Studies of Comparative Didactics (SCOD)

Foto: Pixabay
Medlemmarna i forskningsmiljön för Studies of Comparative Didactics (SCOD) studerar och jämför undervisning och lärande inom olika ämnesområden. Med utgångspunkt i angreppssätt och resultat från studier inom didaktikens olika fält görs analyser och jämförelser som syftar till att skapa kunskap om undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation.
Forskarna leder och deltar i en lång rad externfinansierade projekt av olika storlek och inriktning. I flera av projekten samarbetar deltagarna med kollegor vid andra lärosäten nationellt och internationellt. Inom forskningsmiljön pågår också flera avhandlingsarbeten med olika inriktningar. I SCODs seminarieserie är diskuteras i huvudsak medlemmarnas egna utkast till kapitel och artiklar. Deltagarna forskar inom olika didaktiska fält och tanken är bland annat att forskning inom specifika områden vid seminarierna genom deltagarnas frågor och synpunkter ska belysas och diskuteras utifrån andra perspektiv än de egna. Flera av forskarna deltar även i andra forskargrupper inom och utanför institutionen och har vida nationella och internationella nätverk och samarbeten.
Forskarna bidrar både med empirisk kunskap om undervisning, lärande och professionsutveckling och med användning och vidareutveckling av olika teoretiska och metodologiska ansatser. Forskningen präglas av studier av texter, videofilmning av undervisning, enkäter, intervjuer och utvecklingsprojekt.
Forskningen i komparativ didaktik bidrar således med kunskap inom en rad områden relaterade till planering, genomförande och uppföljning av undervisning. Det handlar bl.a. om undervisning, lärande, val av innehåll, bedömning, identitetsfrågor och så vidare. Alla dessa frågor har betydelse för lärares profession, professionella utveckling och utbildning.
Kontakt
Seminariet i Komparativ didaktik
Onsdag var tredje vecka, kl. 13.15-15.00.
Öppet för deltagande.
Vetenskaplig ledare: Professor Jonas Almqvist
Kontaktperson: Jonas Almqvist
Gruppmedlemmar
Publikationer
Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
Ingår i Bridging History and Special Education, s. 53-66, Kiel University Publishing, 2025
- DOI för Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
Ingår i Alla språk i skolan, s. 71-87, Uppsala universitet, 2025
- DOI för "Det blir liksom roligare": Autentiskt material för motivation och delaktighet i grundskolans spanskundervisning
- Ladda ner fulltext (pdf) av "Det blir liksom roligare": Autentiskt material för motivation och delaktighet i grundskolans spanskundervisning
Ingår i International Journal of Artificial Intelligence in Education, 2025
- DOI för AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Poems for bridging students’ many languages: examples from multilingual classrooms
2025
Didactic Leadership for Students' Right to Development
2025
“Why Am I Going to Teach Science?”: Pre-Service Science Teachers` Perspectives on Science Education
Ingår i Journal of Science Teacher Education, s. 1-22, 2025
Vad relevantgörs i skrivande i årskurs 1 och 2?: En analys av gemensamt skrivande och elevintervjuer
Ingår i Svenskans beskrivning 38, s. 69-88, 2024
Ingår i NorDiNa, s. 247-262, 2024
2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-22, 2024
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
Political emotions in a literature classroom
Ingår i Pedagogy, Culture & Society, s. 1-18, 2024
‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2024
- DOI för ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 213-228, 2024
2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
2022
Observando la destreza oral en el aula de ELE
Ingår i XXI Congresso de Romanistas Escandinavos, s. 20-21, 2022
Teaching speaking: At undervisa muntlig språkfärdighet i spanska
2021
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i História & Ensino, 2023
- DOI för Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Undervisning i förskolan: Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman
Studentlitteratur AB, 2024
Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
Ingår i Food, Culture, and Society, s. 573-591, 2024
- DOI för Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
- Ladda ner fulltext (pdf) av Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
- Fler publikationer