Behandling av personuppgifter i Sunet Zoom

Beskrivning av Sunet Zoom

Sunet Zoom är ett onlinemötessystem för anställa, övrigt verskamma och studenter. Tjänsten driftas av Nordunet, som ägs av de nordiska ländernas motsv vetenskapsråd, i serverhallar i Köpenhamn och Stockholm för lärosäten i norden. Uppsala universitetes hantering av Zoom administreras vid Avdelningen för Universitetsgemensam IT.

Du ska endast logga in i detta system om du är verksam vid Uppsala universitet eller samverkar med Uppsala universitet och har blivit ombedd att logga in.

Hantering av personuppgifter

Överföring av personuppgifter

Inget mötesinnehåll sparas hos leverantören. Inspelning av möte, text i chatt och noteringar sparas lokalt på den dator som spelar in mötet. Mötesvärd avgör vilka som får spela in ett möte.

End-to-end encryption (E2EE) väljs för möte som är konfidentiellt. Det ger KRT: 322 för mötet. Flera funktioner i ett Zoom-möte blir då inte tillgängliga vilket är en följd av E2EE.

Zoom Team Chat (inte mötes-chatten) är krypterad under överföring och när det lagras på servern. Team Chat är krypterad End-To-End och det betyder att ingen utom avsändare och specificerad mottagare/deltagare kan läsa innehållet.
Detta ger KRT-värde 322 för just Zoom Team chat. Data från Zoom Team Chat lagras på Zoom server i 3 månader och i klienter max 1 år.

Inga känsliga personuppgifter finns hos eller skickas till leverantören.
Personnamn, kontonamn, e-postadress och i möten Ip-adress sparas hos Nordunet för att kunna tillhandahålla tjänsten till oss och våra användare.

Zoom-företaget kan endast se användaruppgifter i samband med begärd support i enskilda ärenden. Uppsala universitet använder inte Zoom Cloud-tjänsten.

Även de personuppgifter som skrivs på whiteboards lagras.

Personuppgift

Syfte

Teknisk representation

Användarnamn vid UU

Kontoidentifierare för dig som användare i tjänsten så att du får åtkomst enligt de rättigheter du blivit tilldelade.

eduPersonPrincipleName

Förnamn

Identifiera dig för övriga användare i tjänsterna.

displayName

Efternamn

Identifiera dig för övriga användare i tjänsterna.

displayName

E-postadress

Kontoidentifierare och kontaktväg.

mail

Övrig behandling av personuppgifter i tjänsterna

Tekniska loggar sparas för felsökning och säkerhetsrelaterade incidenter. Dessa tekniska loggar innehåller information om alla inloggningar som görs inkl. överförda personuppgifter.

Generellt sparas loggar inom tjänsten i 3-12 månader.

Överföring av känsliga personuppgifter till tredje part

Inga känsliga personuppgifter överförs till tredje part förutom det som av användare själva matar in i tjänsten.

Rättslig grund

Personuppgifter hanteras baserat på den rättsliga grunden allmänt intresse. Personuppgifterna måste överföras för att ge användare åtkomst till tjänsten för sitt arbete vid Uppsala universitet eller i samverkan med Uppsala universitet.

Rätt till registerutdrag, rättelse och radering av personuppgifter

Personuppgifter i Sunet Zoom för studenter, anställda och övrigt verksamma rättas automatiskt baserat på personuppgifterna som överförs från Uppsala universitets katalog- och behörighetssystem (AKKA).

För att radera dina personuppgifter eller beställa registerutdrag, kontakta dataskyddsombud@uu.se.

Rensning av personuppgifter

Uppsala universitet sparar dina personuppgifter endast så länge som ändamålet med behandlingen kräver, eller så länge som krävs i lag.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Uppsala universitet.

Har du frågor om hur personuppgifter hanteras inom tjänsten tag kontakt med dataskyddsombudet.

Kontaktuppgifter till dataskyddsombud: dataskyddsombud@uu.se.

GÉANT Data Protection Code of Conduct

Denna tjänst följer det internationella ramverket GÉANT Data Protection Code of Conduct för överföring av personuppgifter från identitetsutfärdare till tjänsten. Ramverket är avsett för tjänster i Sverige, EU och EES som används inom forskning och högre utbildning.

Zoom har även per 2024 anslutit till EU-U.S. Data privacy Framework.