Uppsala Studies of History and Education (SHED)

Elever samlade framför svarta tavlan, 1920-tal. Foto: okänd fotograf, Örebro stadsarkiv. CC BY 4.0 DEED https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Uppsala Studies of History and Education (SHED) samlar forskare intresserade av utbildningshistoria, didaktikhistoria, historiedidaktik samt barn- och ungdomshistoria.

Forskningen inom SHED finansieras av bland andra Vetenskapsrådet, Handelsbankens forskningsstiftelser, Riksbankens jubileumsfond samt Wallenbergstiftelserna.

SHED har sitt ursprung i den utbildnings- och kultursociologiska forskningsmiljö som prof. Donald Broady skapade och som allt sedan tillkomsten av den Nationella forskarskolan i utbildningshistoria 2005 utvecklats till ett centrum för utbildningshistorisk forskning i Sverige. SHED har även ett välutvecklat internationellt nätverk som inkluderar samarbeten med exempelvis Prof. Marcelo Caruso (Berlin), Prof. Daniel Lindmark (Umeå), Prof. David Mitch (Maryland), Prof. Johannes Westberg (Groningen), Prof. Merethe Roos (Sørøst-Norge), FD Ingrid Brühwiler (Chef för avdelningen för de offentliga skolorna i kantonen Appenzell Ausserrhoden i Schweiz), FD Gabriele Cappelli (Universitat Autònoma de Barcelona) och FD Christian Larsen (Köpenhamn).

Vidare har SHED också arrangerat en rad olika nationella och internationella konferenser, som exempelvis fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen (2009), History of Schooling (2011), tredje International Conference on the History of Mathematics Education (2013) och sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen (2015). Därtill har SHED även fungerat som värd för tre hedersdoktorer vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Uppsala universitet: David Mitch (Maryland, 2013), Jane Humphries (Oxford, 2016) och Merethe Roos (2024).

Kontakt

Esbjörn Larsson

Organisation

SHED:s arbete leds av ett vetenskapligt råd bestående av tillsvidareanställda lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Därutöver har gruppen en rad övriga medlemmar, en grupp av seniora forskare som bidrar med råd samt associerade medlemmar vid andra lärosäten.

Utbildningshistoriska seminariet

SHED organiserar det utbildningshistoriska seminariet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, som vanligtvis hålls torsdagar mellan 13:15 och 15:00, i Blåsenhus. Seminarierna går även att följa på Zoom. Den som
vill ha utskick inför seminarierna kan mejla Esbjörn Larsson.

Läsåret 2023-2024

7 september – Johan Prytz text "Towards a sociological explanation of the success of the Back to Basics movement in Sweden, 1970–1980" (samförfattat med Linda Marie Ahl och Uffe Thomas Jankvist)

28 september – Agnes Hambergers utkast till femte kapitlet i sin avhandling Folkskolans flickor: 1840–1921 [prel. titel]

6 november – David Sjögrens, Stina Fallberg Sundmarks och Jakob Evertssons utkast till projektansökan ”Skolan som kyrka: Kyrkligt inflytande på svenska folkskolemiljöer 1850–1950” (samarrangemang med kyrkohistoriska seminariet)

9 november – Anne Bergs kaitelutkast "Nationalism against the state: 1848 and the rise of popular nationalism in mid-19th century Sweden"

30 november – Åsa Melins artikelutkast "Lokalt skolbyggande: den enhetliga skolan och yrkesutbildning i svenska bruksorter, 1950–1969"

7 december – Moa Lindqvists avhandlingskapitel "Från kollegial aktivitet till administrativ strategi – högskolestyrelsers remissvar inför svenska högskolereformer 1968–2007"

21 december – Esbjörn Larssons text "Skomakare, bliv vid din läst: Fortsättningsskolans medborgarkunskapsundervisning”

1 februari – Madelen Johanssons inledning till hennes avhandling om Israel Ruong

15 februari – Gustav Berrys text "Bonderörelsen och det tryckta ordet: Lantbruksförbundets Tidskriftsaktiebolag som uttolkare av industrisamhällets agrara omvandling, 1920–1970"

7 mars – David Malms avhandlingskapitel ”1812 års uppfostringskommitté”

21 mars – Anne Berg och Johanna Ringarps text ”Välfärdsstatens närbyråkrater och motståndet: Special-professionernas problematisering av integreringspolitiken, 1970–1990”

11 april – Christoffer Åhlmans text "Att läsa på svenska? – minoritetsspråkens roll i folkundervisningen 1680–1730"

2 maj – Rebecka Göransdotters avhandlingskapitel "Aktörer och rörelsens villkor” (avhandlingen Kvinnliga intellektuellas kamp för vetenskapen: en vetenskapsrörelses formering och villkor i Sverige, 1880–1930)

23 maj – Caitlin McEvoy

Läsåret 2024-2025

5 september – Esbjörn Larsson

26 september – Sophie Winkler

17 oktober – Madeleine Michaëlsson

7 november – Merethe Roos

28 november – Anne-Li Lindgren och Sofia Grunditz

5 december – Diskussion av projektansökningar

19 december – Agnes Hamberger

I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning, på initiativ av professor Donald Broady (Uppsala universitet). Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan företrädare från olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden.

Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 250 medlemmar. Utskicken samlas på nätverkets hemsida, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter (@utbhist_natverk). Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning.

Det utbildningshistoriska nätverket är ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.

Nätverket koordineras av Johannes Westberg, numera professor i utbildningens historia och filosofi vid universitetet i Groningen. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan vänligen kontakta Johannes Westberg.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin