Uppsala Studies of History and Education (SHED)

Elever samlade framför svarta tavlan, 1920-tal. Foto: okänd fotograf, Örebro stadsarkiv. CC BY 4.0 DEED https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Uppsala Studies of History and Education (SHED) samlar forskare intresserade av utbildningshistoria, didaktikhistoria, historiedidaktik samt barn- och ungdomshistoria.
Forskningen inom SHED finansieras av bland andra Vetenskapsrådet, Handelsbankens forskningsstiftelser, Riksbankens jubileumsfond samt Wallenbergstiftelserna.
SHED har sitt ursprung i den utbildnings- och kultursociologiska forskningsmiljö som prof. Donald Broady skapade och som allt sedan tillkomsten av den Nationella forskarskolan i utbildningshistoria 2005 utvecklats till ett centrum för utbildningshistorisk forskning i Sverige. SHED har även ett välutvecklat internationellt nätverk som inkluderar samarbeten med exempelvis Prof. Marcelo Caruso (Berlin), Prof. Daniel Lindmark (Umeå), Prof. David Mitch (Maryland), Prof. Johannes Westberg (Groningen), Prof. Merethe Roos (Sørøst-Norge), FD Ingrid Brühwiler (Chef för avdelningen för de offentliga skolorna i kantonen Appenzell Ausserrhoden i Schweiz), FD Gabriele Cappelli (Universitat Autònoma de Barcelona) och FD Christian Larsen (Köpenhamn).
Vidare har SHED också arrangerat en rad olika nationella och internationella konferenser, som exempelvis fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen (2009), History of Schooling (2011), tredje International Conference on the History of Mathematics Education (2013) och sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen (2015). Därtill har SHED även fungerat som värd för tre hedersdoktorer vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Uppsala universitet: David Mitch (Maryland, 2013), Jane Humphries (Oxford, 2016) och Merethe Roos (2024).
En närmare beskrivning av forskningsgruppens tillkomst och forskning finns publicerad i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet: Det utbildningshistoriska nätverket,forskningsmiljöer, konferenser och föreningar.
Kontakt
Organisation
SHED:s arbete leds av ett vetenskapligt råd bestående av tillsvidareanställda lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Därutöver har gruppen en rad övriga medlemmar, en grupp av seniora forskare som bidrar med råd samt associerade medlemmar vid andra lärosäten.
Utbildningshistoriska seminariet
SHED organiserar det utbildningshistoriska seminariet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, som vanligtvis hålls torsdagar mellan 13:15 och 15:00, i Blåsenhus. Seminarierna går även att följa på Zoom. Den som vill ha utskick inför seminarierna kan mejla Esbjörn Larsson.
Aktuella seminarier
Läsåret 2025-2026
11 september – Emma Hellström
2 oktober– Ellen Ceder Henriksson
23 oktober – Johan Prytz
27 november – Moa Rosenquist af Åkershult
18 december – Sara Backman Prytz
8 januari – Gustav Berry
Det utbildningshistoriska nätverket
I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning, på initiativ av professor Donald Broady (Uppsala universitet). Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan företrädare från olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden.
Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 250 medlemmar. Utskicken samlas på nätverkets hemsida, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter (@utbhist_natverk). Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning.
Det utbildningshistoriska nätverket är ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.
Nätverket koordineras av Johannes Westberg, numera professor i utbildningens historia och filosofi vid universitetet i Groningen. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan vänligen kontakta Johannes Westberg.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Evidensrörelsens totalitära anspråk
Ingår i Clartébloggen (Clarté - partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift), 2025
Ingår i Utbildning och religion i historiska perspektiv, s. 153-180, Artos & Norma bokförlag, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 65-67, 2025
2025
Läromedel som didaktisk resurs: Med läroboken i fokus.
Natur och kultur, 2025
2025
Kain, 2025
Uppsala Studies of History and Education, 2025
SHED: Uppsala Studies of History and Education
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 197-213, Uppsala universitet, 2025
Föreningen för svensk undervisningshistoria
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 267-276, Uppsala universitet, 2025
Flickor, kvinnor och utbildningshistoria: Ett fält växer fram
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 53-62, Uppsala universitet, 2025
Ingår i Alla språk i skolan, s. 17-22, Uppsala universitet, 2025
Ingår i International Journal of Artificial Intelligence in Education, 2025
- DOI för AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
Ingår i Hushåll, stad och rätt, s. 279-297, Uppsala universitet, 2025
Redaktörerna har ordet: En ”wall of text”
Ingår i Historisk Tidskrift, 2025
Hushåll, stad och rätt: En vänbok till Dag Lindström
Acta Universitatis Upsaliensis, 2025
Christian Morality for the Nordic Nation—A Circulating Knowledge in Times of Crisis
Ingår i Journal of Church and State, 2025
- DOI för Christian Morality for the Nordic Nation—A Circulating Knowledge in Times of Crisis
- Ladda ner fulltext (pdf) av Christian Morality for the Nordic Nation—A Circulating Knowledge in Times of Crisis
Ingår i Journal of Church and State, 2025
- DOI för Understanding National Christianities in the Nordic Region: A History About “Continuity or Rupture” and “Inclusion or Exclusion”
- Ladda ner fulltext (pdf) av Understanding National Christianities in the Nordic Region: A History About “Continuity or Rupture” and “Inclusion or Exclusion”
Approaching National Christianities in the Nordic Region
Ingår i Journal of Church and State, 2025
- DOI för Approaching National Christianities in the Nordic Region
- Ladda ner fulltext (pdf) av Approaching National Christianities in the Nordic Region
Investigating the long-term impact of misinformation interventions in upper secondary education
Ingår i PLOS ONE, 2025
- DOI för Investigating the long-term impact of misinformation interventions in upper secondary education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Investigating the long-term impact of misinformation interventions in upper secondary education
Kvinnoriket: Historien om kvinnor i Sverige under tusen år
Natur och kultur, 2025
Cappelen Damm Akademisk, 2025
"Et netverk, en konferanse, et verk"
Ingår i Nye stemmer i norsk utdanningshistorie, s. 7-17, Cappelen Damm Akademisk, 2025
Ingår i Barn, 2025
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 535-564, 2025
- Fler publikationer