Janne Holmén
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- janne.holmen@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Biografi
Janne Holmen (f. 1977), fil.dr i historia. Holmén disputerade 2006 vid Uppsala universitet på en avhandling om hur Norges, Sveriges och Finlands olika utrikespolitiska positioner under kalla kriget påverkade hur USA och Sovjetunionen skildrades i ländernas läroböcker. År 2009 publicerade Holmén en rapport om hur den svenska tiden i Finlands historia behandlas i finländska läroböcker. Holmén har även forskat om regional identitet och regional historieskrivning på öar i Östersjön och om mentala kartor och historiesyn hos gymnasieelever i Östersjö- och Medelhavsområdena inom projektet "Spaces of Expectation". Han har också bedrivit komparativa studier av lärarutbildningens utveckling i Sverige och Finland. Inom projektet "Demokratins drivkrafter" har Holmén undersökt hur försöken att demokratisera samhället med hjälp av utbildning i Sverige och Finland har påverkats av de bägge ländernas politiska kulturer. Holmén har även undersökt reformer av högre utbildning i Sverige och Finland från 1960-talet till idag. För närvarande ägnar han sig åt ett internationellt komparativt projekt om hur det politiska systemet har framställts i diagramform i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.
Publikationer
Urval av publikationer
- The ideal teacher (2019)
- Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions (2018)
- Demokraatinen koulu (2018)
- Undervisning i Sverige och Finland ur ett historiskt perspektiv (2017)
- Mapping Historical Consciousness (2017)
- Islands of Identity (2015)
- Norden, nationen och historien. Perspektiv på föreningarna Nordens historieläroboksrevision 1919–1972. Henrik Åström Elmersjö. Nordic Academic Press, 2013, 467 s (2014)
- A small separate fatherland of our own (2014)
- Nordic narratives of the Second World War (2013)
- Nation-Building in Kenyan Secondary School textbooks (2011)
- Den demokratiska skolan (1918)
Senaste publikationer
- Revenues, ultimate sovereigns and resource allocation at Finnish, Swedish, UK and US universities (2024)
- Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination (2024)
- Flipping the political scale (2024)
- Diagrams in Civic Education (2024)
- Public, private, or in between? Institutional isomorphism and the legal entities in Swedish and Finnish higher education (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Revenues, ultimate sovereigns and resource allocation at Finnish, Swedish, UK and US universities (2024)
- Flipping the political scale (2024)
- Public, private, or in between? Institutional isomorphism and the legal entities in Swedish and Finnish higher education (2023)
- Reforms of higher education and research in the Nordic countries (2023)
- The autonomy of higher education in Finland and Sweden (2022)
- When Maps Become the World (2021)
- Time and Space in Time and Space (2020)
- Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students (2020)
- The ideal teacher (2019)
- Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions (2018)
- From Seminar to University. Dismantling an old and Constructing a New teacher Education in Sweden and Finland 1946 – 1979. (2017)
- Mapping Historical Consciousness (2017)
- Norden, nationen och historien. Perspektiv på föreningarna Nordens historieläroboksrevision 1919–1972. Henrik Åström Elmersjö. Nordic Academic Press, 2013, 467 s (2014)
- A small separate fatherland of our own (2014)
- Nordic narratives of the Second World War (2013)
- Nation-Building in Kenyan Secondary School textbooks (2011)
Böcker
- Diagrams in Civic Education (2024)
- Utbildningens fostrande funktioner (2022)
- Nordic Models for a Democratic School (2020)
- Islands of Identity (2015)
Kapitel
- Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination (2024)
- Från omvänd höger-vänster till GAL-TAN (2022)
- Teachers as a political force (2021)
- Education 4.0 (2021)
- Åländsk högre utbildning (2021)
- Becoming universities? (2021)
- Always in crisis, always a solution? (2021)
- 1968 och reformer av högre utbildning i Finland och Sverige (2020)
- Demokraatinen koulu (2018)
- Undervisning i Sverige och Finland ur ett historiskt perspektiv (2017)
- Humorn som vapen under kalla kriget (2013)
- Den demokratiska skolan (1918)