Sara Backman Prytz
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- sara.prytz@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
FD, docent, lektor i barn- och ungdomsvetenskap.
Jag är också pedagogisk mentor och tar gärna mentorsuppdrag.
Nyckelord
- barn- och ungdomshistoria
- sexualundervisning
- socialhistoria
- utbildningshistoria
Forskning
Jag är projektledare för forskningsprojektet
"Tillit och motstånd: Ett utbildningshistoriskt perspektiv på svenska föräldrars relation till skolan 1861-2012". Projektet är finansierat av Vetenskasrådet och arbetet inleddes 2024.
Läs mer om projetet
här.
Jag har också deltagit i projektet
"Svensk sexualundervisning 1882-2014: Normer om sexualitet i ett utbildningshistoriskt perspektiv". Projektet är i en slutfas och en bok väntas komma ut under 2025.
Läs mer
här.
Publikationer
Urval av publikationer
- Lärarliv i historien (2024)
- The Textbook Masturbator: A Renegotiated Discourse in Official Swedish Sex-Education Guidelines and Textbooks, circa 1945–2000 (2023)
- Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet (2023)
- "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden (2022)
- History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries) (2022)
Senaste publikationer
- Lärarliv i historien (2024)
- ‘Shameful histories’ (2024)
- Sexual dannelse / Sexual bildung and Sex education in Denmark and Sweden (2024)
- The Textbook Masturbator: A Renegotiated Discourse in Official Swedish Sex-Education Guidelines and Textbooks, circa 1945–2000 (2023)
- Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- ‘Shameful histories’ (2024)
- The Textbook Masturbator: A Renegotiated Discourse in Official Swedish Sex-Education Guidelines and Textbooks, circa 1945–2000 (2023)
- Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet (2023)
- Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten (2023)
- "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden (2022)
- Review (Swedish): David Larsson Heidenblad, Ett år av akademiskt skrivande: Erfarenheter och arbetstekniker för unga forskare (2021)
- Inledning (2021)
- Låt inte fler barn dö i mässling som Victoria, Erik och Anna (2018)
Böcker
- Lärarliv i historien (2024)
- Vägval nr 2 / 2021, tema: "barnobservationer" (2021)
- Skolans högtider (2020)
Kapitel
- History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries) (2022)
- Signe i flickskolan (2021)
- Hedvig (Hedda) Maria Åhlin, 1866-02-14—1920-05-24 (2021)
- Anna Maria Vogel, 1877-08-31—1964-03-14 (2021)
- Staten, skolan och sexuallivet (2021)
- Skoldans på läroverket (2020)
- Att studera förskolan utifrån historiska källor (2020)
- Inledning (2020)
- Karin Åhlin (2019)
- Elisabeth Anrep Nordin, 1857-04-21 — 1947-08-10 (2018)
- Johanna Appolonia (Jeanette) Berglind, 1816-08-21 — 1903-09-14 (2018)
- Karin Dorothea Wilhelmina Åhlin, 1830-11-25 — 1899-09-30 (2018)
- Historiens flickor och kvinnor har inte varit tysta (2017)