Research on Educational Leadership (REL)

Foto: Pixabay


Kärnan i forskningsmiljön Educational Leadership utgörs av studier av utbildning, lärande, och ledarskap och i de sammanhang där dessa begrepp kan appliceras. Det innebär att studieobjekten finns i såväl förskola och skola som i andra delar av samhället.

Ledarskap utgör delar av politik, policy och governance. Det kommer till uttryck i olika institutionella, organisatoriska eller informella sammanhang. Forskningsmiljön kommer att intressera sig för hur ledarskap formuleras, transformeras och tolkas i olika sammanhang.

Forskningsgruppen intresserar sig för utbildning, lärande och ledarskap är inte enbart inriktat mot kunskaper och förmågor utan fokus riktas också mot normer och värden. Här utgör begrepp som hållbar utveckling, demokrati, likvärdighet, rättssäkerhet och medmänsklighet viktiga utgångspunkter. De situationer där utbildning, ledarskap och lärande är i fokus kan ofta studeras ur flera vetenskapliga perspektiv; såväl inter- som transdisciplinära.

Med ambitionen att bidra med kunskap om relationen mellan utbildning, ledarskap och lärande arbetar forskningsmiljön med transdisciplinära angreppssätt där olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter möts. Det som förenar forskningsmiljön är ett intresse för ledarskapets praktik samt de villkor som möjliggör och begränsar ledarskapet.

Forskningsmiljön Educational Leadership har sitt ursprung i STEP-gruppen (Research Unit for Studies in Educational Policy and Educational Philosophy). STEP startades av professor Ulf P. Lundgren år 2000. Forskningen inriktades mot socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner.

Kontakt

Katina Thelin, Daniel Nordholm,

Forskningsmiljöns koppling till utbildning

Flera medlemmar i gruppen undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.

Flera av medlemmarna inom Educational Leadership undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.

Educational Leadership medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.

Forskningsfokus

Pågående forskning inom miljön Educational Leadership rör styrning och ledning av verksamheter, ledarskap i olika skolformer samt studier av ledares professionsutbildning. Forskningen ryms inom följande teman:

  • Styrning, ledning och organisering
  • Ledarskapets praktiker och utmaningar
  • Ledarskap och identitet
  • Ledarskap i glesbygd/förort
  • Ledarskap i rörelse och mobilitet
  • Professionshandledning av skolledare

Seminarium

Seminarierna hålls vanligtvis varannan måndag

Tid 13.15 -15.00
(OBS! Föranmälan krävs). Kontakt: Daniel Nordholm
Lokal i Blåsenhus: Videokonferensrum 24:307

9 september, v. 37

Internt arbete UU

23 september, v. 39

Malin Kronqvist Håård, Institutionen för lärarutbildning, Avdelning för pedagogiskt arbete 2 vid Högskolan Dalarna, delar med dig av sina erfarenheter och sin uppelevelse av disputationen som ägde rum den 23/8, med fokus på det vetenskapliga samtal som tog form där, samt delar sina tankar om fortsatt forskning (nästa steg). Under mötet finns även möjlighet att samtala med Malin om innehållet i avhandlingen med titeln: Technologies of power in a state-initiated school improvement programme. Governing by school self-improvement.

7 oktober, v. 41

Katarina Ståhlkrantz med flera presenterar pågående forskning (efter presentation på ECER).

21 oktober, v. 43

Anna Sarri Krantz och Charlotte Baltzer presenterar pågående arbete med en studie som fokuserar på rektorers upplevda lärande i samband med seminarier på rektorsprogrammet.

4 november, v. 45

Daniel Nordholm med kollegor presenterar resultat från sitt VR-projekt med fokus på svenska rektorers autonomi.

18 november, v. 47

VR-beslut: samtal/workshop

2 december, v. 49

Anna Sarri Krantz presenterar pågående arbete med en studie om ledarskap och rekryteringsutbildning.

Charlotte Baltzer och Eva-Lena Lindster Norberg presenterar pågående forskning om SBS. Den tentativa och rubriken är En explorativ studie av den svenska skolinsatsen Samverkan för bästa skolan.

16 december, v. 51

Internt arbete UU

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin