Publikationer
Ingår i Environmental Education Research, s. 587-604, 2025
- DOI för Equipped for responsibility?: Discursive resources in business education for sustainability - an analytical tool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Equipped for responsibility?: Discursive resources in business education for sustainability - an analytical tool
Vad vill vi med historielärarutbildningen?: Några historiedidaktiska reflektioner
Ingår i Historisk Tidskrift, 2025
Ingår i International Journal of Artificial Intelligence in Education, 2025
- DOI för AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
Ingår i Bridging History and Special Education, s. 53-66, Kiel University Publishing, 2025
- DOI för Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande
Ingår i POLIS: Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, s. 61-74, 2024
2024
Developing source critical skills in social studies: Insights from a design-based research
2024
Att utmana bilden av systemet: elever läser visualiseringar av samhällssystem
Ingår i Nordidactica, s. 112-138, 2024
Ingår i The International Journal of Management Education, 2024
Teaching Civic Visual Literacy: Four Guiding Principles
Ingår i Diagrams in Civic Education, s. 87-129, Palgrave Macmillan, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1405-1431, 2024
- DOI för Positioning controversy in environmental and sustainability education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Positioning controversy in environmental and sustainability education
Utbildning för motståndskraft mot desinformation
2024
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Utbildning för motståndskraft mot desinformation
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Utbildning för motståndskraft mot desinformation
Filosofiämnets didaktik: En studie om det svenska gymnasieämnet filosofi och dess didaktik
2024
Om stormaktstiden i läroböcker i historia för gymnasieskolan
Ingår i Historielärarnas förenings årsskrift 2024, s. 33-56, Historielärarnas förening, 2024
Lärares forskning - språngbräda eller återvändsgränd?
2024
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1247-1260, 2024
Ingår i Compare, s. 839-856, 2024
- DOI för Critical education for sustainable development: exploring the conception of criticality in the context of global and Vietnamese policy discourse
- Ladda ner fulltext (pdf) av Critical education for sustainable development: exploring the conception of criticality in the context of global and Vietnamese policy discourse
Ingår i Environmental Values, s. 163-188, 2024
- DOI för 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
- DOI för Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
Progression, ämneskunskaper och bedömning i geografi
Ingår i Geografididaktik för lärare 4-9, 2a uppl., s. 37, Gleerups Utbildning AB, 2024
2023
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
2023
Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i Historical Encounters, s. 114-129, 2023
- DOI för Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i História & Ensino, 2023
- DOI för Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i Mellan kunskap och fostran, s. 43-53, Studentlitteratur AB, 2023
TPACK and the design of teaching against misinformation in five school subjects
2023
Sluta ställ kritiskt tänkande och faktainlärning i motsats till varandra
Ingår i Skola och samhälle, 2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 1659-1677, 2023
Visualising complexity and changeability - critical aspects of teaching visual models in economics.
2023
Focal points for teaching the notion of critical aspects.
2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023
- DOI för Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
- Ladda ner fulltext (pdf) av Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
Ingår i SO-didaktik, s. 28-34, 2023
De svenska romernas historia i högstadieklassrummet - en designstudie
2022
Locating the Controversial in Environmental and Sustainability Education
2022
De svenska romernas historia i SO-klassrummet: En designstudie på högstadiet
Ingår i Nordidactica, s. 154-187, 2022
Didaktiken efter idealismen: Undervisningsobjektets återkomst i antropocen
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 32-53, 2022
Ingår i International Research in Geographical and Environmental Education, s. 172-187, 2022
- DOI för Sustainable development: Exploring gender differences in the Swedish national test in geography for grade 9
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sustainable development: Exploring gender differences in the Swedish national test in geography for grade 9
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
Applications of transactional methodologies for analysis of teaching and learning processes
Ingår i Deweyan transactionalism in education, s. 87-98, Bloomsbury Academic, 2022
Rätt kompetens behövs hos dem som beslutar om lärares professionsutveckling
Ingår i Skola och samhälle, 2022
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 1-22, 2022
- DOI för Grasping the concept of value: Exploring students' economic and financial literacy in citizenship education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Grasping the concept of value: Exploring students' economic and financial literacy in citizenship education
Samhällskunskap (social science education) in Sweden: A country report
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 85-106, 2022
- DOI för Samhällskunskap (social science education) in Sweden: A country report
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällskunskap (social science education) in Sweden: A country report
Överdrivna slutsatser om gymnasieelevers demokratikunskaper
Ingår i Skola och samhälle, 2022
Ingår i Frontiers in Education, 2022
- DOI för Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
- Ladda ner fulltext (pdf) av Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
Ingår i SN Social Sciences, 2022
- DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Students Evaluating and Corroborating Digital News
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 549-565, 2022
- DOI för Students Evaluating and Corroborating Digital News
- Ladda ner fulltext (pdf) av Students Evaluating and Corroborating Digital News
Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
Ingår i Pedagogy in the Anthropocene, s. 107-128, Palgrave Macmillan, 2022
Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap
Natur och kultur, 2021
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, Natur och kultur, 2021
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, Natur och kultur, 2021
Vad möjliggör modellen?: Elevers förståelse av visuella modeller i samhällskunskap.
2021
Progression of critical thinking in social science education.
Ingår i Creativity, Literacy and Critical Thinking in Subject Education, 2021
Demokratin är utbildningens innehåll, mer än mål eller medel
Ingår i Skola och samhälle, 2021
Ingår i SO-didaktik, s. 6-7, 2021
A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work.
Ingår i Phenomenography and variation theory - continuity and change!, 2021
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 13-35, Natur och kultur, 2021
Fenomenografi och variationsteori: att undersöka lärande och utveckla undervisning
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 296-321, Natur och kultur, 2021
Ämneslärarens arbete: Didaktiska perspektiv
Natur och kultur, 2021
Verksamhetsteori: bildning genom deltagande i praktiker
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 346-371, Natur och kultur, 2021
Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 449-491, Natur och kultur, 2021
Ämneslärarens didaktiska ledarskap
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 321-352, Natur och kultur, 2021
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2021
- DOI för Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future
- Ladda ner fulltext (pdf) av Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future
Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme: en didaktisk modell
Ingår i SO-didaktik, s. 16-23, 2021
Forskningscirklar i religionsdidaktik
Ingår i Religion och livsfrågor, 2021
Politiskt medborgarskap i en digital tid
Ingår i Digital kompetens i samhällskunskap, s. 3-16, Skolverket; Stockholms universitet, 2021
Mapping Education for Sustainability in the Nordic Countries
2021
Turning to practice in academic theology and religious studies: Research circles as an example
Ingår i Studia Theologica, s. 79-98, 2021
- DOI för Turning to practice in academic theology and religious studies: Research circles as an example
- Ladda ner fulltext (pdf) av Turning to practice in academic theology and religious studies: Research circles as an example
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 5-29, 2021
2021
Ingår i Information, 2021
- DOI för Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
Immersion and ritual in Object-Oriented Didactics and Sensuous Learning
2021
What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy?
Ingår i European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, s. 281-293, 2021
- DOI för What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy?
- Ladda ner fulltext (pdf) av What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy?
The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School
Ingår i Queer Ecopedagogies, s. 183-218, Springer, 2021
Ingår i Future Internet, 2021
- DOI för Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
How to develop historical consciousness through uses of history – A Swedish perspective
Ingår i Historical Encounters: A Journal of Historical Consciousness, Historical Cultures, and History Education, s. 50-61, 2020
Barn skriver historia: En studie av fjärdeklassares skrivande i historieämnet
Ingår i Nordidactica, s. 73-106, 2020
Ingår i Human Rights Education Globally, s. 51-74, Springer Nature, 2020
Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter?
Ingår i Nordidactica, s. 153-178, 2020
On historical thinking and the history educational challenge
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 891-901, 2020
- DOI för On historical thinking and the history educational challenge
- Ladda ner fulltext (pdf) av On historical thinking and the history educational challenge
Tolerance And Criticism Within Religious Education
Ingår i A Constructive Critique of Religion, Bloomsbury Academic, 2020
Dark pedagogy: Speculative realism and environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, 2020
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020
Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, s. 1-21, 2020
- DOI för The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory
Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, s. 1-21, 2020
- DOI för Constroversially uncontroversial? Swedish pre-service history teachers' relations to their national pasts
- Ladda ner fulltext (pdf) av Constroversially uncontroversial? Swedish pre-service history teachers' relations to their national pasts
Care ethics to develop computing and engineering education for sustainability
Ingår i 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2020
A global history in a global world?: Human rights in history education in the Global North and South
Ingår i Historical Encounters, s. 24-49, 2020
Konstruktiv religionskritik och religionsundervisning
Ingår i Acta Didactica Norden, 2020
- DOI för Konstruktiv religionskritik och religionsundervisning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Konstruktiv religionskritik och religionsundervisning
Kritiskt tänkande och källkritik: undervisning i samhällskunskap
2020
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 63-97, 2020
- DOI för Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
Ingår i Misinformation Review, 2020
2019
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019
Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning?
Ingår i Nordidactica, s. 136-161, 2019