Lisa Högkil

Kort presentation

Jag doktorerar i utbildningssociologi (sedan mars 2022) och undersöker hur barn fostras och formas genom den klassiska musikens instrumentundervisning, så som den bedrivs på en svensk musikprofilerad grundskola. Specifikt studeras hur en intensiv och resurskrävande musikalisk skolning samtidigt innebar preparering för elitpositioner i samhället, en elitformering som beslöjas genom den officiella ambitionen att fostra framtidens klassiska musiker.

Nyckelord

  • bourdieu
  • cultural sociology
  • elite education
  • elites
  • embodiment
  • ethnography
  • fieldwork and participant observation
  • music and society
  • social inequality
  • social reproduction
  • sociology
  • sociology of education

Biografi

Nätverk:

Medlem i gruppen Sociology of Education and Culture (SEC) sedan mars 2022.

Medlem i forskarskolan Skola, sport, skärm: värdeladdade lärandepraktiker sedan mars 2022.

Medlem i gruppen Emotion – Justice – Interaction (EmoJI) sedan augusti 2024.

Undervisning:

Sedan 2022 undervisar jag i utbildningssociologi, vid lärarprogrammen, och sociologiprogrammet. Jag handleder kandidatuppsatser i utbildningssociologi, pedagogik och inom lärarprogrammen.

Lisa Högkil

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin