with autism: a research overview
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inclusion of pupils with autism: a research overview
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 1-14, 2024
- DOI för Labour division and inclusion: perspectives of early childhood education staff on interprofessional collaboration when identifying and working with autistic children
- Ladda ner fulltext (pdf) av Labour division and inclusion: perspectives of early childhood education staff on interprofessional collaboration when identifying and working with autistic children
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 1115-1127, 2024
- DOI för Viewing inclusion through the lens of democracy-Conceptualizations and enactments in three early childhood educational settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av Viewing inclusion through the lens of democracy-Conceptualizations and enactments in three early childhood educational settings
Inclusion of pupils with autism: a research overview
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 126-140, 2023
- DOI för Inclusion of pupils with autism: a research overview
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inclusion of pupils with autism: a research overview
Systematik och reflektion: Om att sammanställa forskning
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 7-28, 2022
Ingår i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, s. 156-156, 2022
- DOI för Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 58-68, 2020
- DOI för A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings
A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
Ingår i Frontiers in Psychology, 2020
- DOI för A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
- Ladda ner fulltext (pdf) av A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
Teachers' perception of inclusion in elementary school: the importance of imitation
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 567-575, 2020
Ingår i International Electronic Journal of Elementary Education, s. 317-336, 2016
Adolescents and social support situations
Ingår i Scandinavian Journal of Psychology, s. 223-232, 2016
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 69-80, 2012
- DOI för No no, you cannot say that!’: Perceptions and experiences of parents of preschool children with intellectual disabilities in Sweden.
- Ladda ner fulltext (pdf) av No no, you cannot say that!’: Perceptions and experiences of parents of preschool children with intellectual disabilities in Sweden.
Ingår i Barn, s. 25-40, 2012
Spouses' attributions for helping: the effects of styles of help-seeking, self-serving bias, and sex
Ingår i Scandinavian Journal of Psychology, s. 279-289, 2002
Böcker
Kapitel i böcker, delar av antologi
Vetenskapliga artiklar som undervisningsmaterial inom förskollärarprogrammet.
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik., Uppsala universitet, 2024
Att stödja och underlätta för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ingår i Att bli lärare, s. 68-79, Liber, 2023
PARENTS’ INTEREST IN VARIOUS FORMS OF PARENT SUPPORT
Ingår i NEW TOOLS FOR PARENTS: PROPOSALS FOR NEW FORMS OF PARENTAL SUPPORT, s. 119-136, Swedish National Institute of Public Health, 2006
Ingår i New Tools for Parents: Proposals for New Forms of Parental Support., s. 105-118, Swedish National Institute of Public Health, R 2006-5, 2006
Föräldrars intresse för olika former av föräldrastöd.
Ingår i Nya verktyg för föräldrar - förslag till nya former av föräldrastöd., s. 113-126, Statens folkhälsoinstitut, R 2004:49, 2004
Ingår i Nya verktyg för föräldrar - förslag till nya former av föräldrastöd., s. 97-110, Statens folkhälsoinstitut, R 2004:49, 2004
Konferensbidrag
2021
Ingår i 28th EECERA ANNUAL CONFERENCE, s. 56, 2018