Aspirationer i praktiken. Avgörande faktorer och utfall av ansökningsbeteende till gymnasie- och högre utbildning
Projektet undersöker val av gymnasieutbildningar och högskoleutbildningar som processer, praktiker och pretentioner.
Grundinformation
- Period: 2024-01-01 – 2027-12-31
- Budget: 5 886 090 kr
- Finansiär: Vetenskapsrådet
- Bidragstyp: Projektbidrag
Beskrivning
Det svenska utbildningssystemet har under de senaste trettio åren blivit alltmer definierat av individens möjlighet att välja mellan olika utbildningsalternativ, hela vägen från förskola till högre utbildning. Att söka sig till ”rätt” skola eller program har följaktligen blivit en viktig del av vardagen för barn, unga vuxna och föräldrar. Trots detta saknar vi systematisk kunskap om vilka faktorer som strukturerar och påverkar dessa utbildningsval.
I föreliggande projekt studeras utbildningsaspirationer genom analyser av de faktorer som strukturerar och formar skillnader i individers ansökningsstrategier samt de utfall som dessa strategier får för individens framtida utbildnings- och yrkeskarriärer. Analyserna tar fasta på en central del av valförfarandets praktiker i form av ansökningar till gymnasieskolan och högre utbildning. Våra analyser bygger på unika longitudinella data på individnivå som innehåller alla ansökningar till gymnasieskolans program och skolor 1994–2023 samt alla ansökningar till högskolans program och kurser 2005–2023.
Projektet kommer bl.a. besvara följande frågeställningar:
- Hur påverkar sociodemografiska egenskaper antalet och typerna av gymnasie- och högre utbildningsprogram som en individ har tillgång till?
- Varför gör individer med samma möjligheter olika val, och å andra sidan, hur kommer det sig att människor med mycket olika tillgängliga program söker samma sak? Vilka är de som siktar "för högt" respektive "för lågt", och vilka är perfekt anpassad till deras tillgängliga utbildningsprogram?
- Var i ansökningsprocessen har sociodemografiska egenskaper störst betydelse?
- Vilka konsekvenser har olika ansökningsbeteenden för utbildnings- och social stratifiering?
Sammanfattningsvis kommer projektet bidra till att kartlägga och förklara hur utbildningsval påverkas av olika sociala faktorer, var i valprocessen dessa faktorer har som störst inflytande samt vilka konsekvenser sådana faktorer har för framtida utbildningsvägar och yrkeskarriärer.
Samarbetsparter
Universitets- och högskolerådet (UHR)
Projektmedlemmar
Publikationer
Gender Segregation and Decision-Making in Undergraduate Course-Taking
Ingår i Sociological Science, s. 1017-1045, 2024
Ingår i AERA Open, s. 1-17, 2024
2024
2023