Johanna Ringarp
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 89
- E-post:
- johanna.ringarp@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Docent i historia, docent i pedagogik, fil. doktor i historia
Medlem av Uppsala Studies of History and Education
Nyckelord
- gender history
- genushistoria
- history of education
- social history
- socialhistoria
- utbildningshistoria
Forskning
Ringarps forskningsintressen rör utbildningshistoria i vid mening. Såväl högre utbildningens historia under 1900- och 2000-talet som bildningsförmedling på 1800-talet. Därtill har hon undersökt internationella kunskapsmätningar (PISA) påverkan på utbildningspolitiken i Sverige och Tyskland samt styrning, ledning och utvärdering av skolsektorn på internationell, nationell och lokal nivå.
Just nu är Ringarp verksam i två forskningsprojekt: Vad vill vi med universiteten? En analys av Socialdemokraternas högskolepolitik 1990–2014 och Integreringens förutsättningar: En historisk institutionell analys av integreringsparadigmets framväxt i Sverige (projektledare Anne Berg).
Bland publikationer märks Professionens problematik (2011), “PISA lends legitimacy: A study of education policy changes in Germany and Sweden after 2000” (2016),“En skola för alla? Den svenska grundskolans utveckling på kommunal nivå med fokus på geografisk rättvisa” (2018), samt ”From Bildung to Entrepreneurship. Trends in Education Policy in Sweden” (2013).
Ringarp är medlem i Uppsala Studies of History and Education (SHED) och lokalredaktör för Historisk tidskrift.
Publikationer
Senaste publikationer
- Skolans lärarkårer (2024)
- Institutional care and education (2024)
- Rektor i en föränderlig tid (2023)
- Reforms of higher education and research in the Nordic countries (2023)
- Utbildningens fostrande funktioner (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Institutional care and education (2024)
- Reforms of higher education and research in the Nordic countries (2023)
- Vems ansvar? (2022)
- Från AMU till Lernia AB (2022)
- Till toner av Bolero (2020)
- En skola för alla? (2018)
- Inledning (2018)
- PISA lends legitimacy (2016)
- 25 år som förändrade skolan: (2016)
- From ´silent borrowing´ to the international argument (2016)
- Who governs the Swedish school? (2015)
- Föregångare på efterkälke? (2014)
- Skolans villkor som kommunal angelägenhet under 60 år. (2014)
- From Bildung to Entrepreneurship (2013)
- The Problem of the Welfare Profession (2012)
- Der kommunalisierte Lehrer (2011)
Böcker
- Utbildningens fostrande funktioner (2022)
- Styrning och ledning av svensk förskola och skola (2020)
- Styrning och ledning av svensk förskola och skola (2017)
Kapitel
- Skolans lärarkårer (2024)
- Rektor i en föränderlig tid (2023)
- Friskolereformen och framväxten av en marknad (2022)
- Becoming universities? (2021)
- 1968 och reformer av högre utbildning i Finland och Sverige (2020)
- Local versus national history of education (2020)
- Skolans lärarkårer (2019)
- I otakt med tiden? (2018)
- Lärarkrav och ekonomisk styrning (2017)
- Tolfterna (2017)
- Kommunalisering, valfrihet och internationalisering (2016)
- Skolans lärarkårer (2015)
- Utbildningspolitiken – från kommunaliseringen till PISA (2014)
- De nordiska huvudstäderna (2013)
- Förändrad styrning av lärarprofessionen (2013)
- Entreprenörskap och livslångt lärande (2012)
- Skolans lärarkårer (2011)