Research on Educational Leadership (REL)
Kärnan i forskningsmiljön Educational Leadership utgörs av studier av utbildning, lärande, och ledarskap och i de sammanhang där dessa begrepp kan appliceras. Det innebär att studieobjekten finns i såväl förskola och skola som i andra delar av samhället.
Ledarskap utgör delar av politik, policy och governance. Det kommer till uttryck i olika institutionella, organisatoriska eller informella sammanhang. Forskningsmiljön kommer att intressera sig för hur ledarskap formuleras, transformeras och tolkas i olika sammanhang.
Forskningsgruppen intresserar sig för utbildning, lärande och ledarskap är inte enbart inriktat mot kunskaper och förmågor utan fokus riktas också mot normer och värden. Här utgör begrepp som hållbar utveckling, demokrati, likvärdighet, rättssäkerhet och medmänsklighet viktiga utgångspunkter. De situationer där utbildning, ledarskap och lärande är i fokus kan ofta studeras ur flera vetenskapliga perspektiv; såväl inter- som transdisciplinära.
Med ambitionen att bidra med kunskap om relationen mellan utbildning, ledarskap och lärande arbetar forskningsmiljön med transdisciplinära angreppssätt där olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter möts. Det som förenar forskningsmiljön är ett intresse för ledarskapets praktik samt de villkor som möjliggör och begränsar ledarskapet.
Forskningsmiljön Educational Leadership har sitt ursprung i STEP-gruppen (Research Unit for Studies in Educational Policy and Educational Philosophy). STEP startades av professor Ulf P. Lundgren år 2000. Forskningen inriktades mot socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner.
Kontakt
Katina Thelin, Daniel Nordholm,
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Flera medlemmar i gruppen undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.
Flera av medlemmarna inom Educational Leadership undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.
Educational Leadership medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.
Forskningsfokus
Pågående forskning inom miljön Educational Leadership rör styrning och ledning av verksamheter, ledarskap i olika skolformer samt studier av ledares professionsutbildning. Forskningen ryms inom följande teman:
- Styrning, ledning och organisering
- Ledarskapets praktiker och utmaningar
- Ledarskap och identitet
- Ledarskap i glesbygd/förort
- Ledarskap i rörelse och mobilitet
- Professionshandledning av skolledare
Seminarium
Seminarierna hålls vanligtvis varannan måndag
Tid 13.15 -15.00
(OBS! Föranmälan krävs). Kontakt: Daniel Nordholm
Lokal i Blåsenhus: Videokonferensrum 24:307
REL Seminarieschema hösten 2024
9 september, v. 37
Internt arbete UU
23 september, v. 39
Malin Kronqvist Håård, Institutionen för lärarutbildning, Avdelning för pedagogiskt arbete 2 vid Högskolan Dalarna, delar med dig av sina erfarenheter och sin uppelevelse av disputationen som ägde rum den 23/8, med fokus på det vetenskapliga samtal som tog form där, samt delar sina tankar om fortsatt forskning (nästa steg). Under mötet finns även möjlighet att samtala med Malin om innehållet i avhandlingen med titeln: Technologies of power in a state-initiated school improvement programme. Governing by school self-improvement.
7 oktober, v. 41
Katarina Ståhlkrantz med flera presenterar pågående forskning (efter presentation på ECER).
21 oktober, v. 43
Anna Sarri Krantz och Charlotte Baltzer presenterar pågående arbete med en studie som fokuserar på rektorers upplevda lärande i samband med seminarier på rektorsprogrammet.
4 november, v. 45
Daniel Nordholm med kollegor presenterar resultat från sitt VR-projekt med fokus på svenska rektorers autonomi.
18 november, v. 47
VR-beslut: samtal/workshop
2 december, v. 49
Anna Sarri Krantz presenterar pågående arbete med en studie om ledarskap och rekryteringsutbildning.
Charlotte Baltzer och Eva-Lena Lindster Norberg presenterar pågående forskning om SBS. Den tentativa och rubriken är En explorativ studie av den svenska skolinsatsen Samverkan för bästa skolan.
16 december, v. 51
Internt arbete UU
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 1-14, 2024
- DOI för What about feelings?: Elaboration on and consideration of the theoretical construct of emotions in practice and practice architectures
- Ladda ner fulltext (pdf) av What about feelings?: Elaboration on and consideration of the theoretical construct of emotions in practice and practice architectures
Ingår i Skolan som politisk organisation, s. 131-156, Gleerups Utbildning AB, 2024
Organizational Routines and Theorizing in Large-Scale School Improvement—Exploring a Swedish Design
Ingår i Leadership and Policy in Schools, 2024
Ingår i International Journal of Educational Management, s. 302-316, 2024
Nytillträdda rektorers identitet som rektor
Ingår i Att leda mot skolans mål, s. 215-226, Gleerups Utbildning AB, 2024
A critical study of the Swedish school intervention Collaboration for the Best School
2024
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i European Educational Research Journal, s. 347-365, 2024
Ingår i Professional Development in Education, s. 333-346, 2024
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
Ingår i Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2024
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 1-19, 2024
The narrative imagination - listen to the stories of the third generation survivors
2024
Handlingsutrymme och kontroll i skärningspunkten mellan huvudmannens och rektors ansvar.
Ingår i Leda för likvärdighet., s. 75-90, Gleerups Utbildning AB, 2024
Newly appointed principals' professional identity: insights from a Swedish perspective
Ingår i Educational Management Administration & Leadership, 2023
Tillitsbaserat ledarskap och autonomi
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning., s. 73-88, Liber, 2023
Principal’s autonomy and control in Sweden before and during COVID 19 - an explorative study
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 1-13, 2023
For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Ingår i Journal of Educational Administration, s. 325-340, 2023
Skolans kultur och kulturer inom skolan
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 108-124, Liber, 2023
Rektorers rörlighet i Sverige: En kunskapsöversikt
Ingår i Utbildning och lärande, 2023
Skolans arbets- och utvecklingsorganisation i vetenskaplig belysning
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, Liber, 2023
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023
Liber, 2023
Principals’ identity – developing and validating an analysis instrument in the Swedish context
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 185-200, 2023
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 420-440, 2023
Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 562-579, 2023
Tio år med ForskUL: reflektioner och framtidsspaning
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 24-57, 2023
- Fler publikationer