Mikael Palme
Gästforskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- mikael.palme@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Biografi
FD, Docent i utbildningssociologi
PhD, Associate Professor in Sociology of Education

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Researching Elites and Power, s. 179-191, Springer, 2020
- DOI för "In Our School We Have Students of All Sorts": Mapping the Space of Elite Education in a Seemingly Egalitarian System
- Ladda ner fulltext (pdf) av "In Our School We Have Students of All Sorts": Mapping the Space of Elite Education in a Seemingly Egalitarian System
Ingår i Discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, s. 697-716, 2019
- DOI för Struggling with capital: a Bourdieusian analysis of educational strategies among internationally mobile middle class families in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Struggling with capital: a Bourdieusian analysis of educational strategies among internationally mobile middle class families in Sweden
Education as Field and Market: The Case of Upper Secondary School in Stockholm, 2006–2008
Ingår i Empirical Investigations of Social Space, s. 245-266, Springer Publishing Company, 2019
Public schools’ market strategies
Ingår i Neoliberalism and market forces in education:, s. 15-32, Routledge, 2019
Ingår i Esprit Critique: revue internationale de sociologie et de sciences sociales, s. 93-110, 2017
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, s. 697-716, 2019
- DOI för Struggling with capital: a Bourdieusian analysis of educational strategies among internationally mobile middle class families in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Struggling with capital: a Bourdieusian analysis of educational strategies among internationally mobile middle class families in Sweden
Ingår i Esprit Critique: revue internationale de sociologie et de sciences sociales, s. 93-110, 2017
Ingår i Esprit Critique: revue internationale de sociologie et de sciences sociales, s. 23-36, 2017
Cultural capital in the elite subfield of Swedish higher education
Ingår i Poetics (Amsterdam. Print), s. 15-34, 2016
- DOI för Cultural capital in the elite subfield of Swedish higher education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Cultural capital in the elite subfield of Swedish higher education
Ingår i Education and Child Psychology, s. 45-54, 1994
Inträdet. Om litteraturkritik som intellektuellt fält. Del 2
Ingår i Ord och bild, s. 113-126, 1992
Inträdet. Om litteraturkritik som intellektuellt fält. Del 1
Ingår i Ord och bild, s. 89-99, 1991
Böcker
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Researching Elites and Power, s. 179-191, Springer, 2020
- DOI för "In Our School We Have Students of All Sorts": Mapping the Space of Elite Education in a Seemingly Egalitarian System
- Ladda ner fulltext (pdf) av "In Our School We Have Students of All Sorts": Mapping the Space of Elite Education in a Seemingly Egalitarian System
Education as Field and Market: The Case of Upper Secondary School in Stockholm, 2006–2008
Ingår i Empirical Investigations of Social Space, s. 245-266, Springer Publishing Company, 2019
Public schools’ market strategies
Ingår i Neoliberalism and market forces in education:, s. 15-32, Routledge, 2019
Konststudenterna och det symboliska kapitalet
Ingår i Konstens omvända ekonomi, s. 111-142, Daidalos, 2012
Ingår i Les mondes universitaires face au marché, s. 31-47, Éditions Karthala, 2011
Ingår i Parcours d'une sociologue, figures d'un engagement, s. 200-207, Editura Universitattii "Alexandru Ioan Cuza" Iasi, 2009
Ingår i Etat et acteurs émergents en Afrique, s. 201-211, Karthala, 2003
Ingår i État et acteurs émergents en Afrique, s. 201-211, Éditions Karthala, 2003
Ingår i Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, s. 13-154, Högskoleverket, 2002
Ingår i Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, s. 135-154, Högskoleverket, 2002
Den moçambikiska landsbygdens skollärare
Ingår i Vänbok till Wiggo Kilborn, s. 121-136, NMC, 2001
Pierre Bourdieus kultursociologi
Ingår i Opdragelse til det moderne, s. 203-221, Forlaget Klim, 2000
Pierre Bourdieus uddannelsessociologi
Ingår i Opdragelse til det moderne, s. 223-243, Forlaget Klim, 2000
Skolan under 1990-talet: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier
Ingår i Välfärd och skola, s. 5-133, Fritzes, 2000
Cultural ambiguity and the primary school teacher: Lessons from rural Mozambique
Ingår i Education, Culture and Economics, s. 261-283, Falmer Press, 1999
Inträdet: Om litteraturkritik som intellektuellt fält
Ingår i Kulturens fält, s. 173-215, Daidalos, 1998
Le capital culturel contesté: Etude de quatre lycées de Stockholm
Ingår i Formations des élites et culture, s. 175-211, CSE/SEC, 1997
L’enseignement secondaire et l’enseignement supérieur en Suède face à l’internationalisation
Ingår i Les élite, s. 148-163, CSEC, École des Hautes Études en Sciences Sociales /SEC, Lärarhögskolan i Stockholm, 1995
Ingår i Quality of Education in the Context of Culture in Developing Countries, University of Tampere, 1994
Le champ des formations de l'enseignement supérieur en Suède
Ingår i Les institutions de formations des cadres dirigeants, s. 1-19, Maison des sciences de l'homme, Centre de sociologie européenne, Centre de sociologie de l'éducation et de la culture, 1992
Ingår i Spelrum, Filmförlaget, 1990
Konferensbidrag
Proceedings (redaktörskap)
Rapporter
"Om de kunde ge en mall": en studie av lärarstudenternas möte med lärarutbildningen
2006
Teaching performance in Lao Primary Education
2005
2000
Textbook usability in Basic Education in Tanzania
1998
The Meaning of School: Repetition and Drop Out in the Mozambican Primary School
1998
1998
1994
1994
Gymnasieskolans sociala struktur i Stockholmsregionen före 1991 års skolreform
1994
1993
Högskolan som fält och studenternas livsbanor
1992
1992
1989