Janne Holmén
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- janne.holmen@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
Biografi
Janne Holmen (f. 1977), fil.dr i historia. Holmén disputerade 2006 vid Uppsala universitet på en avhandling om hur Norges, Sveriges och Finlands olika utrikespolitiska positioner under kalla kriget påverkade hur USA och Sovjetunionen skildrades i ländernas läroböcker. År 2009 publicerade Holmén en rapport om hur den svenska tiden i Finlands historia behandlas i finländska läroböcker. Holmén har även forskat om regional identitet och regional historieskrivning på öar i Östersjön och om mentala kartor och historiesyn hos gymnasieelever i Östersjö- och Medelhavsområdena inom projektet "Spaces of Expectation". Han har också bedrivit komparativa studier av lärarutbildningens utveckling i Sverige och Finland. Inom projektet "Demokratins drivkrafter" har Holmén undersökt hur försöken att demokratisera samhället med hjälp av utbildning i Sverige och Finland har påverkats av de bägge ländernas politiska kulturer. Holmén har även undersökt reformer av högre utbildning i Sverige och Finland från 1960-talet till idag. För närvarande ägnar han sig åt ett internationellt komparativt projekt om hur det politiska systemet har framställts i diagramform i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.

Publikationer
Urval av publikationer
Ingår i History of Education, s. 784-805, 2019
Demokraatinen koulu: Yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta 1960–2020
Ingår i Kansanvallan polkuja, s. 287-330, Suomen kirjallisuuden seura, 2018
Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions
Ingår i Journal of Cultural Geography, s. 230-250, 2018
- DOI för Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions
- Ladda ner fulltext (pdf) av Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions
Ingår i Journal of Autonomy and Security Studies, s. 46-74, 2017
Undervisning i Sverige och Finland ur ett historiskt perspektiv
Ingår i Bortom Pisa, s. 175-195, Natur och kultur, 2017
Islands of Identity: History-writing and identity formation in five island regions in the Baltic Sea
Södertörn University, 2015
Ingår i Island Studies Journal, s. 135-154, 2014
Ingår i Scandia, s. 152-153, 2014
Nordic narratives of the Second World War: national historiographies revisited
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 116-119, 2013
Nation-Building in Kenyan Secondary School textbooks
Ingår i Education Inquiry, s. 79-91, 2011
Den demokratiska skolan: Om likvärdighet och delaktighet 1960–2020
Ingår i Demokratins drivkrafter , Svenska litteratursällskapet, 1918
Senaste publikationer
Föreningen för svensk undervisningshistoria
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 267-276, Uppsala universitet, 2025
Ingår i Secular Schooling in the Long Twentieth Century?, s. 131-150, Walter de Gruyter, 2024
- DOI för Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination: Swedish Textbooks on Christianity and Religion, 1945–1974
- Ladda ner fulltext (pdf) av Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination: Swedish Textbooks on Christianity and Religion, 1945–1974
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
Ingår i Journal of Cognitive Historiography, s. 141-167, 2024
Revenues, ultimate sovereigns and resource allocation at Finnish, Swedish, UK and US universities
Ingår i Higher Education Governance & Policy, s. 52-71, 2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Journal of Cognitive Historiography, s. 141-167, 2024
Revenues, ultimate sovereigns and resource allocation at Finnish, Swedish, UK and US universities
Ingår i Higher Education Governance & Policy, s. 52-71, 2024
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 1-3, 2023
- DOI för Reforms of higher education and research in the Nordic countries: global trends and Nordic models in Academia
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reforms of higher education and research in the Nordic countries: global trends and Nordic models in Academia
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 57-71, 2023
Ingår i Comparative Education, s. 147-163, 2022
Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students
Ingår i Journal of Baltic Studies, s. 513-531, 2020
- DOI för Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students
- Ladda ner fulltext (pdf) av Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students
Ingår i Contributions to the History of Concepts, s. 105-129, 2020
Ingår i History of Education, s. 784-805, 2019
Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions
Ingår i Journal of Cultural Geography, s. 230-250, 2018
- DOI för Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions
- Ladda ner fulltext (pdf) av Changing Mental Maps of the Baltic Sea and Mediterranean Regions
Ingår i Nordic Journal of Educational History, no 1 2017., 2017
Ingår i Journal of Autonomy and Security Studies, s. 46-74, 2017
Ingår i Island Studies Journal, s. 135-154, 2014
Nation-Building in Kenyan Secondary School textbooks
Ingår i Education Inquiry, s. 79-91, 2011
Böcker
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
Janne Holmén, 2020
Islands of Identity: History-writing and identity formation in five island regions in the Baltic Sea
Södertörn University, 2015
Kapitel i böcker, delar av antologi
Föreningen för svensk undervisningshistoria
Ingår i Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet, s. 267-276, Uppsala universitet, 2025
Ingår i Secular Schooling in the Long Twentieth Century?, s. 131-150, Walter de Gruyter, 2024
- DOI för Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination: Swedish Textbooks on Christianity and Religion, 1945–1974
- Ladda ner fulltext (pdf) av Social Democracy, Confessional Pluralism, and Value Indoctrination: Swedish Textbooks on Christianity and Religion, 1945–1974
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 253-278, Uppsala universitet, 2022
Ingår i The Nordic Economic, Social and Political Model, s. 242-256, Routledge, 2021
- DOI för Education 4.0: Nordic long-term planning and educational policies in the fourth industrial revolution
- Ladda ner fulltext (pdf) av Education 4.0: Nordic long-term planning and educational policies in the fourth industrial revolution
Always in crisis, always a solution?: The Nordic model as a political and scholarly concept
Ingår i The Nordic Economic, Social and Political Model, s. 1-19, Routledge, 2021
- DOI för Always in crisis, always a solution?: The Nordic model as a political and scholarly concept
- Ladda ner fulltext (pdf) av Always in crisis, always a solution?: The Nordic model as a political and scholarly concept
Ingår i Schoolteachers and the Nordic Model, s. 113-126, Routledge, 2021
- DOI för Becoming universities?: Academisation and the integration of Finnish and Swedish teacher education institutions in the system of higher education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Becoming universities?: Academisation and the integration of Finnish and Swedish teacher education institutions in the system of higher education
Ingår i Schoolteachers and the Nordic Model, s. 157-170, Routledge, 2021
- DOI för Teachers as a political force: Teacher unions, teacher cultures, and teacher education in Sweden and Finland, 1970–2020
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers as a political force: Teacher unions, teacher cultures, and teacher education in Sweden and Finland, 1970–2020
Åländsk högre utbildning: Styrning och autonomi
Ingår i Styr ålänningarna sitt öde?, Åland fredsinstitut/Cavannus, 2021
1968 och reformer av högre utbildning i Finland och Sverige
Ingår i 1968 och pedagogiken, s. 49-69, Södertörns högskola, 2020
Demokraatinen koulu: Yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta 1960–2020
Ingår i Kansanvallan polkuja, s. 287-330, Suomen kirjallisuuden seura, 2018
Undervisning i Sverige och Finland ur ett historiskt perspektiv
Ingår i Bortom Pisa, s. 175-195, Natur och kultur, 2017
Humorn som vapen under kalla kriget
Ingår i Samband historia tema, s. 100-112, Sanoma Utbildning, 2013
Den demokratiska skolan: Om likvärdighet och delaktighet 1960–2020
Ingår i Demokratins drivkrafter , Svenska litteratursällskapet, 1918
Samlingsverk (redaktörskap)
Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Övriga
Ingår i Cartographic Journal, s. 373-374, 2021
Ingår i Scandia, s. 152-153, 2014
Nordic narratives of the Second World War: national historiographies revisited
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 116-119, 2013