Uppsala Studies of History and Education (SHED)

Elever samlade framför svarta tavlan, 1920-tal. Foto: okänd fotograf, Örebro stadsarkiv. CC BY 4.0 DEED https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Uppsala Studies of History and Education (SHED) samlar forskare intresserade av utbildningshistoria, didaktikhistoria, historiedidaktik samt barn- och ungdomshistoria.
Forskningen inom SHED finansieras av bland andra Vetenskapsrådet, Handelsbankens forskningsstiftelser, Riksbankens jubileumsfond samt Wallenbergstiftelserna.
SHED har sitt ursprung i den utbildnings- och kultursociologiska forskningsmiljö som prof. Donald Broady skapade och som allt sedan tillkomsten av den Nationella forskarskolan i utbildningshistoria 2005 utvecklats till ett centrum för utbildningshistorisk forskning i Sverige. SHED har även ett välutvecklat internationellt nätverk som inkluderar samarbeten med exempelvis Prof. Marcelo Caruso (Berlin), Prof. Daniel Lindmark (Umeå), Prof. David Mitch (Maryland), Prof. Johannes Westberg (Groningen), Prof. Merethe Roos (Sørøst-Norge), FD Ingrid Brühwiler (Chef för avdelningen för de offentliga skolorna i kantonen Appenzell Ausserrhoden i Schweiz), FD Gabriele Cappelli (Universitat Autònoma de Barcelona) och FD Christian Larsen (Köpenhamn).
Vidare har SHED också arrangerat en rad olika nationella och internationella konferenser, som exempelvis fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen (2009), History of Schooling (2011), tredje International Conference on the History of Mathematics Education (2013) och sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen (2015). Därtill har SHED även fungerat som värd för tre hedersdoktorer vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Uppsala universitet: David Mitch (Maryland, 2013), Jane Humphries (Oxford, 2016) och Merethe Roos (2024).
Kontakt
Organisation
SHED:s arbete leds av ett vetenskapligt råd bestående av tillsvidareanställda lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Därutöver har gruppen en rad övriga medlemmar, en grupp av seniora forskare som bidrar med råd samt associerade medlemmar vid andra lärosäten.
Utbildningshistoriska seminariet
SHED organiserar det utbildningshistoriska seminariet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, som vanligtvis hålls torsdagar mellan 13:15 och 15:00, i Blåsenhus. Seminarierna går även att följa på Zoom. Den som vill ha utskick inför seminarierna kan mejla Esbjörn Larsson.
Aktuella seminarier
Läsåret 2024-2025
5 september – Esbjörn Larsson
26 september – Sophie Winkler
17 oktober – Madeleine Michaëlsson
7 november – Janne Holmén
28 november – Anne-Li Lindgren och Sofia Grunditz
5 december – Diskussion av projektansökningar (Johanna Ringarp/Tuva S Nodeland/Johanna Ringarp och Johan Boberg)
19 december – Agnes Hamberger (Högre seminariet i utbildningssociologi)
9 januari – Diskussion av projektansökningar (Josefin Englund/Janne Holmén)
6 mars – Ricardo Fiallo Kaminski
10 april – David Sjögren
24 april – Johannes Westberg
22 maj – Johanna Ringarp och Johan Boberg
12 juni – Lisa Backman
Läsåret 2025-2026
11 september – Emma Hellström
2 oktober– Ellen Ceder Henriksson
23 oktober – Johan Prytz
27 november – Moa Rosenquist af Åkershult
18 december – Sara Backman Prytz
8 januari – Gustav Berry
Det utbildningshistoriska nätverket
I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning, på initiativ av professor Donald Broady (Uppsala universitet). Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan företrädare från olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden.
Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 250 medlemmar. Utskicken samlas på nätverkets hemsida, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter (@utbhist_natverk). Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning.
Det utbildningshistoriska nätverket är ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.
Nätverket koordineras av Johannes Westberg, numera professor i utbildningens historia och filosofi vid universitetet i Groningen. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan vänligen kontakta Johannes Westberg.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Evidensrörelsens totalitära anspråk
Ingår i Clartébloggen (Clarté - partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift), 2025
Ingår i Barn, 2025
Ingår i Utbildning och religion i historiska perspektiv, s. 153-180, Artos & Norma bokförlag, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 65-67, 2025
2025
Läromedel som didaktisk resurs: Med läroboken i fokus.
Natur och kultur, 2025
2025
Kain, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Uppsala Studies of History and Education, 2025
Uppsala universitet, 2024
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
Nordic Academic Press, 2024
‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2024
- DOI för ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
Natur och kultur, 2024
En historisk tidskrift, vetenskapliga artiklar och relevans
Ingår i Historisk Tidskrift, 2024
Fourth International Handbook of Mathematics Education
Springer, 2024
Ingår i Utbildningshistoria , s. 513-531, Studentlitteratur AB, 2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
Political emotions in a literature classroom
Ingår i Pedagogy, Culture & Society, s. 1-18, 2024
- Fler publikationer