David Sjögren
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 57 86
- Mobiltelefon:
- 070-425 09 71
- E-post:
- david.sjogren@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Docent historia och lektor i pedagogik med inriktning mot lärarutbildningen. Jag har min nuvarande undervisning på lärarutbildningen. Mina huvudsakliga forskningsintressen omfattar de breda folklagrens utbildningshistoria under 1800- och 1900-talet och nationella minoriteters historia under samma tidsperiod.
Biografi
Fil. dr. i historia vid Umeå universitet 2010, förste forskningsassist vid Umeå universitet hösten 2010, postdok i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet 2011-2013, postdok i historia vid Uppsala universitet 2012-2014, ämnessakkunnig på Regeringskansliet 2011-2013, från 2014 till 2016 anställd som forskare i historia vid Uppsala universitet och sedan 2016 anställd som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot lärarutbildningen. Docent i historia 2018.
Min forskning har övergripande behandlat utbildningssystem, bildning och fostran av nationella minoriteter under 1900-talet, politik mot romer och romsk socialhistoria under 1900-talet, samisk utbildnings- och kulturhistoria samt konflikter i lokalsamhället som föranleddes av 1800-talets expansion av utbildningsinrättningar för breda folklager.
Jag var en av initiativtagarna till OJS-tidskriften Nordic Journal of Educational History http://ojs.ub.umu.se/index.php/njedh/index och som jag också är medredaktör för. Jag har arbetat med två forskningsprojekt finansierade av Vetenskapsrådet och Formas från 2011 till 2016.
Sedan 2018 är jag projektledare för ett av Vetenskapsrådet finansierat forskningsprojekt under rubriken "Varför krisar skolan? Föränderliga diskurser och trögrörliga tankefigurer i skolkrisdebatten 1950-2020.
Publikationer
Urval av publikationer
- Kyrkliga strukturer och platsbundna kulturer (2014)
- Enhancing the Infrastructure of Research on the Nordic Educational Past (2014)
- Fatmomakkes betydelse och dess andliga, politiska och kulturella verksamhetsformer från 1700-talets slut till idag (2013)
- Folkskollärare i konflikt med skolråd och allmoge 1840–1900 (2013)
- Problematiska utgångspunkter (2011)
- Den säkra zonen (2010)
Senaste publikationer
- Utbildningens fostrande funktioner (2022)
- Kärleksfullt tilltal, kvarsittning eller kroppsaga (2018)
- The Church and Sami people Outside the Church of Sweden (2018)
- The Sami and the Church as Authority (2018)
- The Scolary Anthology and White Papers as a Contemporary Phenomenon (2018)
Alla publikationer
Artiklar
- Kärleksfullt tilltal, kvarsittning eller kroppsaga (2018)
- Notes from the editors (2018)
- "Lapp skall lapp vara" (2017)
- Nomadskolans införande, genomförande och innehåll (2016)
- Tema (2016)
- Notes from the editors (2016)
- Utkastade från lokalsamhället (2015)
- Notes from the editors (2015)
- Notes from the Editors (2014)
- Enhancing the Infrastructure of Research on the Nordic Educational Past (2014)
- Problematiska utgångspunkter (2011)
Böcker
- Utbildningens fostrande funktioner (2022)
- Tema: Historiker i försoning (2016)
- Nordic Journal of educational history (2016:2) (2016)
- Norrlandsfrågan (2015)
- Nordic Journal of Educational History (2015)
- Kyrkliga strukturer och platsbundna kulturer (2014)
- Nordic Journal of Educational History (2014)
- Nordic Journal of Educational History (2014)
- Den säkra zonen (2010)
Kapitel
- The Church and Sami people Outside the Church of Sweden (2018)
- The Sami and the Church as Authority (2018)
- The Scolary Anthology and White Papers as a Contemporary Phenomenon (2018)
- Final Reflections (2018)
- Kyrka och samer utanför Svenska kyrkan (2017)
- Samerna och kyrkan som myndighet (2017)
- Inledning: Den vetenskapliga antologin och vitböcker som nutida företeelser (2017)
- Avslutande reflektioner: Lärdomar från den vetenskapliga antologin (2017)
- Att göra upp med det förlutna (2016)
- Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiska skolundervisningen vid sekelskiftet 1900 (2016)
- Religiös fostran mellan det offentliga och privata (2015)
- Nordic Journal of Educational History (NJEdH) (2015)
- Norrland och dess utbildningshistoria (2015)
- Kyrkstaden Fatmomakke i historisk belysning (2014)
- Folkskollärare i konflikt med skolråd och allmoge 1840–1900 (2013)
- Riktade utbildningssatsningar för inhemska minoriteter: några motiv och kategoriseringsproblem i historisk belysning (2010)