Tommie Petersson
Doktorand vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 27
- E-post:
- tommie.petersson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är doktorand i utbildningssociologi, ansluten till forskarskolan Assessment of Knowledge in Educational Systems (ASSESS) och medlem i Uppsala Studies of History and Education (SHED). Min undervisning bedrivs på de olika lärarutbildningarna och i ämnena praktisk- och teoretisk filosofi samt utbildningssociologi.
Nyckelord
- betyg
- filosofididaktik
- kvantitativa metoder
- utbildningshistoria
Biografi
Jag är legitimerad gymnasielärare och har mångårig erfarenhet som lärare i sociologi, filosofi, historia och religionskunskap. Vidare har jag författat högstadieläromedel inom SO-ämnena för Bonnier Education AB. Jag har även skrivit kursboken Filosofididaktik - Filosofiundervisning i teori och praktik (2021) riktad till filosofilärarstudenter. Sedan 2015 har jag också varit verksam som lärarutbildare och jag var tidigare anställd som adjunkt i pedagogik på Lärarutbildningen vid Södertörns högskola. Understundom engagerar jag mig i den offentliga utbildningsdebatten.
Forskning
Mina forskningsintressen är centrerade kring skolprestationer och betygsresultat kopplat till frågor om fördelning och social differentiering i relation till framväxande skolmarknader.
Publikationer
Urval av publikationer
- Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige (2023)
- Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta (2022)
- "Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?" (2021)
- Filosofididaktik (2021)
Senaste publikationer
- En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor (2024)
- The mediating influence of school markets on the relationship between parental education and GPA's in grade 9 (2023)
- Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige (2023)
- Analyser av slutbetyg från grundskolan för grupper av individer i storstäder, städer och mindre orter, från 1988 till 2020 (2022)
- Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige (2023)
- Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta (2022)
- "Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?" (2021)
Böcker
Konferenser
- En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor (2024)
- The mediating influence of school markets on the relationship between parental education and GPA's in grade 9 (2023)
- Analyser av slutbetyg från grundskolan för grupper av individer i storstäder, städer och mindre orter, från 1988 till 2020 (2022)
- A study of geographical dispersion in grade averages, and shares of pupils in private schools, in year 9 of compulsory school between the years 1998 and 2017 (2021)