Research on Educational Leadership (REL)

Foto: Pixabay
Pedagogik utvecklar kunskaper om de processer, såväl formella som informella, genom vilka människor formas och förändras i olika sociala, kulturella, och institutionella sammanhang, till exempel förskola, skola, familj, fritid, arbetsliv och högre utbildning.
Kärnan i forskningsmiljön Educational Leadership utgörs av studier av utbildning, lärande, och ledarskap och i de sammanhang där dessa begrepp kan appliceras. Det innebär att studieobjekten finns i såväl förskola och skola som i andra delar av samhället.
Ledarskap utgör delar av politik, policy och governance. Det kommer till uttryck i olika institutionella, organisatoriska eller informella sammanhang. Forskningsmiljön kommer att intressera sig för hur ledarskap formuleras, transformeras och tolkas i olika sammanhang.
Forskningsgruppen intresserar sig för utbildning, lärande och ledarskap är inte enbart inriktat mot kunskaper och förmågor utan fokus riktas också mot normer och värden. Här utgör begrepp som hållbar utveckling, demokrati, likvärdighet, rättssäkerhet och medmänsklighet viktiga utgångspunkter. De situationer där utbildning, ledarskap och lärande är i fokus kan ofta studeras ur flera vetenskapliga perspektiv; såväl inter- som transdisciplinära.
Med ambitionen att bidra med kunskap om relationen mellan utbildning, ledarskap och lärande arbetar forskningsmiljön med transdisciplinära angreppssätt där olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter möts. Det som förenar forskningsmiljön är ett intresse för ledarskapets praktik samt de villkor som möjliggör och begränsar ledarskapet.
Forskningsmiljön Educational Leadership har sitt ursprung i STEP-gruppen (Research Unit for Studies in Educational Policy and Educational Philosophy). STEP startades av professor Ulf P. Lundgren år 2000. Forskningen inriktades mot socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner.
Kontakt
Katina Thelin, Daniel Nordholm,
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Flera medlemmar i gruppen undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.
Flera av medlemmarna inom Educational Leadership undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.
Educational Leadership medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.
Forskningsfokus
Pågående forskning inom miljön Educational Leadership rör styrning och ledning av verksamheter, ledarskap i olika skolformer samt studier av ledares professionsutbildning. Forskningen ryms inom följande teman:
- Styrning, ledning och organisering
- Ledarskapets praktiker och utmaningar
- Ledarskap och identitet
- Ledarskap i glesbygd/förort
- Ledarskap i rörelse och mobilitet
- Professionshandledning av skolledare
Seminarium
Seminarierna hålls vanligtvis varannan måndag
Tid 13.15 - 15.00
(OBS! Föranmälan krävs). Kontakt: Daniel Nordholm
REL Seminarieschema våren 2025
Lokal: Blåsenhus, 24:307
Zoom: https://uu-se.zoom.us/j/61168202140
10 februari, v. 7 (13-14.30)
Tina Bröms berättar om pågående arbete med att omvandla sin avhandling till en bok.
Charlotte Baltzer och Jenny Langwagen delar med sig av den kunskap de inhämtade genom sitt deltagande i UCEA.
Kommande konferenser 2025.
24 februari, v. 9
Rikke Sundberg, Department of Educational Science Faculty of Humanities, Sports and Educational Science Campus Vestfold, presenterar pågående avhandlingsarbete med fokus på rektorers kollektiva autonomi.
Katina Thelin, Anna Brunner Cederlund och Monica Vikner Stafberg informerar om SkolledarAkademin och en nyss genomförd studie med rubriken: Realisation of a ‘third space’: the case of a regional Swedish School Leaders’ Academy
10 mars, v. 11
Jenny Langwagen och Petri Salo: Rektorers informella professionella lärande – presentation av pågående litteraturöversikt
24 mars, v. 13 (13.15-14.15)
Lene Foss presenterar pågående arbete med en bok: Reimagining Education through Entrepreneurship – a healthy marriage?
7 april, v. 15
Charlotte, Susanne Sahlin, Eva-Lena Lindster Norberg och Anna Sarri Krantz om planerad studie som fokuserar deltagarnas möjlighet att utveckla kritiskt tänkande i rektorsprogrammet.
21 april, v. 17
Malin Kronqvist-Håård?
Katarina Ståhlkrantz med flera?
5 maj, v. 19
Eventuellt Charlotte Baltzer och Eva-Lena Lindster Norberg. Uppföljning av arbetet med SBS-studien.
Eventuellt Anna Sarri Krantz. Uppföljning av arbetet med RYT-studien
17 maj, v.21
Eventuellt Daniel Nordholm
2 juni, v. 23
Internt arbete UU
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Nordic Studies in Education, 2025
Newly appointed principals' professional identity: insights from a Swedish perspective
Ingår i Educational Management Administration & Leadership, s. 6-24, 2025
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 1-14, 2024
- DOI för What about feelings?: Elaboration on and consideration of the theoretical construct of emotions in practice and practice architectures
- Ladda ner fulltext (pdf) av What about feelings?: Elaboration on and consideration of the theoretical construct of emotions in practice and practice architectures
Ingår i Skolan som politisk organisation, s. 131-156, Gleerups Utbildning AB, 2024
Organizational Routines and Theorizing in Large-Scale School Improvement—Exploring a Swedish Design
Ingår i Leadership and Policy in Schools, 2024
Nytillträdda rektorers identitet som rektor
Ingår i Att leda mot skolans mål, s. 215-226, Gleerups Utbildning AB, 2024
A critical study of the Swedish school intervention Collaboration for the Best School
2024
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i European Educational Research Journal, s. 347-365, 2024
- DOI för Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
- Ladda ner fulltext (pdf) av Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i Professional Development in Education, s. 333-346, 2024
- DOI för The need for recognised educational infrastructures to support superintendents' professional development
- Ladda ner fulltext (pdf) av The need for recognised educational infrastructures to support superintendents' professional development
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 1-19, 2024
The narrative imagination - listen to the stories of the third generation survivors
2024
Handlingsutrymme och kontroll i skärningspunkten mellan huvudmannens och rektors ansvar.
Ingår i Leda för likvärdighet., s. 75-90, Gleerups Utbildning AB, 2024
Nurturing Eco-thinking by Leading and Learning from the Future as It Emerges
Ingår i Living Well in a World Worth Living in for All, s. 31-43, Springer, 2024
- DOI för Nurturing Eco-thinking by Leading and Learning from the Future as It Emerges
- Ladda ner fulltext (pdf) av Nurturing Eco-thinking by Leading and Learning from the Future as It Emerges
Ingår i Forskning og Forandring, s. 3-22, 2024
- DOI för ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
- Ladda ner fulltext (pdf) av ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
Ingår i Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2024
- DOI för Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
- Ladda ner fulltext (pdf) av Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
Ingår i International Journal of Educational Management, s. 302-316, 2024
- DOI för Big ideas, soft governance: managing large-scale school improvement at the national agency level in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Big ideas, soft governance: managing large-scale school improvement at the national agency level in Sweden
The Swedish National Professional program: A critical policy analysis
2024
Om detta må ni berätta: En analys av den tredje generationen överlevandes berättelser om Förintelsen
Ingår i Nordisk judaistik - Scandinavian Jewish Studies, s. 20-35, 2024
- DOI för Om detta må ni berätta: En analys av den tredje generationen överlevandes berättelser om Förintelsen
- Ladda ner fulltext (pdf) av Om detta må ni berätta: En analys av den tredje generationen överlevandes berättelser om Förintelsen
Tillitsbaserat ledarskap och autonomi
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning., s. 73-88, Liber, 2023
Principal’s autonomy and control in Sweden before and during COVID 19 - an explorative study
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 1-13, 2023
For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Ingår i Journal of Educational Administration, s. 325-340, 2023
- DOI för For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
- Ladda ner fulltext (pdf) av For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Skolans kultur och kulturer inom skolan
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 108-124, Liber, 2023
Rektorers rörlighet i Sverige: En kunskapsöversikt
Ingår i Utbildning och lärande, 2023
Skolans arbets- och utvecklingsorganisation i vetenskaplig belysning
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, Liber, 2023
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023
- Fler publikationer