Moa Lindqvist
Doktorand vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 78 13
- E-post:
- moa.lindqvist@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Kort presentation
I min avhandling Striden om den högre utbildningen studerar jag hur svenska lärosätens förhållande till en av deras mest centrala uppgifter – den högre utbildningen – förändrades från 1960-talets slut till 2000-talets första decennium. Genom att studera lärosätenas formuleringar om den högre utbildningens idé och funktion över tid i relation till andra aktörers visioner visar studien vilka – och vilkas – ideal den högre utbildningen vilar på i dag.
Biografi
Vetenskap för allmänheten
Curie Talks: Livet som doktorand – drömtillvaro eller mardröm?, 20 februari 2025. Curie Talks är en samtalsserie om forskningens villkor och arrangeras i samarbete med Sveriges unga akademi och landets lärosäten.
"Debatt: Regeringen låter som ett eko från 1968", Upsala Nya Tidning 2024-04-26.
Signerat: Livet till salu, Fri tanke, 2019-06-19.
Undervisning
Sedan 2018 har jag undervisat i utbildningshistoria, utbildningssociologi, handlett studentuppsatser och haft retorikworkshops på de olika lärarprogrammen vid Uppsala universitet. Jag har även undervisat i retorik vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik och vid Högskolan i Gävle.
Tidigare utbildning
Masterprogram i humaniora, inriktning retorik, Uppsala universitet
Kandidatprogram i retorisk och litterär kommunikation, Uppsala universitet

Publikationer
Senaste publikationer
2025
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 211-259, 2022
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 211-259, 2022
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022