Johan Wickström
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 19
- Mobiltelefon:
- 070-167 92 68
- E-post:
- johan.wickstrom@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- Docent, TD, FM, Grundskollärarexamen, leg lärare, excellent lärare
Kort presentation
Jag är docent och universitetslektor i didaktik, excellent lärare och teologie doktor i religionshistoria samt legitimerad lärare i re/hi.
Min nuvarande undervisning är främst inom PIVA.
Jag har en bakgrund som pedagogisk utvecklare och bitr chef vid UP, och som universitetslektor i religionsdidaktik.
Min nuvarande forskning (VR) handlar om formering av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930. Min forskning rör i övrigt religionsdidaktik, högskolepedagogik och läromedelsstudier.
Nyckelord
- utbildningshistoria
- undervisning
- pedagogik
- högskolepedagogik
- ämnesdidaktik
- religionshistoria
- religionsdidaktik
- lärande
- lärarutbildning
- läromedelsanalys
Biografi
Jag är docent i didaktik, och har en teologie doktorsexamen i religionshistoria från Teologiska fakulteten. Från VT 2022 är jag anställd som universitetslektor i didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. År 2023 blev jag antagen som excellent lärare vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper.
Tidigare har jag varit pedagogisk utvecklare, dels vid EDU (2018-2022), dels vid Enheten för universitetspedagogik (2007-2018), där jag också under en period var biträdande enhetschef med ansvar för det pedagogiska innehållet i enhetens kurser.
Idag arbetar jag med undervisning inom lärarutbildningarna och inom Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (PIVA) Jag har också varit anställd deltid som universitetslektor i religionsvetenskap med didaktik vid Teologiska institutionen mellan åren 2009-2015. Där undervisade jag lärarkandidater för grundskola och gymnasium (men också präststudenter) i grundläggande religionsvetenskap, religionsdidaktik/-pedagogik, religionshistoria och livsåskådningsvetenskap.
Jag är återkommande kursledare för ämnesdidaktiska fortbildningskurser för universitetslärare vid Teologiska instituitionen och vid lärarutbildningen (EDU). Även en del externa uppdrag har ingått i mitt arbete, exempelvis har jag ansvarat för en pedagogisk kurs för lärare och utbildningsofficerare vid Försvarets Tolkskola.
Jag har också en lärarlegitimation för grundskola och gymnasium och en yrkesbakgrund som lärare i religionskunskap och historia.
Under år 2015 slutförde jag den nationella kursen för pedagogiskt sakkunniga, och jag tar gärna emot uppdrag som pedagogiskt sakkunnig vid akademiska tjänstetillsättningar och befordringsärenden. Jag har också gått en mentorsutbildning, och kan vid behov fungera som pedagogisk mentor för nya lärare.
Min grundutbildning består av en filosofie magisterexamen i religionsvetenskap, historia, agrarhistoria och pedagogik samt en grundskollärarexamen i religionskunskap och historia för grundskolans år 4-9.
Forskning
Mina forskningsintressen spänner över religionshistoria, religionsdidaktik, högskolepedagogik och utbildningshistoria. Ideologikritiska och begreppsmässiga forskningsansatser präglar genomgående det jag skriver. Jag publicerar mycket av min forskning på svenska, eftersom jag anser att det är viktigt att vidmakthålla svenska som akademiskt språk, inte minst av demokratiska skäl. Idag är min forskning inriktad mot social representation i skoltexter, religionsbegrepp i didaktiska sammanhang och högskolepedagogik. Jag har också publicerat mig inom inkluderande undervisning, se Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare, 2011)
Från VT 2022 medverkar jag i VR-projektet Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930.
Under våren 2024 utkom min bok Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier (Studentlitteratur), som handlar om studentaktiverande seminarieövningar. Boken är tänkt att fungera som en grundläggande bok i praktisk metodik för universitetslärare.
Från och med hösten 2025 är jag projektledare (huvudsökande) för Seminariet som demokratisk arena i högre utbildning: I spänningsfältet mellan ideal och verklighet som finansieras med medel från forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning. Projektet bedrivs tillsammans med fil.dr Ulrike Schnaas vid Enheten för universitetspedagogik (UP).
Jag disputerade 2008 i religionshistoria med avhandlingen Våra förfäder var hedningar: Nordisk forntid som myt i den svenska folkskolans pedagogiska texter fram till år 1919 . Här analyserade jag ideologisk användning av nordisk forntid och forntida religion i folkskolans läroböcker med utgångspunkt i ett analytiskt mytbegrepp som jag utvecklat dels ur Antonio Gramscis teoretiska fatabur, dels ur religionshistorikern Bruce Lincolns teoretiska arbeten om myt.
Jag har också medverkat i ett projekt, finansierat av det norska vetenskapsrådet, där pedagogiska utvecklares yrkesroll, akademiska värden och praxis studeras: Formation and Competence Building of University Academic Developers
Media
Medverkan i Filosofiska rummet
Filosofiska rummet: Den goda skolan
medverkan i Filosofiska rummet i ett samtal om skolan

Publikationer
Urval av publikationer
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Evidensrörelsens totalitära anspråk
Ingår i Clartébloggen (Clarté - partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift), 2025
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930
Ingår i Secular schooling in the long Twentieth Century, s. 91-108, Walter de Gruyter, 2024
Lärandebegrepp och kunskapsinnehåll i Svenska kyrkans officiella texter om undervisning och lärande
Ingår i Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NOAD), 2024
Uppsala universitet, 2024
Komparativ religionsundervisning: Teoretiska förutsättningar och didaktiska implikationer
Ingår i Nordidactica, s. 47-77, 2022
“Religion” i folkskolans styrdokument – ett bidrag till religionsbegreppets didaktiska historia
Ingår i Nordidactica, s. 71-96, 2021
Ingår i Utbildning och Demokrati, 2015
Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare
2011
2008
Senaste publikationer
Ingår i Power of resistance. The 9th Nordic Educational History Conference, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Evidensrörelsens totalitära anspråk
Ingår i Clartébloggen (Clarté - partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift), 2025
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, s. 96-99, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Evidensrörelsens totalitära anspråk
Ingår i Clartébloggen (Clarté - partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift), 2025
Lärandebegrepp och kunskapsinnehåll i Svenska kyrkans officiella texter om undervisning och lärande
Ingår i Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NOAD), 2024
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 47-50, 2023
Didaktikens språk behöver odla sin metaforik
Ingår i Skola och Samhälle S.O.S., 2023
Komparativ religionsundervisning: Teoretiska förutsättningar och didaktiska implikationer
Ingår i Nordidactica, s. 47-77, 2022
“Religion” i folkskolans styrdokument – ett bidrag till religionsbegreppets didaktiska historia
Ingår i Nordidactica, s. 71-96, 2021
Klassmedvetande, historia och arbetarrörelsen
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 52-53, 2019
Om känslor och verklig strävan
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, 2019
Låt inte evidensjakten avgöra allt
Ingår i Clarté: tidskrift för socialistisk kultur, s. 43-47, 2017
I väntan på utbildningsrevolutionen
Ingår i Skola och Samhälle (S.O.S), 2017
Reflektioner utifrån en sydafrikansk resa
Ingår i Clarté:Partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, 2016
Ingår i Utbildning och Demokrati, 2015
Om staten, forskningsanknytningen och versioner av det förflutna i svenska läroböcker
Ingår i Clarté: Partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, 2015
Ingår i Arkiv för nordisk filologi, s. 105-123, 2004
Böcker
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, s. 96-99, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930
Ingår i Secular schooling in the long Twentieth Century, s. 91-108, Walter de Gruyter, 2024
Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
Deliberative communication: Stimulating collective learning?
Ingår i Leading higher education as and for public good, s. 92-106, Routledge, 2020
Ingår i Religionsdidaktik, Studentlitteratur, 2011
Konferensbidrag
Ingår i Power of resistance. The 9th Nordic Educational History Conference, 2025
Ingår i National Christianities in the Nordic Region- Past & Present. May 11-12, 2023, Blåsenhus, Uppsala University, 2023
Ingår i European Social Science History Conference 2023, 2023
2022
Ingår i NERA 2019 Abstract book, 2019
Ingår i Forskning om högre utbildning. 15-16 maj Lunds universitet. Arrangörer Högre Utbildning, Institutionen för utbildningsvetenskap och Forskarutbildningsnätverket Syd., 2018
2018
Fiction and Professional Development among University Faculty
2017
2016
Att cirkla runt inkludering: Erfarenheter från högskolepedagogiska forskningscirklar
2016
2014
Deconstructing Constructive Alignment
2014
Vad innebär inkluderande handledning?
Ingår i Chalmers konferenser, NU 2012, 2012
Licentiatavhandlingar, monografi
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Uppsala universitet, 2024
Övriga
Uppvärdera den sociala läroplanen!
2023
Några tankar om excellens och spets i forskning
2022
Ingår i Högre Utbildning, s. 1-4, 2022
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 350-352, 2018
Till demokratins försvar och utveckling
2016
Den postdemokratiska förändringen
2015
Ingår i Religion och livsfrågor, s. 14-15, 2014
2013
Utbildningskapital - och vad betyder det för pedagogisk utveckling?:
Ingår i LearningNet - Innovativt lärande inom högre utbildning, 2009
Inkludering - till vilket pris?
2009
2007
Ingår i Historisk Tidskrift (HT), s. 531-533, 2005