Matematikdidaktik
Forskning i matematikdidaktik handlar om undervisning och lärande i matematik. Den matematikdidaktiska forskningsgruppen i Uppsala studerar detta fenomen på olika sätt. Studierna rör alla utbildningsnivåer från förskola till universitet, såväl historiskt som i nutid. Detta inbegriper studier av styrdokument, fortbildningsprojekt, läromedel och prov - inklusive deras inbördes relationer - och klassrumsinteraktion. Gruppen studerar didaktiska aspekter av bland annat algebra, geometri, problemlösning, programmering och digitala verktyg. Teorier och metoder hämtas från det matematikdidaktiska fältet, men även från exempelvis sociologi, psykologi och lingvistik.
Gruppen har flera internationella och nationella samarbeten. Det handlar om deltagande i andra forskargrupper, men också organisering av nätverk och konferenser. Flera av gruppens medlemmar ingår i olika utvecklingsprojekt, exempelvis utveckling av läromedel och lärarfortbildningsprojekt.
Kontakt
Matematikdidaktikseminariet
Ges vissa tisdagar 10-12. Kontakta Johan Prytz för mer information.
Nordic Network for Algebra Learning, N2AL
Nordic Network for Algebra Learning startade våren 2016 på initiativ av forskare i algebradidaktik i Sverige och Finland. Syftet med nätverket är att dela med sig av idéer, utbyta erfarenheter och samarbeta i olika forskningsprojekt. Nätverkets medlemmar kommer från flera olika lärosäten i Sverige och Finland med tyngdpunkt vid Uppsala universitet och Åbo-akademin i Vasa. Medlemmarna består av doktorander samt nya och etablerade forskare inom forskningsområdet för algebradidaktik.
Nätverket har hittills anordnat konferenser vid olika universitet (se nedan) och kommer fortsätta att göra det. Avsikten är att ge minst en konferens per år. Dessutom finns det också mer informella möten med hela nätverket eller olika delar av nätverket.
Avsikten är att utöka nätverket så att alla nordiska länder är representerade. Skicka gärna en intresseanmälan till någon av kontaktpersonerna på denna webbsida.
Medverkande lärosäten
Åbo Akademi i Vasa: Kontaktperson: Ann-Sofi Röj-Lindberg.
Uppsala universitet: Kontaktperson: Lars Madej
Lapplands universitet i Rovaniemi: Kontaktperson: Anna-Maija Partanen.
Chalmers tekniska högskola: Kontaktperson: Johanna Pejlare.
Göteborgs universitet Kontaktperson: Cecilia Kilhamn.
Uleåborgs universitet: Kontaktperson: Peter Hästö.
Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet: Kontaktperson: Heidi Strømskag
Agder University: Kontaktperson: Jorunn Reinhardtsen
Högskolan i Gävle: Kontaktperson Kristina Palm Kaplan
Genomförda konferenser
- Stockholm University, Sept 20-21, 2023
- Karlstad University, Dec 5-6, 2022
- Zoom Aug 22, 2022
- Zoom Dec 7, 2021
- Zoom May 19, 2021
- University of Uppsala, April 16-17, 2020
- University of Oulu, May 15-17, 2019
- University of Gothenburg, Aug 22-24, 2018
- University of Lapland in Rovaniemi, Dec 7-8, 2017
- Uppsala University, Nov 7-8, 2016
- Åbo Akademi University in Vasa, May 30-31, 2016
Gruppmedlemmar
Publikationer
Introduction to Section IV: Curriculum and Change
Ingår i Fourth International Handbook of Mathematics Education, s. 565-575, Springer, 2024
Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2024
Ingår i Cognitive science, 2024
Ingår i Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), s. 4364-4371, 2023
Ingår i “Dig Where You Stand” 7: Proceedings of the Seventh International Conference on the History of Mathematics Education., 2023
Ingår i Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), s. 4252-4259, 2023
Innovation and the problem of measuring effects in large scale professional development projects.
Ingår i Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), s. 4356-4363, 2023
Ingår i Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), s. 4087-4094, 2022
Ingår i Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), s. 4189-4196, 2022
Ingår i The relation between mathematics education research and teachers’ professional development, s. 57-68, 2022
From innovation to impact: Factors shaping the scaling success of the TRIUMPHS project
s. 49-56, 2024
Ingår i Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, s. 25-32, 2024
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023
Ingår i Hiroshima Journal of Mathematics Education, s. 129-139, 2022
Klein's double discontinuity around the world: the case of calculus
Ingår i Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2022
Ingår i Proceedings of the Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, 2022
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 145-169, 2023
- DOI för Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
- Ladda ner fulltext (pdf) av Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
Ingår i Journal of Cognition and Development, s. 100-126, 2024
Ingår i International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, s. 375-397, 2023
Mediating activities in students’ collaborative work on self-explanation prompts
Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 31-58, 2023
Digital Teaching Platforms: The Use of Dynamic Functions to Express Mathematical Content
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 861-877, 2024
Ingår i Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), 2022
Mathematics in vocational education: An epistemic framework
Ingår i Exploring new ways to connect, s. 311-320, 2021
Missed opportunities in digital teaching platforms: Under-use of interactive and dynamic elements
Ingår i The Journal of computers in mathematics and science teaching, s. 135-161, 2022
The Limit Notion at Three Educational Levels in Three Countries
Ingår i International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, s. 222-244, 2022
- Fler publikationer