Johan Wickström
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 19
- Mobiltelefon:
- 070-167 92 68
- E-post:
- johan.wickstrom@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- Docent, TD, FM, Grundskollärarexamen, leg lärare, excellent lärare
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Docent och universitetslektor i didaktik
Teologie doktor i religionshistoria
Excellent lärare
Mentor i högskolepedagogik (Mentorsutbildning 2024)
Undervisar i PIVA, och har bakgrund som pedagogisk utvecklare och bitr chef vid UP, och som universitetslektor i religionsdidaktik.
Forskning (VR): Formering av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930.
Ny bok: Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Nyckelord
- högskolepedagogik
- lärande
- lärarutbildning
- läromedelsanalys
- pedagogik
- religionsdidaktik
- religionshistoria
- undervisning
- utbildningshistoria
- ämnesdidaktik
Biografi
Jag är docent i didaktik (2024), och har en teologie doktorsexamen i religionshistoria från Teologiska fakulteten. Från VT 2022 är jag anställd som universitetslektor i didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. År 2023 blev jag utnämnd till excellent lärare vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper.
Tidigare har jag varit pedagogisk utvecklare, dels vid EDU (2018-2022), dels vid Enheten för universitetspedagogik (2007-2018), där jag också under en period var biträdande enhetschef med ansvar för det pedagogiska innehållet i enhetens kurser.
Idag arbetar jag främst med undervisning inom förskollärar- och lärarprogrammen och inom Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (PIVA) Jag har också varit anställd deltid som universitetslektor i religionsvetenskap med didaktik vid Teologiska institutionen mellan åren 2009-2015. Där undervisade jag lärarkandidater för grundskola och gymnasium (men också präststudenter) i grundläggande religionsvetenskap (religionshistoria, livsfrågepedagogik) för undervisningssammanhang.
Jag är återkommande kursledare för ämnesdidaktiska fortbildningskurser för universitetslärare vid Teologiska instituitionen och vid lärarutbildningen (EDU). Även en del externa uppdrag har ingått i mitt arbete, exempelvis har jag ansvarat för en pedagogisk kurs för lärare och utbildningsofficerare vid Försvarets Tolkskola.
Jag har också en lärarlegitimation för grundskola och gymnasium och en yrkesbakgrund som lärare i religionskunskap och historia.
Under år 2015 slutförde jag den nationella kursen för pedagogiskt sakkunniga, och jag tar gärna emot uppdrag som pedagogiskt sakkunnig vid akademiska tjänstetillsättningar och befordringsärenden.
Min grundutbildning består av en filosofie magisterexamen i religionsvetenskap, historia, agrarhistoria och pedagogik samt en grundskollärarexamen i religionskunskap och historia för grundskolans år 4-9.
Forskning
Mina forskningsintressen spänner över religionshistoria, religionsdidaktik, högskolepedagogik och utbildningshistoria. Ideologikritiska och begreppsmässiga forskningsansatser präglar genomgående det jag skriver. Jag publicerar mycket av min forskning på svenska, eftersom jag anser att det är viktigt att vidmakthålla svenska som akademiskt språk, inte minst av demokratiska skäl. Idag är min forskning inriktad mot social representation i skoltexter, religionsbegrepp i didaktiska sammanhang och kritiska perspektiv på högskolepedagogiska modeller. Jag har också publicerat mig inom inkluderande undervisning, se Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare, 2011)
Från VT 2022 medverkar jag i VR-projektet Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930.
Under våren 2024 utkom min bok Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier (Studentlitteratur), som handlar om studentaktiverande seminarieövningar. Boken är tänkt att fungera som en grundläggande bok i praktisk metodik för universitetslärare.
Jag disputerade 2008 i religionshistoria med avhandlingen Våra förfäder var hedningar: Nordisk forntid som myt i den svenska folkskolans pedagogiska texter fram till år 1919 . Här analyserade jag ideologisk användning av nordisk forntid och forntida religion i folkskolans läroböcker med utgångspunkt i ett analytiskt mytbegrepp som jag utvecklat dels ur Antonio Gramscis teoretiska fatabur, dels ur religionshistorikern Bruce Lincolns teoretiska arbeten om myt.
Jag har också medverkat i ett projekt, finansierat av det norska vetenskapsrådet, där pedagogiska utvecklares yrkesroll, akademiska värden och praxis studeras: Formation and Competence Building of University Academic Developers
Media
Medverkan i Filosofiska rummet
Filosofiska rummet: Den goda skolan
medverkan i Filosofiska rummet i ett samtal om skolan
https://sverigesradio.se/avsnitt/1373849
Publikationer
Urval av publikationer
- Dialogens ämnesdidaktik (2024)
- Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog (2024)
- Akademisk undervisning i praktiken (2024)
- The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930 (2024)
- Lärandebegrepp och kunskapsinnehåll i Svenska kyrkans officiella texter om undervisning och lärande (2024)
- Didaktikens språk behöver odla sin metaforik (2023)
- Komparativ religionsundervisning (2022)
- “Religion” i folkskolans styrdokument – ett bidrag till religionsbegreppets didaktiska historia (2021)
- Deliberative communication (2020)
- Låt inte evidensjakten avgöra allt (2017)
- Dekonstruerad länkning (2015)
- Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare (2011)
- Våra förfäder var hedningar (2008)
Senaste publikationer
- Dialogens ämnesdidaktik (2024)
- Redaktörens efterord (2024)
- Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog (2024)
- Akademisk undervisning i praktiken (2024)
- The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930 (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Lärandebegrepp och kunskapsinnehåll i Svenska kyrkans officiella texter om undervisning och lärande (2024)
- Didaktikens språk behöver odla sin metaforik (2023)
- Varning för falska profeter (2023)
- Den livsfarliga helhetslösningens lockelse (2022)
- Komparativ religionsundervisning (2022)
- “Religion” i folkskolans styrdokument – ett bidrag till religionsbegreppets didaktiska historia (2021)
- Om känslor och verklig strävan (2019)
- Klassmedvetande, historia och arbetarrörelsen (2019)
- "Lars Lönnroth, Det germanska spåret - en västerländsk litteraturtradition från Tacitus till Tolkien". (2018)
- I väntan på utbildningsrevolutionen (2017)
- Låt inte evidensjakten avgöra allt (2017)
- Reflektioner utifrån en sydafrikansk resa (2016)
- Om staten, forskningsanknytningen och versioner av det förflutna i svenska läroböcker (2015)
- Dekonstruerad länkning (2015)
- "Victoria Enkvist (2013) Religionsfrihetens rättsliga ramar. Skrifter från Juridiska fakulteten i Uppsala 124. Iustus förlag. Uppsala. (Diss.) 281s." (2014)
- Utbildningskapital - och vad betyder det för pedagogisk utveckling? (2009)
- Anna Wallette, Sagans svenskar. Synen på vikingatiden och de isländska sagorna under 300 år, Diss, Sekel förlag, Malmö 2004. 410 s. (2005)
- Bröllopsmyten i Helgakviða Hjörvarzsonar (2004)
Böcker
- Dialogens ämnesdidaktik (2024)
- Akademisk undervisning i praktiken (2024)
- Våra förfäder var hedningar (2008)
- Fornskandinaviskt stoff i den svenska folkskolans pedagogiska texter (2005)
Kapitel
- Redaktörens efterord (2024)
- Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog (2024)
- The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930 (2024)
- Deliberative communication (2020)
- Didaktisk textkompetens (2011)
Konferenser
- The Mighty One Above and After (2023)
- Narrative Constructions of the Working Class (2023)
- Textbooks as Travelling Objects (2022)
- Bridging between "public good" and teaching practices (2019)
- Patriarken Sigge Fridulfsson (2018)
- Vetenskaps- och forskningssyn bland tredje ytans akademiker (2018)
- Fiction and Professional Development among University Faculty (2017)
- Ethics, power and heterogeneity through the lens of literary fiction in the practice of educational development (2016)
- Att cirkla runt inkludering (2016)
- Dekonstruerad länkning (2014)
- Deconstructing Constructive Alignment (2014)
- Vad innebär inkluderande handledning? (2012)
Rapporter
Övrigt
- Uppvärdera den sociala läroplanen! (2023)
- Några tankar om excellens och spets i forskning (2022)
- Till demokratins försvar och utveckling (2016)
- Den postdemokratiska förändringen (2015)
- Vilka borde vi vara, då? (2013)
- Inkludering - till vilket pris? (2009)
- Reflektioner kring den grundläggande pedagogiska kursen för universitetslärare - ett diskussionsunderlag (2007)