Tommie Petersson
Doktorand vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 27
- E-post:
- tommie.petersson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Kort presentation
Jag är doktorand i utbildningssociologi, ansluten till forskarskolan Assessment of Knowledge in Educational Systems (ASSESS) och medlem i Uppsala Studies of History and Education (SHED). Min undervisning bedrivs på de olika lärarutbildningarna och i ämnena praktisk- och teoretisk filosofi samt utbildningssociologi.
Nyckelord
- utbildningshistoria
- kvantitativa metoder
- filosofididaktik
- betyg
Biografi
Jag är legitimerad gymnasielärare och har mångårig erfarenhet som lärare i sociologi, filosofi, historia och religionskunskap. Vidare har jag författat högstadieläromedel inom SO-ämnena för Bonnier Education AB. Jag har även skrivit kursboken Filosofididaktik - Filosofiundervisning i teori och praktik (2021) riktad till filosofilärarstudenter. Sedan 2015 har jag också varit verksam som lärarutbildare och jag var tidigare anställd som adjunkt i pedagogik på Lärarutbildningen vid Södertörns högskola. Understundom engagerar jag mig i den offentliga utbildningsdebatten.
Forskning
Mina forskningsintressen är centrerade kring skolprestationer och betygsresultat kopplat till frågor om fördelning och social differentiering i relation till framväxande skolmarknader.

Publikationer
Urval av publikationer
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022
Filosofididaktik: Filosofiundervisning i teori och praktik
NA Förlag, 2021
"Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?"
Ingår i Skolvärlden, s. 55, 2021
Senaste publikationer
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Ingår i QRM 2023 Conference Program, s. 20-20, 2023
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022
2022
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022
"Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?"
Ingår i Skolvärlden, s. 55, 2021
Böcker
Filosofididaktik: Filosofiundervisning i teori och praktik
NA Förlag, 2021
Konferensbidrag
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
Ingår i QRM 2023 Conference Program, s. 20-20, 2023
2022
2021