Publikationer
Evidensrörelsens totalitära anspråk
Ingår i Clartébloggen (Clarté - partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift), 2025
Ingår i Utbildning och religion i historiska perspektiv, s. 153-180, Artos & Norma bokförlag, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 65-67, 2025
2025
Läromedel som didaktisk resurs: Med läroboken i fokus.
Natur och kultur, 2025
2025
Kain, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Uppsala Studies of History and Education, 2025
SHED: Uppsala Studies of History and Education
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 197-213, Uppsala universitet, 2025
Föreningen för svensk undervisningshistoria
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 267-276, Uppsala universitet, 2025
Ingår i Barn, 2025
Flickor, kvinnor och utbildningshistoria: Ett fält växer fram
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 53-62, Uppsala universitet, 2025
Ingår i Historisk Tidsskrift, s. 392-394, 2025
Cappelen Damm Akademisk, 2025
"Et netverk, en konferanse, et verk"
Ingår i Nye stemmer i norsk utdanningshistorie, s. 7-17, Cappelen Damm Akademisk, 2025
Ingår i Alla språk i skolan, s. 17-22, Uppsala universitet, 2025
Ingår i International Journal of Artificial Intelligence in Education, 2025
- DOI för AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
Hushåll, stad och rätt: En vänbok till Dag Lindström
Acta Universitatis Upsaliensis, 2025
Ingår i Hushåll, stad och rätt, s. 279-297, Uppsala universitet, 2025
Redaktörerna har ordet: En ”wall of text”
Ingår i Historisk Tidskrift, 2025
Uppsala universitet, 2024
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
Nordic Academic Press, 2024
‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2024
- DOI för ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
Natur och kultur, 2024
En historisk tidskrift, vetenskapliga artiklar och relevans
Ingår i Historisk Tidskrift, 2024
Fourth International Handbook of Mathematics Education
Springer, 2024
Ingår i Utbildningshistoria , s. 513-531, Studentlitteratur AB, 2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
Political emotions in a literature classroom
Ingår i Pedagogy, Culture & Society, s. 1-18, 2024
Lärandebegrepp och kunskapsinnehåll i Svenska kyrkans officiella texter om undervisning och lärande
Ingår i Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NOAD), 2024
Ingår i Educational Secularization within Europe and Beyond, s. 215-236, De Gruyter Oldenbourg, 2024
Frihetsretorik och marknadslogik: En analys av den svenska högskolepolitiken, 1970–2014
Makadam Förlag, 2024
Utbildning för motståndskraft mot desinformation
2024
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Utbildning för motståndskraft mot desinformation
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Utbildning för motståndskraft mot desinformation
Introduction to Section IV: Curriculum and Change
Ingår i Fourth International Handbook of Mathematics Education, s. 565-575, Springer, 2024
Vanartig, osedlig eller sjuklig?
Ingår i Historisk Tidsskrift, s. 357-368, 2024
- DOI för Vanartig, osedlig eller sjuklig?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Vanartig, osedlig eller sjuklig?
Ingår i Secular Schooling in the Long Twentieth Century?, s. 109-129, Walter de Gruyter, 2024
Revenues, ultimate sovereigns and resource allocation at Finnish, Swedish, UK and US universities
Ingår i Higher Education Governance & Policy, s. 52-71, 2024
Looking Ahead: Nordic and British Perspectives on History of Education
Ingår i History of Education Quarterly, s. 347-351, 2024
- DOI för Looking Ahead: Nordic and British Perspectives on History of Education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Looking Ahead: Nordic and British Perspectives on History of Education
Ingår i Journal of Cognitive Historiography, s. 141-167, 2024
Förskolans expansion och marknadisering
Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 19-46, Studentlitteratur AB, 2024
Utbildningshistoria: En introduktion
Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Utbildningshistoria, s. 393-418, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2024
Ingår i Utbildningshistoria, s. 17-20, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Utbildningshistoria, s. 137-162, Studentlitteratur AB, 2024
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
"Post-Christian Perspectives in Swedish Upper Secondary School Textbooks 1990-2018"
Ingår i Secular Schooling in The Long Twentieth Century?, s. 151-173, Walter de Gruyter, 2024
- DOI för "Post-Christian Perspectives in Swedish Upper Secondary School Textbooks 1990-2018"
- Ladda ner fulltext (pdf) av "Post-Christian Perspectives in Swedish Upper Secondary School Textbooks 1990-2018"
Institutional care and education: Circulation of knowledge about epilepsy in Sweden 1915–40
Ingår i Medical history, 2024
Ingår i Historisk Tidskrift, 2024
Ingår i Secular Schooling in the Long Twentieth Century?, s. 131-150, Walter de Gruyter, 2024
- DOI för Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination: Swedish Textbooks on Christianity and Religion, 1945–1974
- Ladda ner fulltext (pdf) av Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination: Swedish Textbooks on Christianity and Religion, 1945–1974
From “The Bosnian Danger” to Forest for the People: Bosnia’s Timber Frontier in the Age of Empires
Ingår i Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte / Economic History Yearbook, s. 343-378, 2024
- DOI för From “The Bosnian Danger” to Forest for the People: Bosnia’s Timber Frontier in the Age of Empires
- Ladda ner fulltext (pdf) av From “The Bosnian Danger” to Forest for the People: Bosnia’s Timber Frontier in the Age of Empires
The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930
Ingår i Secular schooling in the long Twentieth Century, s. 91-108, Walter de Gruyter, 2024
Fångsamhället som inte skulle finnas: Överlevnad och anpassning i fängelse under åren 1890–1920
Ingår i Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 107-123, Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, 2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Didaktikens språk behöver odla sin metaforik
Ingår i Skola och Samhälle S.O.S., 2023
Grundskolans kursplaner i matematik: igår, idag och imorgon
2023
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 57-71, 2023
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
Ingår i Journal of the History of Childhood and Youth, s. 115-133, 2023
Fängelserna och 1800-talets utbildningsrevolution
Ingår i Vägval, 2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 145-169, 2023
- DOI för Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
- Ladda ner fulltext (pdf) av Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 95-114, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 115-136, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 99-101, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 135-136, 2023
Behövs egentligen Historisk tidskrift?
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 287-288, 2023
Ingår i Center for Educational Policy Studies Journal (C·E·P·S Journal), 2023
- DOI för Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
En ny kursplan i matematik: hur den skulle kunna se ut och varför
2023
Implementation Research in Mathematics Education: A Systematic Mapping Review
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 135-199, 2023
Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Ingår i Tidningen Curie, 2023
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Begäret efter att se på historia
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 501-503, 2023
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 1-3, 2023
- DOI för Reforms of higher education and research in the Nordic countries: global trends and Nordic models in Academia
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reforms of higher education and research in the Nordic countries: global trends and Nordic models in Academia
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023
"Men poesi är något helt annat": En tredelad studie om poesi i förskoleklassen
Ingår i Poesins platser, Bokförlaget Daidalos, 2023
Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824
Nordic Academic Press, 2023
2023
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 47-50, 2023
Inledning: Fostran – ett mångfacetterat och genomsyrande fenomen
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 11-22, Uppsala universitet, 2022
Den fostrande moralvården: Predikningar och kristendom i fängelsetidningen Solglimt år 1913
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 169-187, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 113-143, Uppsala Studies of History and Education, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 65-83, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Skolagans fostrande roll: Från formell bestraffningsform till nödfallsåtgärd
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 145-168, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation”
Ingår i Dagens Nyheter., s. 5-5, 2022
Ingår i Högre Utbildning, s. 1-4, 2022
Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2022
Carl Johan Förbundets Handlingar 2013-2021
Carl Johans Förbundet, 2022