Utbildning och migration (E&M)

Foto: Pixabay

Utbildning och migration (E&M) är en forskningsplattform inom Utbildningssociologin och drivs inom ramen för Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC).

Verksamheten består framförallt av forskningsrelaterade aktiviteter med ett textseminarium som nav. Forskningsobjektet är utbildning och migration ur ett sociolgiskt perspektiv.

Forskningsplattformen leds av Ida Lidegran (docent och lektor i utbildningssociologi) och Elisabeth Hultqvist (docent och lektor i utbildningssociologi). Koordinator för plattformen är Nubin Ciziri (doktorand i utbildningssociologi).

Kontakt

Nubin Ciziri

Huvudansvarig

Ida Lidegran

Medlemmar

Emil Bertilsson, Mikael Börjesson, Nubin Ciziri, Elisabeth Hultqvist, Ida Lidegran, Caitlin McEvoy, Johanna Ringarp

Bengtsson, Anki & Mickwitz, Larissa (2019). Att bli ”svensk lärare” – En undersökning av Snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare, IFAU, Rapport 2019:31.

Dugonjic-Rodwin, Leonora (2021). "Field theory and education: a case study of the international baccalaureate", International Studies in Sociology of Education (ISSE), Volume 30:3, s. 325-348.

Forsberg, Sara (2022). "The symbolic gift of education in migrant families and compromises in school choice". British Journal of Sociology of Education, s. 1–18.

Hassan, Sharif (2017). ”Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt”: Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning, Uppsala universitet, Uppsala.

Hultqvist, Elisabeth, Lidegran, Ida (2018). "La Voie Courte. Un programme d’intégration des nouveaux arrivés en Suède", Education et sociétés, 42(2), s.157–168.

Lidegran, Ida, Hultqvist, Elisabeth, Bertilsson, Emil & Börjesson, Mikael (2021). "Insecurity, lack of support, and frustration: A sociological analysis of how three groups of students reflect on their distance education during the pandemic in Sweden", European Journal of Education, 56:4, s. 550–563.

Lidegran, Ida & Mc Evoy, Caitlin (2019). Mentorskap för nyanlända kollegor. Rapport (Rapporter från forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 57).

Lidegran, Ida & Collsiöö, Astrid (2018). Nyanlända akademiker och etableringsutbildning: en studie av Korta vägen, Rapport (Rapporter från forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 56).

Ringarp, Johanna (2022). "Vems ansvar? En studie av sfi-utbildningens organisation
och invandrarlärarnas kvalifikationer, 1960–1998
", Nordic Journal of Educational History,
Vol. 9, no. 1, s. 85–106.

Ringarp, Johanna (2020). ”Till toner av Bolero. AmuGruppens reformering från myndighet till utbildningsföretag”, Historisk Tidskrift 2020:4, s. 642-673.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin