Johan Wickström

Akademiska meriter:
Docent, TD, FM, Grundskollärarexamen, leg lärare, excellent lärare

Kort presentation

Jag är docent och universitetslektor i didaktik, excellent lärare och teologie doktor i religionshistoria samt legitimerad lärare i re/hi.

Min nuvarande undervisning är främst inom PIVA.

Jag har en bakgrund som pedagogisk utvecklare och bitr chef vid UP, och som universitetslektor i religionsdidaktik.

Min nuvarande forskning (VR) handlar om formering av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930. Min forskning rör i övrigt religionsdidaktik, högskolepedagogik och läromedelsstudier.

Nyckelord

  • utbildningshistoria
  • undervisning
  • pedagogik
  • högskolepedagogik
  • ämnesdidaktik
  • religionshistoria
  • religionsdidaktik
  • lärande
  • lärarutbildning
  • läromedelsanalys

Biografi

Jag är docent i didaktik, och har en teologie doktorsexamen i religionshistoria från Teologiska fakulteten. Från VT 2022 är jag anställd som universitetslektor i didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. År 2023 blev jag antagen som excellent lärare vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper.

Tidigare har jag varit pedagogisk utvecklare, dels vid EDU (2018-2022), dels vid Enheten för universitetspedagogik (2007-2018), där jag också under en period var biträdande enhetschef med ansvar för det pedagogiska innehållet i enhetens kurser.

Idag arbetar jag med undervisning inom lärarutbildningarna och inom Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (PIVA) Jag har också varit anställd deltid som universitetslektor i religionsvetenskap med didaktik vid Teologiska institutionen mellan åren 2009-2015. Där undervisade jag lärarkandidater för grundskola och gymnasium (men också präststudenter) i grundläggande religionsvetenskap, religionsdidaktik/-pedagogik, religionshistoria och livsåskådningsvetenskap.

Jag är återkommande kursledare för ämnesdidaktiska fortbildningskurser för universitetslärare vid Teologiska instituitionen och vid lärarutbildningen (EDU). Även en del externa uppdrag har ingått i mitt arbete, exempelvis har jag ansvarat för en pedagogisk kurs för lärare och utbildningsofficerare vid Försvarets Tolkskola.

Jag har också en lärarlegitimation för grundskola och gymnasium och en yrkesbakgrund som lärare i religionskunskap och historia.

Under år 2015 slutförde jag den nationella kursen för pedagogiskt sakkunniga, och jag tar gärna emot uppdrag som pedagogiskt sakkunnig vid akademiska tjänstetillsättningar och befordringsärenden. Jag har också gått en mentorsutbildning, och kan vid behov fungera som pedagogisk mentor för nya lärare.

Min grundutbildning består av en filosofie magisterexamen i religionsvetenskap, historia, agrarhistoria och pedagogik samt en grundskollärarexamen i religionskunskap och historia för grundskolans år 4-9.

Forskning

Mina forskningsintressen spänner över religionshistoria, religionsdidaktik, högskolepedagogik och utbildningshistoria. Ideologikritiska och begreppsmässiga forskningsansatser präglar genomgående det jag skriver. Jag publicerar mycket av min forskning på svenska, eftersom jag anser att det är viktigt att vidmakthålla svenska som akademiskt språk, inte minst av demokratiska skäl. Idag är min forskning inriktad mot social representation i skoltexter, religionsbegrepp i didaktiska sammanhang och högskolepedagogik. Jag har också publicerat mig inom inkluderande undervisning, se Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare, 2011)

Från VT 2022 medverkar jag i VR-projektet Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930.

Under våren 2024 utkom min bok Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier (Studentlitteratur), som handlar om studentaktiverande seminarieövningar. Boken är tänkt att fungera som en grundläggande bok i praktisk metodik för universitetslärare.

Från och med hösten 2025 är jag projektledare (huvudsökande) för Seminariet som demokratisk arena i högre utbildning: I spänningsfältet mellan ideal och verklighet som finansieras med medel från forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning. Projektet bedrivs tillsammans med fil.dr Ulrike Schnaas vid Enheten för universitetspedagogik (UP).

Jag disputerade 2008 i religionshistoria med avhandlingen Våra förfäder var hedningar: Nordisk forntid som myt i den svenska folkskolans pedagogiska texter fram till år 1919 . Här analyserade jag ideologisk användning av nordisk forntid och forntida religion i folkskolans läroböcker med utgångspunkt i ett analytiskt mytbegrepp som jag utvecklat dels ur Antonio Gramscis teoretiska fatabur, dels ur religionshistorikern Bruce Lincolns teoretiska arbeten om myt.

Jag har också medverkat i ett projekt, finansierat av det norska vetenskapsrådet, där pedagogiska utvecklares yrkesroll, akademiska värden och praxis studeras: Formation and Competence Building of University Academic Developers

Media

Medverkan i Filosofiska rummet

Filosofiska rummet: Den goda skolan

medverkan i Filosofiska rummet i ett samtal om skolan

https://sverigesradio.se/avsnitt/1373849

Johan Wickström

Publikationer

Urval av publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Artiklar i tidskrift

Böcker

Doktorsavhandlingar, monografi

Kapitel i böcker, delar av antologi

Konferensbidrag

Licentiatavhandlingar, monografi

Rapporter

Samlingsverk (redaktörskap)

Övriga

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin