Katina Thelin
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 070-167 97 29
- E-post:
- katina.thelin@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 UPPSALA
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Docent i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi samt biträdande utbildningschef för rektorsprogrammet och ansvarig för det masterprogram i pedagogiskt ledarskap som ge s vid Institutionen. Katina är också vetenskaplig ledare i SkolledarAkademin, och leder forskningsmiljön Research on Educational Leadership (REL) tillsammans med Daniel Nordholm. Hennes forskning och undervisning handlar om skolans ledarskap och utveckling
Biografi
Katina har tidigare erfarenhet av arbete i magister‑ och masterutbildningen i Utbildningsledning och skolutveckling vid Karlstads universitet och som vetenskaplig ledare i Centrum för kunskapsbildning i Sundsvall.
Hon har även arbetat med skolutveckling och forskning inom ramen för ett riksomfattande Skolutvecklingsnätverk (Nätverket för Problembaserad skolutveckling) och var under en kortare period vetenskaplig ledare i Nätverket för lärandebaserad skolutveckling. I dessa nätverk deltog utöver den forskningsgrupp vid Karlstads universitet som jag tillhörde, ett stor antal pedagoger, skolledare och förvaltningschefer från hela Sverige. När nätverket var som störst ingick ca 900 enheter i nästan 50 kommuner i nätverket. Nätverket utgjorde en mötesplats för samproducerad kunskap, då det i nätverket bedrevs praktiknära forskning med utgångspunkt i deltagarnas professionella praktiker. Kunskapsbildningen utgjorde ett exempel på vad som brukar kallas deltagarorienterad interaktiv forskning.
Är i grunden gymnasielärare med ämnesinriktningen svenska/filosofi och har arbetat som lärare framförallt på gymnasiet och på komvux, men har även erfarenhet av arbete i grundskolan och som utvecklingspedagog i förskolan.
Forskning
Sedan jag disputerade 2013 har jag i min forskning rört mig mellan två övergripande kunskapsområden, nämligen skolutveckling och pedagogiskt ledarskap. Därtill har jag intresserat mig för ’rektorers rörlighet’ (principal turnover på engelska), eftersom den visat sig vara av betydelse för skolans utvecklingsprocesser och det pedagogiska ledarskap som tar form i relation till dessa processer.
Publikationer
Urval av publikationer
- Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal (2024)
- What about feelings? (2024)
- Nurturing Eco-thinking by Leading and Learning from the Future as It Emerges (2024)
- Rektorers rörlighet i Sverige (2023)
- Creating a reflective space in higher education (2020)
- Principal Turnover (2020)
- Mellan varumärke och gemensamt raster (2013)
Senaste publikationer
- Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal (2024)
- What about feelings? (2024)
- Nurturing Eco-thinking by Leading and Learning from the Future as It Emerges (2024)
- Skolans arbets- och utvecklingsorganisation i vetenskaplig belysning (2023)
- Rektorers rörlighet i Sverige (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal (2024)
- What about feelings? (2024)
- Rektorers rörlighet i Sverige (2023)
- Creating a reflective space in higher education (2020)
- Principal Turnover (2020)
Böcker
Kapitel
- Nurturing Eco-thinking by Leading and Learning from the Future as It Emerges (2024)
- Skolans arbets- och utvecklingsorganisation i vetenskaplig belysning (2023)
- Att skapa förutsättningar för utveckling (2019)
- Idéstyrningens etiska dilemman (2017)
- Lära tillsammans som grund för utveckling i förskolan (2014)
- Skolutveckling utifrån ett lärande organisations-perspektiv (2011)
- Flexibilitet lärande eller hinder (2004)
Konferenser
- Learning to lead - (2019)
- Principal turnover and mobility - (2019)
- Ways of seeing the role of an advanced teacher in relation to school development in Sweden (2015)
- Who needs to learn? What needs to develop? Different ways of seeing the role of an advanced teacher (2015)
- Advanced teachers in Swedish schools – proud missionaries with visions of development (2014)
- Swedish teachers and school leaders as researchers within their own practice (2014)