Uppsala Studies of History and Education (SHED)

Elever samlade framför svarta tavlan, 1920-tal. Foto: okänd fotograf, Örebro stadsarkiv. CC BY 4.0 DEED https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Uppsala Studies of History and Education (SHED) samlar forskare intresserade av utbildningshistoria, didaktikhistoria, historiedidaktik samt barn- och ungdomshistoria.

Forskningen inom SHED finansieras av bland andra Vetenskapsrådet, Handelsbankens forskningsstiftelser, Riksbankens jubileumsfond samt Wallenbergstiftelserna.

SHED har sitt ursprung i den utbildnings- och kultursociologiska forskningsmiljö som prof. Donald Broady skapade och som allt sedan tillkomsten av den Nationella forskarskolan i utbildningshistoria 2005 utvecklats till ett centrum för utbildningshistorisk forskning i Sverige. SHED har även ett välutvecklat internationellt nätverk som inkluderar samarbeten med exempelvis Prof. Marcelo Caruso (Berlin), Prof. Daniel Lindmark (Umeå), Prof. David Mitch (Maryland), Prof. Johannes Westberg (Groningen), Prof. Merethe Roos (Sørøst-Norge), FD Ingrid Brühwiler (Chef för avdelningen för de offentliga skolorna i kantonen Appenzell Ausserrhoden i Schweiz), FD Gabriele Cappelli (Universitat Autònoma de Barcelona) och FD Christian Larsen (Köpenhamn).

Vidare har SHED också arrangerat en rad olika nationella och internationella konferenser, som exempelvis fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen (2009), History of Schooling (2011), tredje International Conference on the History of Mathematics Education (2013) och sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen (2015). Därtill har SHED även fungerat som värd för tre hedersdoktorer vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Uppsala universitet: David Mitch (Maryland, 2013), Jane Humphries (Oxford, 2016) och Merethe Roos (2024).

Kontakt

Esbjörn Larsson

Organisation

SHED:s arbete leds av ett vetenskapligt råd bestående av tillsvidareanställda lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Därutöver har gruppen en rad övriga medlemmar, en grupp av seniora forskare som bidrar med råd samt associerade medlemmar vid andra lärosäten.

Utbildningshistoriska seminariet

SHED organiserar det utbildningshistoriska seminariet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, som vanligtvis hålls torsdagar mellan 13:15 och 15:00, i Blåsenhus. Seminarierna går även att följa på Zoom. Den som vill ha utskick inför seminarierna kan mejla Esbjörn Larsson.

Läsåret 2024-2025

5 september – Esbjörn Larsson

26 september – Sophie Winkler

17 oktober – Madeleine Michaëlsson

7 november – Janne Holmén

28 november – Anne-Li Lindgren och Sofia Grunditz

5 december – Diskussion av projektansökningar (Johanna Ringarp/Tuva S Nodeland/Johanna Ringarp och Johan Boberg)

19 december – Agnes Hamberger (Högre seminariet i utbildningssociologi)

9 januari – Diskussion av projektansökningar (Josefin Englund/Janne Holmén)

6 mars – Ricardo Fiallo Kaminski

10 april – David Sjögren

24 april – Johannes Westberg

22 maj – Johanna Ringarp och Johan Boberg

12 juni – Lisa Backman

Läsåret 2025-2026

11 september – Emma Hellström

2 oktober– Ellen Ceder Henriksson

23 oktober – Johan Prytz

27 november – Moa Rosenquist af Åkershult

18 december – Sara Backman Prytz

8 januari – Gustav Berry

I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning, på initiativ av professor Donald Broady (Uppsala universitet). Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan företrädare från olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden.

Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 250 medlemmar. Utskicken samlas på nätverkets hemsida, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter (@utbhist_natverk). Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning.

Det utbildningshistoriska nätverket är ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.

Nätverket koordineras av Johannes Westberg, numera professor i utbildningens historia och filosofi vid universitetet i Groningen. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan vänligen kontakta Johannes Westberg.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin