Skola, sport, skärm: värdeladdade lärandepraktiker
Skola, sport, skärm är en nystartad forskarskola som syftar till att öka kunskapen om förhållandet mellan utbildning, fysisk aktivitet och digitala medier. Forskarskolan är ett samarbete mellan tre lärosäten och samlar tre discipliner – utbildningssociologi vid Uppsala universitet, idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan, och medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Verksamheten omfattar nio doktorander antagna vid forskarutbildningar i de tre disciplinerna vid de medverkande lärosätena.

Forskarskolans teman

Forskarskolan fokuserar tre strategiska och värdeladdade områden för lärande: skola, sport och skärm. Vi tar ett samlat grepp om dessa områden och studerar hur de är relaterade, i vilken mån de förstärker eller försvagar varandra och hur de fungerar i olika sociala och geografiska kontexter.
Vår utgångspunkt är att gränsen mellan skola och samhälle har blivit alltmer porös. Via digitala verktyg finns världen ständigt tillgänglig i skolan. Föräldrar ges större insyn i barnens skolgång genom skolplattformar där de kan följa barnens kunskapsutveckling. En ökad profilering av skolor mot sport, kultur och medier gör även att gränsen mellan fritidsaktiviteter och skola luckras upp. Detta gör ett helhetsperspektiv nödvändigt och i forskarskolan undersöks skillnader i barns och ungas lärande genom integrerade studier av skola, fritid, och familj i olika online- och offlinekontexter och i dess specifika utbildningsmässiga, sociala och geografiska sammanhang.
Kurser
Inom ramen för forskarskolan Skola, sport, skärm ges fyra doktorandkurser som särskilt anpassats efter forskarskolans inriktning och som forskarskolans doktorander läser gemensamt.
Temakurs 1
Introduktion Skola, sport, skärm, 7,5 hp
Kursen introducerar forskarskolans gemensamma teman och spänner över alla tre forskningsmiljöer.
Temakurs 2
Samtida riktningar i medievetenskapen med utbildningsvetenskaplig profil, 7,5 hp
Kursen behandlar samtida medievetenskaplig forskning med utbildningsvetenskaplig relevans med särskilt fokus på dess (vetenskaps)teoretiska perspektiv och metodologiska ansatser.
Temakurs 3
Utbildningssociologi, traditioner, 7,5 hp
Kursen ger en bred introduktion till utbildningssociologin och vidare samhällsvetenskapliga och humanistiska traditioner.
Temakurs 4
Idrottsvetenskap: pedagogiska perspektiv, 7,5 hp
Kursen behandlar lärprocesser och värdepraktiker inom ungas rörelsekulturer.
Organisation
Styrgrupp
Mikael Börjesson, vetenskaplig ledare för Skola, sport, skärm: värdeladdade lärande praktiker, professor i utbildningssociologi, Uppsala universitet
Stina Bengtsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola
Ida Lidegran, professor i utbildningssociologi, Uppsala universitet
Karin Redelius, professor i idrottspedagogik, Gymnastik- och idrottshögskolan
Medverkande forskare
Emil Bertilsson, fil. dr. i utbildningssociologi, Uppsala universitet
Johan Boberg, fil. dr. i filosofi, Uppsala universitet
Göran Bolin, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola
Åsa Bäckström, docent i idrottsvetenskap, Gymnastik- och idrottshögskolan
Michael Forsman, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola
John Hellström, fil. dr. i idrottsvetenskap, Gymnastik- och idrottshögskolan
Helena Hörnfeldt, docent i etnologi, Stockholms universitet
Susanne Johansson, fil. dr. i idrottsvetenskap, Gymnastik- och idrottshögskolan
Emma Laurin, fil. dr. i utbildningssociologi, Uppsala universitet
Paul Sjöblom, docent i idrottsvetenskap, Gymnastik- och idrottshögskolan
Joakim Åkesson, fil. dr. i idrottsvetenskap, Gymnastik- och idrottshögskolan.
Koordinator
Felix Bengtsson, forskningsassistent, Uppsala universitet
Internationell referensgrupp
Till forskarskolan finns en internationell referensgrupp knuten. Referensgruppen utgörs av internationella forskare med god kompetens inom centrala områden för forskarskolans inriktning.