Jörgen Mattlar
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 46
- E-post:
- jorgen.mattlar@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
- CV:
- Ladda ned CV
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jörgen Mattlar är lektor i didaktik verksam inom förskollärar- och ämneslärarprogrammen/KPU vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Undervisningen och kursledarskap gäller Vetenskapsteori och forskningsmetodik i förskollärarprogrammet samt kurserna Ledarskap och Utvecklings- och utvärderingsarbete i KPU/ämneslärare.
Jörgen Mattlar är excellent lärare samt mentor i högskolepedagogik och åtar sig gärna mentorsuppdrag.
Publikationer
Urval av publikationer
- Inbördeskriget som historiedidaktiskt dilemma (2017)
- Ett folk utan land? – den nationella minoriteten romer i svenska läroböcker (2016)
- Ett erkännande av de nationella minoriteterna? Historieundervisningen under 2000-talets första år (2015)
- De nationella minoriteterna i läroplan och läroböcker (2014)
- Mångfald och etnicitet i svenska som andraspråk för vuxenstuderande (2011)
- Svenska (2011)
- Norrlands kulturella och språkliga mångfald (2010)
- Välfärdssamhällets skola i två samtida arbetarromaner (2008)
- Skolbokspropaganda? (2008)
- Könsöverskridande läsning (2006)
- Hålla fjäril mellan vingar (2004)
- Tidskriften Ultra och flerspråkigheten (2002)
- Karin Boyes framtidsroman Kallocain som politiskt slagträ (2000)
- De röda och upproret i Runar Schildts Hemkomsten och andra noveller (1999)
Senaste publikationer
- ”AV SIN FANTASI LÄR MAN SIG!”– ELLER? (2024)
- Anti textbook ethos (2023)
- "Men poesi är något helt annat" (2023)
- Principer för uppsatshandledning och handledningspraxis med parskrivande studenter (2022)
- "Kulturell växelverkan" (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- ”AV SIN FANTASI LÄR MAN SIG!”– ELLER? (2024)
- Anti textbook ethos (2023)
- Minoriteter i marginalen - en läromedelsanalys (2011)
- Mångkultur på svenska (2009)
- Välfärdssamhällets skola i två samtida arbetarromaner (2008)
- Könsöverskridande läsning (2006)
- Hålla fjäril mellan vingar (2004)
- Tidskriften Ultra och flerspråkigheten (2002)
- Karin Boyes framtidsroman Kallocain som politiskt slagträ (2000)
- De röda och upproret i Runar Schildts Hemkomsten och andra noveller (1999)
Böcker
- Att vända sig bort (2017)
- någon viskar ditt namn [dikter] (2011)
- Skolbokspropaganda? (2008)
- mot pol [dikter] (2004)
Kapitel
- "Men poesi är något helt annat" (2023)
- "Kulturell växelverkan" (2022)
- Inbördeskriget som historiedidaktiskt dilemma (2017)
- Ett folk utan land? – den nationella minoriteten romer i svenska läroböcker (2016)
- Ett erkännande av de nationella minoriteterna? Historieundervisningen under 2000-talets första år (2015)
- vinterns frusna motberättelse (2015)
- Förord (2015)
- De nationella minoriteterna i läroplan och läroböcker (2014)
- Mångfald och etnicitet i svenska som andraspråk för vuxenstuderande (2011)
- Svenska (2011)
- Isbjörnar och klimatsmarta konsumenter - en studie av klimatdiskursen i webbaserade medietexter (2010)
- Den gemensamma referensramens dikt och verklighet -en läroboksanalys (2006)
Konferenser
- Principer för uppsatshandledning och handledningspraxis med parskrivande studenter (2022)
- Lärandet och det akademiska seminariets sociala hållbarhet (2019)
- Reading the Blood Tainted Colors of Civil War (2019)
- Gymnasieelevers politiska läsning av källtexter från finska inbördeskriget 1918 (2018)
- The language issue! Representations of the Finnish Civil War 1918 in history textbooks (1960–2011) (2017)
- Språkfrågan! Framställningen av finska inbördeskriget 1918 i finländska historieläroböcker (2017)
- Ett folk utan land? (2016)
- Finska inbördeskriget i finländska läroböcker 1960 - 2011 (2015)
- Swedish national minorities and the grand narrative of Sweden (2015)
- Civil War as a Curricular Dilemma (2013)
- Erkännandet av de nationella minoriteterna – en studie av implementeringen i historieundervisningen 2000-2010 (2011)
- Climate Change Education (2010)
- Norrlands kulturella och språkliga mångfald (2010)
- Mångfald och etnicitet i svenska som andraspråk för vuxenstuderande (2010)
- Climate Change Education (2010)
- Skuld, offer och försoning inbördeskrigstematiken i finska och spanska historieläroböcker (2009)
- The ideological content of contemporary Swedish as a second language textbooks (2008)
- Förväntningar på invandraren (2007)
- Images of Swedishness (2005)