Tobias Dalberg
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 37
- E-post:
- tobias.dalberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0000-0002-0438-7463
Nyckelord
- history of education
- sociology of education
- social stratification
Biografi
Finns även på https://tdalberg.github.io/

Publikationer
Senaste publikationer
Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
Ingår i Sociological Science, s. 1017-1045, 2024
- DOI för Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
- Ladda ner fulltext (pdf) av Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
Ingår i AERA Open, s. 1-17, 2024
- DOI för Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
- Ladda ner fulltext (pdf) av Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
Publiceringar inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper: En kartläggning av åren 2018–2023
2024
2022
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
Ingår i Sociological Science, s. 1017-1045, 2024
- DOI för Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
- Ladda ner fulltext (pdf) av Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
Ingår i AERA Open, s. 1-17, 2024
- DOI för Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
- Ladda ner fulltext (pdf) av Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
Ingår i European Journal of Higher Education, s. 346-364, 2021
- DOI för Massification, unification, marketisation, internationalisation: A socio-political history of higher education in Sweden 1945–2020
- Ladda ner fulltext (pdf) av Massification, unification, marketisation, internationalisation: A socio-political history of higher education in Sweden 1945–2020
Studying Undergraduate Course Consideration at Scale
Ingår i AERA Open, 2021
- DOI för Studying Undergraduate Course Consideration at Scale
- Ladda ner fulltext (pdf) av Studying Undergraduate Course Consideration at Scale
Ingår i British Journal of Sociology of Education, s. 1247-1248, 2018
Higher Education Participation in the Nordic Countries 1985–2010: A Comparative Perspective
Ingår i European Sociological Review, s. 98-111, 2017
Jazzklass: Folkhögskolan som intermediär utbildningsinstitution
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 100-126, 2015
Uppkomsten av utbildningar inom hållbar utveckling i svensk högskola
Ingår i Praktiske Grunde, s. 9-38, 2014
Hållbar utveckling över akademiska gränser?: Ämnens samförekomster i svenska högskoleprogram
Ingår i Praktiske Grunde, s. 55-68, 2014
Political Position-takings. The Case of Young Citizens in a Swedish Rural Mining District
Ingår i Praktiske Grunde, s. 7-20, 2012
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022
Ingår i Humanvetenskapernas verkningar, s. 35-63, Dialogos Förlag, 2021
Ingår i Shaping Human Science Disciplines, s. 247-287, Palgrave Macmillan, 2019
Structure and Change in the Field of Mid-Twentieth Century Human Scientists in Sweden
Ingår i Empirical Investigations of Social Space, s. 285-303, Springer, 2019
Elite education in Sweden: a contradiction in terms?
Ingår i Elite Education, s. 92-103, Routledge, 2016
Education, Social Class and Politics: The Political Space of Swedish Youth in Uppsala
Ingår i Bourdieu and Data Analysis., s. 227-252, Peter Lang Publishing Group, 2014
Rapporter
Publiceringar inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper: En kartläggning av åren 2018–2023
2024
2022
Samstämmighet i läsbedömning: Statistisk analys vid bedömning av ett nationellt läsförståelseprov
2020
2019
2019
Samstämmighet i skrivbedömning: Statistisk analys vid bedömning av två nationella skrivprov
2019
Publiceringar inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper: En kartläggning av åren 2011–2017
2018
2013
2013
2011
Övriga
Folkhemmets styvbarn: Humanioras legitimitet i svensk kunskapspolitik 1935–1980
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2022
Ingår i Lychnos, s. 352-354, 2020
Ingår i Praktiske Grunde, s. 69-72, 2014