Research on Educational Leadership (REL)

Foto: Pixabay

Pedagogik utvecklar kunskaper om de processer, såväl formella som informella, genom vilka människor formas och förändras i olika sociala, kulturella, och institutionella sammanhang, till exempel förskola, skola, familj, fritid, arbetsliv och högre utbildning.

Kärnan i forskningsmiljön Educational Leadership utgörs av studier av utbildning, lärande, och ledarskap och i de sammanhang där dessa begrepp kan appliceras. Det innebär att studieobjekten finns i såväl förskola och skola som i andra delar av samhället.

Ledarskap utgör delar av politik, policy och governance. Det kommer till uttryck i olika institutionella, organisatoriska eller informella sammanhang. Forskningsmiljön kommer att intressera sig för hur ledarskap formuleras, transformeras och tolkas i olika sammanhang.

Forskningsgruppen intresserar sig för utbildning, lärande och ledarskap är inte enbart inriktat mot kunskaper och förmågor utan fokus riktas också mot normer och värden. Här utgör begrepp som hållbar utveckling, demokrati, likvärdighet, rättssäkerhet och medmänsklighet viktiga utgångspunkter. De situationer där utbildning, ledarskap och lärande är i fokus kan ofta studeras ur flera vetenskapliga perspektiv; såväl inter- som transdisciplinära.

Med ambitionen att bidra med kunskap om relationen mellan utbildning, ledarskap och lärande arbetar forskningsmiljön med transdisciplinära angreppssätt där olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter möts. Det som förenar forskningsmiljön är ett intresse för ledarskapets praktik samt de villkor som möjliggör och begränsar ledarskapet.

Forskningsmiljön Educational Leadership har sitt ursprung i STEP-gruppen (Research Unit for Studies in Educational Policy and Educational Philosophy). STEP startades av professor Ulf P. Lundgren år 2000. Forskningen inriktades mot socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner.

Kontakt

Katina Thelin, Daniel Nordholm,

Forskningsmiljöns koppling till utbildning

Flera medlemmar i gruppen undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.

Flera av medlemmarna inom Educational Leadership undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.

Educational Leadership medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.

Forskningsfokus

Pågående forskning inom miljön Educational Leadership rör styrning och ledning av verksamheter, ledarskap i olika skolformer samt studier av ledares professionsutbildning. Forskningen ryms inom följande teman:

  • Styrning, ledning och organisering
  • Ledarskapets praktiker och utmaningar
  • Ledarskap och identitet
  • Ledarskap i glesbygd/förort
  • Ledarskap i rörelse och mobilitet
  • Professionshandledning av skolledare

Seminarium

Seminarierna hålls vanligtvis varannan måndag

Tid 13.15 - 15.00
(OBS! Föranmälan krävs). Kontakt: Daniel Nordholm

Lokal: Blåsenhus, 24:307
Zoom: https://uu-se.zoom.us/j/61168202140

10 februari, v. 7 (13-14.30)

Tina Bröms berättar om pågående arbete med att omvandla sin avhandling till en bok.

Charlotte Baltzer och Jenny Langwagen delar med sig av den kunskap de inhämtade genom sitt deltagande i UCEA.

Kommande konferenser 2025.

24 februari, v. 9

Rikke Sundberg, Department of Educational Science Faculty of Humanities, Sports and Educational Science Campus Vestfold, presenterar pågående avhandlingsarbete med fokus på rektorers kollektiva autonomi.

Katina Thelin, Anna Brunner Cederlund och Monica Vikner Stafberg informerar om SkolledarAkademin och en nyss genomförd studie med rubriken: Realisation of a ‘third space’: the case of a regional Swedish School Leaders’ Academy

10 mars, v. 11

Jenny Langwagen och Petri Salo: Rektorers informella professionella lärande – presentation av pågående litteraturöversikt

24 mars, v. 13 (13.15-14.15)

Lene Foss presenterar pågående arbete med en bok: Reimagining Education through Entrepreneurship – a healthy marriage?

7 april, v. 15

Charlotte, Susanne Sahlin, Eva-Lena Lindster Norberg och Anna Sarri Krantz om planerad studie som fokuserar deltagarnas möjlighet att utveckla kritiskt tänkande i rektorsprogrammet.

21 april, v. 17

Malin Kronqvist-Håård?

Katarina Ståhlkrantz med flera?

5 maj, v. 19

Eventuellt Charlotte Baltzer och Eva-Lena Lindster Norberg. Uppföljning av arbetet med SBS-studien.

Eventuellt Anna Sarri Krantz. Uppföljning av arbetet med RYT-studien

17 maj, v.21

Eventuellt Daniel Nordholm

2 juni, v. 23

Internt arbete UU

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin