Ylva Bergström
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 81
- E-post:
- ylva.bergstrom@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, Docent
- CV:
- Ladda ned CV
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Akademiska meriter: FD, docent.
Akademiska uppdrag: Ledamot styrelsen för forskningsprogrammet: Demokrati och högre utbildning.
Biografi
Akademisk examen och titel
- 2002-09-19, doktorsexamen i ämnet pedagogik. Avhandlingens titel: Utbildningspolitik i det andra moderna: Om skolans normativa villkor. Örebro Studies in Education 4. Handledare: prof. Tomas Englund.
- 2012-04-26, docent i ämnet utbildningssociologi, vid Uppsala universitet.
Nuvarande anställning och förordnande
- 2011-01-01 Lektor i utbildningssociologi vid institutionen för Pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, vid Uppsala universitet.
Akademiska uppdrag:
- Ledamot i styrelsen för Demokrati och högre utbildning vid Uppsala universitet.
Övriga uppdrag
- Ledamot i Kungliga vetenskapssamhället i Uppsala sedan 2019, sekreterare sedan 2023-01-01.
Forskning
Jag har i min forskning sysselsatt mig med frågor om hur utbildning och demokrati hänger ihop – begreppsligt och historiskt. Jag har också ägnat mig åt samma fråga i empiriska analyser av registerdata, enkäter och intervjuer i syfte att, sociologiskt, förstå demokratins sociala och kulturella villkor.
I ett pågående forskningsprojekt kartläggs sistaårsgymnasister intresse, åsiktsorientering samt attityder och tillit till politik och demokratins institutioner. Bakgrunden är att unga väljares åsikter och värderingar ofta analyseras som en generationsfråga, åsiktsförskjutningar blottläggs i jämförelser mellan unga och äldre eller mellan ungdomsgenerationer över tid. Här håller jag kvar intresset för jämförelser över tid men låter skillnader bland unga sistaårsgymnasisters politiska attityder, intresse och praktiker stå i fokus. Vilken betydelse har uppväxtförhållanden, utbildningsvägar och framtidsutsikter för sistaårsgymnasisters politiska intresse, engagemang och attityder till demokrati?
Att skolan omfattas av en s.k. värdegrund är bekant för de flesta och lejonparten av dagens gymnasister kan rabla skolans (och de västerländska demokratiers grundläggande) värden men förmågan att ursklija handlingar som utmanar de grundläggande principer som skyddar dessa värde varierar stort.
I min forskning har jag även studerat utbildningssystemets sociala strukturer – hur sociala grupper väljer skola och skolors rekryteringsmönster – samt hur gymnasister orienterar sig på internationella utbildningsvägar.
Jag undervisar på alla nivåer och med en bred pedagogisk verksamhet – från grundutbildnings- till forskarutbildningskurser, från salsföreläsningar till arbetande seminarier, på nationella och internationella program. Jag handleder doktorander och masterstudenter.
Publikationer
Urval av publikationer
- Vad krävs nu av skolan? (2023)
- Utbildningskapital - ett landmärke i det politiska landskapet (2020)
- Unga och facket (2020)
- Preparing for Higher Education, Navigating in a Polarised Landscape (2017)
- Att skolas i en värld att dela med andra (2016)
- Unga och politik (2015)
- Hållbar utveckling på KTH - ett utbildningsområde med anspråk på tillväxt (2014)
- Education, Social Class and Politics: The Political Space of Swedish Youth in Uppsala (2014)
- Educational and Social Dimensions of Politicla Participation: Producing a political opinion (2012)
- Introduction: Politics, Social Class and Education (2012)
- Political Position-takings. The Case of Young Citizens in a Swedish Rural Mining District (2012)
- Affiniteten mellan utbildning och rättigheter (2011)
- The Universal Right to Education - freedom, equality and fraternity (2010)
- En reformerad gymnasieskola - med vilka ambitioner? (2008)
- Har tolernas någon gräns? (2007)
- Några aspekter av Habermas modernitetskritik (2007)
- Moral Consideration. Why (not) Speak about Tolerance in Education? (2007)
- Variationer av pragmatism (2007)
- The Struggle Between Conflicting Beliefs. On the Promise of Education (2006)
- Utbildningspolitik i det andra moderna. Om skolans normativa villkor (2002)
- En kritisk läsning av Studentspegeln 2002 (2002)
- A discussion with Martha Nussbaum on Education for Citizenship in an era of Global Connection (2002)
- Embodied Identity - Disembedded? (1999)
- Föreställningar av en gemenskap (1999)
- Michel Wlazer: Om tolerans (1999)
- Individualism och gemenskap. Om utbildning och demokratisk fostran. (1997)
- Konceptioner av en person (1997)
Senaste publikationer
- Vad krävs nu av skolan? (2023)
- Utbildningskapital - ett landmärke i det politiska landskapet (2020)
- Unga och facket (2020)
- High-Octane Educational Capital (2019)
- Preparing for Higher Education, Navigating in a Polarised Landscape (2017)
Alla publikationer
Artiklar
- Utbildningskapital - ett landmärke i det politiska landskapet (2020)
- Preparing for Higher Education, Navigating in a Polarised Landscape (2017)
- Att skolas i en värld att dela med andra (2016)
- Hållbar utveckling på KTH - ett utbildningsområde med anspråk på tillväxt (2014)
- Educational and Social Dimensions of Politicla Participation: Producing a political opinion (2012)
- Introduction: Politics, Social Class and Education (2012)
- Political Position-takings. The Case of Young Citizens in a Swedish Rural Mining District (2012)
- The Universal Right to Education - freedom, equality and fraternity (2010)
- En reformerad gymnasieskola - med vilka ambitioner? (2008)
- Moral Consideration. Why (not) Speak about Tolerance in Education? (2007)
- The Struggle Between Conflicting Beliefs. On the Promise of Education (2006)
- En kritisk läsning av Studentspegeln 2002 (2002)
- A discussion with Martha Nussbaum on Education for Citizenship in an era of Global Connection (2002)
- Föreställningar av en gemenskap (1999)
- Michel Wlazer: Om tolerans (1999)
- Konceptioner av en person (1997)
Böcker
Kapitel
- Vad krävs nu av skolan? (2023)
- High-Octane Educational Capital (2019)
- Education, Social Class and Politics: The Political Space of Swedish Youth in Uppsala (2014)
- Studiecirklarna och dess ledare (2014)
- Cirkelledare om cirkelledarskapet (2014)
- Affiniteten mellan utbildning och rättigheter (2011)
- Har tolernas någon gräns? (2007)
- Några aspekter av Habermas modernitetskritik (2007)
- Variationer av pragmatism (2007)
- Embodied Identity - Disembedded? (1999)
- Individualism och gemenskap. Om utbildning och demokratisk fostran. (1997)