Daniel Nordholm
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 23 99
- Mobiltelefon:
- 070-425 05 16
- E-post:
- daniel.nordholm@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 UPPSALA
Biografi
Daniel Nordholm är docent i pedagogik. Sedan 4,5 år tillbaka är han också Utbildningschef för rektorsutbildningen på Uppsala universitet. Han är också lärarrepresentant i Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, samt vice ordförande i fakultetens samverkansutskott. Han undervisar på Rektorsprogrammet och på masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap, samt handleder doktorander och studenter.
Nordholm sitter också i styrelsen för forskarskolan ROCIT som är ett samarbete mellan åtta svenska lärosäten finansierat av Vetenskapsrådet. Forskarskolan har som uttalat mål att arbeta praktiknära och praktikutvecklande med särskild koppling till lärarutbildningen.
I sin forskning intresserar sig Nordholm bland annat för rektorers autonomi och identitet, samt för frågor om styrning och skolutveckling. Tillsammans med docent Katina Thelin leder han forskningsgruppen REL (Research on Educational Leadership). Nordholm är också Associate Editor för tidskriften International Journal of Educational Management.
Nordholm har även genomfört uppdrag som opponent och suttit i betygsnämnd vid disputationer. Han har också bred erfarenhet av att arbeta med praktiknära skolförbättring i olika insatser, samt av olika expertuppdrag på nationell och internationell nivå
Pågående forskningsprojekt:
Projektledare (2023-2026): "Comparing Leadership Autonomy in Swedish, Finnish and Icelandic Municipalities and Schools", finansierat av Vetenskapsrådet. I projektgruppen ingår också Maria Jarl, lektor vid Göteborgs universitet, Wieland Wermke, professor vid Stockholm universitet, samt Gunnlaugur Magnusson, docent vid Uppsala universitet. För mer information: https://www.edu.uu.se/forskning/pedagogik/rel/pagaende-forskningsprojekt/
Projektpartner (2021–2025): “Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools (CLASS)”, finansierat av Norska Forskningsrådet. Projektet leds av professor Tine Prøitz vid Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap, University of Sørøst-Norge.

Publikationer
Senaste publikationer
School Leader Autonomy: a Systematic Review
Ingår i Educational Administration Quarterly, 2025
- DOI för School Leader Autonomy: a Systematic Review
- Ladda ner fulltext (pdf) av School Leader Autonomy: a Systematic Review
Newly appointed principals' professional identity: insights from a Swedish perspective
Ingår i Educational Management Administration & Leadership, s. 6-24, 2025
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 1-19, 2024
Ingår i Professional Development in Education, s. 333-346, 2024
- DOI för The need for recognised educational infrastructures to support superintendents' professional development
- Ladda ner fulltext (pdf) av The need for recognised educational infrastructures to support superintendents' professional development
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i European Educational Research Journal, s. 347-365, 2024
- DOI för Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
- Ladda ner fulltext (pdf) av Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Newly appointed principals' professional identity: insights from a Swedish perspective
Ingår i Educational Management Administration & Leadership, s. 6-24, 2025
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 1-19, 2024
Ingår i Professional Development in Education, s. 333-346, 2024
- DOI för The need for recognised educational infrastructures to support superintendents' professional development
- Ladda ner fulltext (pdf) av The need for recognised educational infrastructures to support superintendents' professional development
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i European Educational Research Journal, s. 347-365, 2024
- DOI för Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
- Ladda ner fulltext (pdf) av Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i International Journal of Educational Management, s. 302-316, 2024
- DOI för Big ideas, soft governance: managing large-scale school improvement at the national agency level in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Big ideas, soft governance: managing large-scale school improvement at the national agency level in Sweden
Principals’ identity – developing and validating an analysis instrument in the Swedish context
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 185-200, 2023
- DOI för Principals’ identity – developing and validating an analysis instrument in the Swedish context
- Ladda ner fulltext (pdf) av Principals’ identity – developing and validating an analysis instrument in the Swedish context
Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 562-579, 2023
- DOI för Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
- Ladda ner fulltext (pdf) av Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 420-440, 2023
- DOI för In the eye of the storm? Mapping out a story of principals’ decision-making in an era of decentralisation and re-centralisation
- Ladda ner fulltext (pdf) av In the eye of the storm? Mapping out a story of principals’ decision-making in an era of decentralisation and re-centralisation
For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Ingår i Journal of Educational Administration, s. 325-340, 2023
- DOI för For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
- Ladda ner fulltext (pdf) av For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Ingår i Education Inquiry, s. 1-18, 2022
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 733-750, 2022
- DOI för Comparing principal autonomy in time and space: modelling school leaders’ decision making and control
- Ladda ner fulltext (pdf) av Comparing principal autonomy in time and space: modelling school leaders’ decision making and control
Ingår i Journal of educational change, s. 497-519, 2022
- DOI för Sense-making of autonomy and control: Comparing school leaders in public and independent schools in a Swedish case
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sense-making of autonomy and control: Comparing school leaders in public and independent schools in a Swedish case
Perceptions on the Local School and Further education: A Rural School Leader’s Perspective
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 150-162, 2022
- DOI för Perceptions on the Local School and Further education: A Rural School Leader’s Perspective
- Ladda ner fulltext (pdf) av Perceptions on the Local School and Further education: A Rural School Leader’s Perspective
Principals´ emotional identity: the Swedish case
Ingår i School Leadership and Management, s. 335-351, 2020
Ingår i Educational Management Administration & Leadership, s. 572-589, 2019
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 690-704, 2018
Educational infrastructures and organisational memory: Observations from a Swedish perspective
Ingår i Improving Schools, s. 255-268, 2018
Artiklar, forskningsöversikt
School Leader Autonomy: a Systematic Review
Ingår i Educational Administration Quarterly, 2025
- DOI för School Leader Autonomy: a Systematic Review
- Ladda ner fulltext (pdf) av School Leader Autonomy: a Systematic Review
Böcker
Rektorers identitet: en bok om ledarskap, meningsskapande och lömska problem
Studentlitteratur AB, 2021
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Att leda mot skolans mål, s. 289-302, Gleerups Utbildning AB, 2020