Katina Thelin

Kort presentation

Docent i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi samt biträdande utbildningschef för rektorsprogrammet och ansvarig för det masterprogram i pedagogiskt ledarskap som ge s vid Institutionen. Katina är också vetenskaplig ledare i SkolledarAkademin, och leder forskningsmiljön Research on Educational Leadership (REL) tillsammans med Daniel Nordholm. Hennes forskning och undervisning handlar om skolans ledarskap och utveckling

Biografi

Katina har tidigare erfarenhet av arbete i magister‑ och masterutbildningen i Utbildningsledning och skolutveckling vid Karlstads universitet och som vetenskaplig ledare i Centrum för kunskapsbildning i Sundsvall.

Hon har även arbetat med skolutveckling och forskning inom ramen för ett riksomfattande Skolutvecklingsnätverk (Nätverket för Problembaserad skolutveckling) och var under en kortare period vetenskaplig ledare i Nätverket för lärandebaserad skolutveckling. I dessa nätverk deltog utöver den forskningsgrupp vid Karlstads universitet som jag tillhörde, ett stor antal pedagoger, skolledare och förvaltningschefer från hela Sverige. När nätverket var som störst ingick ca 900 enheter i nästan 50 kommuner i nätverket. Nätverket utgjorde en mötesplats för samproducerad kunskap, då det i nätverket bedrevs praktiknära forskning med utgångspunkt i deltagarnas professionella praktiker. Kunskapsbildningen utgjorde ett exempel på vad som brukar kallas deltagarorienterad interaktiv forskning.

Är i grunden gymnasielärare med ämnesinriktningen svenska/filosofi och har arbetat som lärare framförallt på gymnasiet och på komvux, men har även erfarenhet av arbete i grundskolan och som utvecklingspedagog i förskolan.

Forskning

Sedan jag disputerade 2013 har jag i min forskning rört mig mellan två övergripande kunskapsområden, nämligen skolutveckling och pedagogiskt ledarskap. Därtill har jag intresserat mig för ’rektorers rörlighet’ (principal turnover på engelska), eftersom den visat sig vara av betydelse för skolans utvecklingsprocesser och det pedagogiska ledarskap som tar form i relation till dessa processer.

Publikationer

Urval av publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Artiklar

Böcker

Kapitel

Konferenser

Rapporter

Katina Thelin

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin