Johan Prytz
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 22 67
- E-post:
- johan.prytz@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
- CV:
- Ladda ned CV
Kort presentation
Jag är professor i didaktik med inriktning matematik. Min forskningen handlar till stor del om matematikundervisningens historia. Jag undervisar främst på institutionens kurser i matematikdidaktik.
Forskning
Didaktik handlar om undervisning, lärande och det innehåll som ska undervisas eller läras. Det är ett brett fält som omfattar undervisningssituationen, inlärningsprocessen och en mängd olika kontextuella faktorer som påverkar undervisning och lärande. Min forskning har främst handlat om matematikundervisning och då med fokus på läroplansreformer, styrning och försök att åstadkomma förändring och innovation i undervisningen. Mycket ofta har jag använt ett historiskt perspektiv på dessa frågor.
Mina viktiga resultat handlar om förklaringar av vilka faktorer som påverkat reformers framgång eller misslyckande. Ett av de mer intressanta resultaten är att designen av kursplaner i matematik kan påverka undervisningens kvalité och elevernas lärande. Givetvis är kursplanens design inte den enda framgångsfaktorn, men det är absolut inte en perifer faktor. Ett mer konkret resultat i detta avseende är en förklaring av varför svensk skolmatematik kunde vara så framgångsrik på 1980- och början av 90-talet; en viktig faktor var kursplanens design med ett ämnesspecifikt språk, relativt mycket detaljer och en tydlig progressionslinje samt det långvariga forsknings- och utvecklingsarbete som låg bakom. Ett annat viktigt resultat är en förklaring till varför den svenska New Math-reformen på 1960- och 70-talen misslyckades och i vilket avseende den reformen var ett misslyckande.
I relation till forskning inom didaktik i allmänhet är mitt historiska perspektiv en grund för att ge viktiga bidrag. Förändrings- och reformprocesser inom skolsystem tenderar att bli utdragna i tid och förutsättningarna för genomförandet kan ha skapats långt innan reformen förbereddes. Dessutom kan vissa konsekvenser av reformer bli synliga först långt efter att reformen officiellt slutförts. Så för att få en djupare och mer fullständig förståelse av reformprocesser inom skolsystem krävs ett historiskt perspektiv. Det historiska perspektivet erbjuder också jämförelse mellan olika fall i tid, vilket kan tillföra unika insikter om samtida fenomen som inte är möjliga att uppnå med icke-historiska studier.

Publikationer
Urval av publikationer
Fourth International Handbook of Mathematics Education
Springer, 2024
Implementation Research in Mathematics Education: A Systematic Mapping Review
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 135-199, 2023
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 241-288, 2022
Ingår i ZDM - the International Journal on Mathematics Education, s. 1035-1046, 2021
- DOI för When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018
- Ladda ner fulltext (pdf) av When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018
Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 3-32, 2020
- DOI för Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
- Ladda ner fulltext (pdf) av Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
The New Math and School Governance: An Explanation of the Decline of the New Math in Sweden
Ingår i Researching the History of Mathematics Education, s. 189-216, Springer, 2018
Senaste publikationer
Ingår i Utbildningshistoria, s. 137-162, Studentlitteratur AB, 2024
Introduction to Section IV: Curriculum and Change
Ingår i Fourth International Handbook of Mathematics Education, s. 565-575, Springer, 2024
Fourth International Handbook of Mathematics Education
Springer, 2024
Ingår i Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, s. 25-32, 2024
From innovation to impact: Factors shaping the scaling success of the TRIUMPHS project
s. 49-56, 2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Implementation Research in Mathematics Education: A Systematic Mapping Review
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 135-199, 2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 145-169, 2023
- DOI för Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
- Ladda ner fulltext (pdf) av Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 241-288, 2022
Ingår i ZDM - the International Journal on Mathematics Education, s. 1035-1046, 2021
- DOI för When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018
- Ladda ner fulltext (pdf) av When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018
Conservative and transformative changes in algebra in Swedish lower secondary textbooks 1995–2015
Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 49-70, 2020
Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 3-32, 2020
- DOI för Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
- Ladda ner fulltext (pdf) av Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
The OECD as a Booster of National School Governance: The case of New Math in Sweden, 1950-1975
Ingår i Foro de Educación, s. 109-126, 2020
- DOI för The OECD as a Booster of National School Governance: The case of New Math in Sweden, 1950-1975
- Ladda ner fulltext (pdf) av The OECD as a Booster of National School Governance: The case of New Math in Sweden, 1950-1975
Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Ingår i Education Inquiry, s. 56-75, 2019
- DOI för Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Ingår i Espacio, Tiempo y Educación, s. 43-72, 2017
- DOI för Governance of Swedish school mathematics — where and how did it happen?: A study of different modes of governance in Swedish school mathematics, 1910-1980
- Ladda ner fulltext (pdf) av Governance of Swedish school mathematics — where and how did it happen?: A study of different modes of governance in Swedish school mathematics, 1910-1980
Nordic school mathematics revisited – on the introduction and functionality of New Math
Ingår i Nordic Studies in Mathematics Education, s. 71-93, 2016
OM HUR UTBILDNINGSHISTORIA BLIR TILL I SAMBAND MED EN REFORM – ETT EXEMPEL FRÅN SKOLMATEMATIKEN
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015
Hållbar utveckling på KTH - ett utbildningsområde med anspråk på tillväxt
Ingår i Praktiske Grunde, s. 39-54, 2014
Ingår i International Journal for the History of Mathematics Education, s. 49-72, 2013
"Moderna" idéer från förr och nu
Ingår i Nämnaren, 2003
Doktorsavhandlingar, monografi
2007
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Utbildningshistoria, s. 137-162, Studentlitteratur AB, 2024
Introduction to Section IV: Curriculum and Change
Ingår i Fourth International Handbook of Mathematics Education, s. 565-575, Springer, 2024
Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990
Ingår i Transnational Perspectives on Curriculum History, s. 131-148, Routledge, 2020
Ingår i Utbildningshistoria, s. 151-177, Studentlitteratur AB, 2019
The New Math and School Governance: An Explanation of the Decline of the New Math in Sweden
Ingår i Researching the History of Mathematics Education, s. 189-216, Springer, 2018
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 189-210, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2017
Ingår i Utbildningshistoria - en introduktion, s. 259-270, Studentlitteratur AB, 2015
Explaining persistence: Educational ideals and mathematics education in Sweden, 1905-1950
Ingår i History of Schooling, s. 151-174, Peter Lang Publishing Group, 2012
Ingår i Utbildningshistoria –, s. 121-142, Studentlitteratur, 2011
Geometriundervisningen i realskolan
Ingår i Matematikdidaktiska frågor, Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2009
Konferensbidrag
Ingår i Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, s. 25-32, 2024
From innovation to impact: Factors shaping the scaling success of the TRIUMPHS project
s. 49-56, 2024
Innovation and the problem of measuring effects in large scale professional development projects
Ingår i Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), s. 4356-4363, 2023
Ingår i Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), s. 4252-4259, 2023
Ingår i Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), s. 4364-4371, 2023
Ingår i “Dig Where You Stand” 7: Proceedings of the Seventh International Conference on the History of Mathematics Education., s. 197-212, 2023
Ingår i Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), s. 4087-4094, 2022
Ingår i Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), s. 4189-4196, 2022
Ingår i The relation between mathematics education research and teachers’ professional development, s. 57-68, 2022
Algebra in Swedish mathematics curricula (1930-2000)
Ingår i ‘Dig where you stand’ 6: Proceedings of the Sixth International Conference on the History of Mathematics Education, 2020
Ingår i Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), s. 4439-4446, 2019
Ingår i NORMA 17 – Nordic Research in Mathematics Education , s. 299-308, 2018
The production of textbooks in mathematics in Sweden, 1930-1980
Ingår i "Dig where you stand" 4, s. 309-324, 2017
Swedish mathematics curricula, 1850-2014: An overview
Ingår i “Dig where you stand” 3, s. 309-326, 2015
Changes in the exercise of power over school mathematics in Sweden, 1930-1970
Ingår i “Dig where you stand” 2, s. 399-419, 2012
Ingår i Proceedings of the International Conference on History and Pedagogy of Mathematics, s. 583-596, 2012
Ingår i Utbildningens sociala och kulturella historia, s. 169-184, 2010
Ingår i "Dig where you stand", s. 151-166, 2009
Goodbye Newton, welcome Cauchy
Ingår i Study the masters: The Abel-Fauvel conference, 2002
Licentiatavhandlingar, monografi
Proceedings (redaktörskap)
2023
2020
2019
2017
2015
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Fourth International Handbook of Mathematics Education
Springer, 2024
Övriga
Review: Inês Félix, School journeys: Ideas and Practices of New Education in Portugal (1890–1960)
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2021