Esbjörn Larsson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 76 28
- E-post:
- esbjorn.larsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent, excellent lärare, grundskollärarex.
- CV:
- Ladda ned CV
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Dekanus vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper.
Professor i utbildningshistoria och docent i historia
(Installationsföreläsningen "1800-talets utbildningsrevolution" publicerad i Historisk tidskrift)
Nyckelord
- barn- och ungdomshistoria
- gender history
- genushistoria
- history of childhood and youth
- history of education
- military history
- militärhistoria
- social history
- socialhistoria
- utbildningshistoria
Forskning
Jag är framförallt involverad i forskning och undervisning som rör utbildningshistoria, men intresserar mig även för exempelvis barn och ungdomshistoria samt militärhistoria.
Skola och utbildning utgör centrala delar i de flesta människors liv i dag. Så har det dock inte alltid varit. Den utveckling som skett sedan början av 1800-talet kan beskrivas som en utbildningsrevolution, vilken är ett fenomen jag ägnat mycket av min forskning åt. Genom empiriska studier har jag visat att denna utveckling ingalunda var något resultat av en strävan mot dagens utbildningssamhälle. I stället präglades den av samhällets omvandling och olika samhällsklassers strävan efter att reproducera sin ställning. I studier av det skolsystem som växte fram under 1800-talet har jag bland annat intresserat mig för uppkomsten av vad som kan beskrivas som ett parallellskolesystem, med olika skolformer för olika samhällsklasser. Jag har undersökt såväl elevkårernas sammansättning som utbildningens utformning, varvid jag kunnat visa att 1800-talets skolsystem bidrog till upprätthållandet av skillnader mellan olika samhällsklasser.
Vidare har jag även ägnat mig åt andra aspekter av skolväsendets utveckling, exempelvis införandet av värntjänstutbildning i svenska skolor under andra världskriget. I analyser av denna verksamhet har jag visat hur hotet om krig utmanade den moderna synen på barn som uppstod under början av 1900-talet samtidigt som krigshotet också bidrog till att vidga synen på flickors roll. Jag har därtill verkat för att kommunicera utbildningshistorisk forskning, bland annat som en av redaktörerna bakom läroboken Utbildningshistoria – en introduktion (2011, 2015, 2019) och barnboken En resa genom skolans historia (2021).
För närvarande driver jag forskningsprojektet Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930 som finansieras av Vetenskapsrådet
Bland tidigare projekt jag varit involverad i kan nämnas Det första valet: förskolans expansion, marknadisering och ökade betydelse i familjers utbildningsstrategier (Vetenskapsrådet), Segregation och integration: Genus, klass och medborgarskap i svenskt undervisningsväsende, ca 1800-1850 (Vetenskapsrådet) och Mellan disciplinering och självverksamhet: Skillnader i växelundervisningens användning vid skolor för olika samhällsklasser i Sverige, ca 1820-1870 (Riksbankens Jubileumsfond).
Publikationer
Urval av publikationer
- Utbildningshistoria (2024)
- Diligent and docile workers (2022)
- The Origins of Female Defense Education (2022)
- Writing in the Sand (2021)
- Civilising the Military (2021)
- Agents and subjects (2019)
- Boys and Girls in the Service of Total War (2019)
- Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem (2018)
- Enhetsskoletanken som försvann (2017)
- Att disciplinera adeln (2017)
- Att fostras för landets försvar (2016)
- ‘Cheap, efficient, and easy to implement’? (2016)
- Classes in themselves and for themselves (2016)
- Om utbildningshistoriens nytta och skada (2016)
- Mass Teaching without the Masses (2015)
- Karlberg as a Total Institution (2014)
- Barn från Mars (2014)
- En lycklig Mechanism (2014)
- Arguing for educational change (2012)
- On the Use and Abuse of History of Education (2012)
- Maktlekar ur ett historiskt perspektiv (2011)
- Manligt och omanligt på Karlberg. En studie av pennalistiskt våld inom Krigsakademiens kadettkår (2007)
- Från adlig uppfostran till borgerlig utbildning (2005)
Senaste publikationer
- Förskolans expansion och marknadisering (2024)
- From Military Training to Sports (2024)
- Naval Officers as Merchant Skippers and Merchant Skippers as Naval Officers (2024)
- Utbildning och social klass (2024)
- Läroverk och gymnasieskola (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Beredskapspedagogik och folkbildning under kalla kriget 1945–1960 (2024)
- Björn Norlin, Skolagans historia och pedagogik: Sedlighetsfostran, disciplinering och våldsbruk i den tidigmoderna skolan, 1560–1820 (Lund: Nordic Academic Press 2021). 267 s. (2023)
- Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst (2023)
- Diligent and docile workers (2022)
- I gevär! (2022)
- Johan Peter Lefrén (2022)
- ”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation” (2022)
- Den svenska förskolemarknadens födelse (2022)
- Winning the war by losing the battle? (2022)
- Civilising the Military (2021)
- [Review of:] School Acts and the Rise of Mass Schooling (2020)
- Marie Cronqvist & Lina Sturfelt (red.), War remains: Mediations of suffering and death in the era of the World Wars (Lund: Nordic Academic Press 2018). 220 s. (2020)
- Global Citizenship Education for global citizenship? (2020)
- Agents and subjects (2019)
- Problemet med vinster (2019)
- 1800-talets utbildningsrevolution (2019)
- Svensson, Peter (Per) Reinhold (2019)
- Försvarsarbete ur ett genusperspektiv (2018)
- Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem (2018)
- Simulerade krig i historisk belysning (2018)
- Simulerade krig i historisk belysning (2018)
- Ståndsupplösning i agrar miljö (2017)
- Svensén, Carl Johan (2017)
- Totalförsvarskunskap i skolan – ingen ny idé (2016)
- Svedbom, Pehr Eric (2016)
- Etableringen av den finska värnplikten (2016)
- Att fostras för landets försvar (2016)
- ‘Cheap, efficient, and easy to implement’? (2016)
- Classes in themselves and for themselves (2016)
- Om utbildningshistoriens nytta och skada (2016)
- Att studera utrikestjänst (2015)
- Klas Kronberg & Anna Maria Forssberg (red.), Lumpen, anm. av Esbjörn Larsson (2015)
- Fredrik Skott, Påskkäringar, anm. av Esbjörn Larsson (2015)
- Barn från Mars (2014)
- Ann-Kristin Högman, Utbildning på plats, anm. av Esbjörn Larsson (2014)
- Om kvinnornas inträde i militär verksamhet (2013)
- Marander-Eklund, Lena & Östman, Ann-Catrin (red.), Biografiska betydelser, anm. av Esbjörn Larsson (2013)
- Växelundervisningen - ett vägval? (2012)
- Pennalismens logik (2012)
- Skolpolitik med en aura av 1800-tal (2010)
- Nittio år i undervisningshistoriens tjänst (2010)
- Mats Hellstenius, Skjutande borgerliga revolutionärer (2010)
- Från lärd skola till läroverk (2009)
- Maria Sjöberg, Kvinnor i fält (2009)
- Renée Frangeur, Pojkar, pli och pedagogik: vanart och manligheter på Bonaanstalten 1905–1948, Stockholm: Carlssons, 2007. 318 s. (2008)
- Karriärist eller hetsporre? (2007)
- Daniel Lövheim, Att inteckna framtiden: läroplansdebatter gällande naturvetenskap, matematik och teknik i svenska allmänna läroverk 1900–1965, Uppsalastudies in the history of ideas 33, Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2006.225 s. (2007)
- Manligt och omanligt på Karlberg. En studie av pennalistiskt våld inom Krigsakademiens kadettkår (2007)
- Utbildningshistorisk forskning vid svenska lärosäten och bildandet av en nationell forskarskola i utbildningshistoria (2007)
- Temaintroduktion (2005)
- Stig Welinder (red), Män och manligheter från vikingar till Kalle Anka, Almqvist& Wiksell International, Stockholm 2003. 190 s. (2005)
Böcker
- Förskolans expansion och marknadisering (2024)
- Utbildningshistoria (2024)
- Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824 (2023)
- Utbildningens fostrande funktioner (2022)
- Den moderna skolans framväxt (2021)
- En resa genom skolans historia (2021)
- Utbildningens revolutioner (2017)
- En lycklig Mechanism (2014)
- Utbildningens sociala och kulturella historia (2010)
- Ny utbildningshistorisk forskning (2008)
- Att rätt förfoga över tingen (2007)
- Kadettminnen av överste Claës Bratt (2007)
- Fältanteckningar (2006)
- Från adlig uppfostran till borgerlig utbildning (2005)
- Med börd, svärd och pengar (2003)
Kapitel
- Utbildning och social klass (2024)
- Läroverk och gymnasieskola (2024)
- Förskolesystemets framväxt (2024)
- Utbildningshistoria (2024)
- Att uppfostra eller undervisa (2022)
- The Origins of Female Defense Education (2022)
- Det första valet (2022)
- Writing in the Sand (2021)
- Matts i Lancaster-skolan (2021)
- Friluftsdagarnas våldsamma förhistoria (2020)
- Boys and Girls in the Service of Total War (2019)
- Introduktionen av flickors värntjänstutbildning under andra världskriget (2018)
- Alma Fredrika Mathilda Detthow (2018)
- Carola Christina Eneroth (2018)
- Evelina Wilhelmina Fahnehjelm (2018)
- Helena Larsdotter Westerlund (2018)
- Att studera omvälvande förändringar (2017)
- Upplands hemvärn (2017)
- Enhetsskoletanken som försvann (2017)
- Att disciplinera adeln (2017)
- Mass Teaching without the Masses (2015)
- Karlberg as a Total Institution (2014)
- Om skolreformers ekonomiska förutsättningar och konsekvenser (2013)
- En brokig skara (2012)
- Arguing for educational change (2012)
- On the Use and Abuse of History of Education (2012)
- Maktlekar ur ett historiskt perspektiv (2011)
- Utbildningens sociala och kulturella historia (2010)
- Klasser i sig och för sig (2009)
- Foucault über alles? (2007)
- Från västmanlänning till darlkarl (2006)
- Från färdighet till skolämne (2006)
- Det svenska utbildningssystemets födelse (2003)
- Att studera titlar som kapital (2003)
Konferenser
- From Military Training to Sports (2024)
- Naval Officers as Merchant Skippers and Merchant Skippers as Naval Officers (2024)
- How Preschooling became the Swedish Model (2023)
- Skomakare, bliv vid din läst (2023)
- Inequality and the Social Space of Swedish Preschools (2022)
- A Pedagogical Revolution From Below (2022)
- Textbooks as Travelling Objects (2022)
- The Making of a Docile Working Class (2021)
- To Discipline the Nobility (2021)
- A pedagogical revolution at grassroots level (2019)
- Frivillighet eller plikt? (2019)
- On the Changing Perceptions of Women’s Role in the Nation’s Defence during the Age of Total War (2018)
- The Child as a Voucher? (2018)
- Värnpliktsreformer i Norden (2017)
- Children and Youth in Arms (2016)
- Education for National Defense (2016)
- Pojkar i vapen (2015)
- Flickors värntjänstutbildning (2015)
- Att bidra till skolans omkostnader (2015)
- Lokala utbildningsmarknader (2014)
- Total Karlberg (2014)
- Att fostras för landets försvar (2014)
- Boys’ and girls’ Defense Service Training in Swedish Schools during WW II (2014)
- Total Karlberg (2012)
- The Economic Aspects on the Introduction of Monitorial Education in Swedish Common Schools (2012)
- Skrivundervisningens introduktion i sockenskolor (2012)
- ’Billig, effektiv och lätt att implementera’? (2012)
- The Economics of Education (2012)
- Ekonomiska förutsättningar för pedagogisk förändring (2011)
- Klasser i sig och för sig (2010)
- Folkskolans finansiering (2010)
- Karriärist eller hetsporre? (2008)
- Kungl. Krigsakademiens funktion (2007)
- Inventering av svensk utbildningshistorisk forskning (2003)