Robert Thorp
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 42
- E-post:
- robert.thorp@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Fil. dr. historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, Umeå universitet
Docent i didaktik, Uppsala universitet
Universitetslektor i didaktik med inriktning mot historiedidaktik
___________________________________________________________________
Kursledare VFU I, gymnasielärare (4PE192)
Delkursansvarig Historia för 4-6 lärare (2KU073)
Kursledare Lärande och utveckling, gymnasielärare (4PE189)
Biografi
Fil. dr. historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, Umeå universitet
Docent i didaktik, Uppsala universitet
Robert Thorp, universitetslektor och docent i didaktik med inriktning mot historiedidaktik, erhöll sin doktorsexamen från Umeå universitet och är internationellt verksam. Hans forskning är specialiserad på förhållandet mellan individen, samhället och historia med tonvikt på hur historia formar våra uppfattningar om samtiden, men även hur dessa uppfattningar påverkar vårt förhållningssätt till det förflutna. Särskilt intresse har ägnats åt hur historiemedvetande kan förstås som ett deskriptivt, analytiskt och normativt begrepp. Till hans övriga områden hör läromedelsstudier, populärhistoriska studier, klassrumsstudier samt lärares förhållningssätt till historia, med särskild tonvikt på kalla krigets historia.
Robert Thorps senaste bok är The Cold War in The Classroom: International Perspectives on Textbooks and Memory Practices (Palgrave Macmillan, 2019). Han har även publicerat Uses of History in History Education (Umeå universitet, 2016) samt ett antal artiklar och kapitel i vetenskapliga publikationer.
Thorp har även varit verksam vid Högskolan Dalarna, Stockholms universitet, The University of Newcastle i Australien, samt Georg Eckertinstitutet för internationell läroboksforskning i Braunschweig, Tyskland.
Publikationer
Senaste publikationer
- Using history to protect children from extremist ideologies (2023)
- Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- How to develop historical consciousness through uses of history – A Swedish perspective (2020)
- On historical thinking and the history educational challenge (2020)
Alla publikationer
Artiklar
- Using history to protect children from extremist ideologies (2023)
- Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- How to develop historical consciousness through uses of history – A Swedish perspective (2020)
- On historical thinking and the history educational challenge (2020)
- Constroversially uncontroversial? Swedish pre-service history teachers' relations to their national pasts (2020)
- The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory (2020)