IT-support
Driftinformation
-
Driftsättning av en ny version av Sesam
Gäller från 2025-11-10 00:00 till 2025-11-14 00:00 Under vecka 46 kommer en driftsättning av en ny version av Sesam ske samtidigt som vi också ersätter dagens system för utskrift av passerkort, CardsOnline, med en ny lösning, Serix.
Det betyder att mellan 08.30 måndag 10 november till 16.30 fredag 14 november kommer vi ha ett servicefönster för driftsättning av det nya systemet. Det har följande påverkan:
- Nya passerkort kommer inte kunna skrivas ut
- PIN-kod på befintliga kort kommer inte kunna bytas
- Fotografier till nya eller befintliga kort kommer inte kunna laddas upp
När driftsättningen är genomförd kommer ett nytt meddelade publiceras vilket kan ske tidigare än ovan nämnda sluttid.
Välkommen att kontakta oss i alla frågor som rör IT och telefon.
Gäller din fråga ett separat avtal med UIT så glöm inte att ange din referens, exempelvis ÖK-XXXX.
IT-support vid Uppsala universitet
Supportportalen – skicka in och följ dina ärenden (inloggning krävs för självservice)
E-post: itsupport@uu.se
Telefon: 018-471 44 00 (vardagar 08.00 – 16.30)
IT-support vid Region Uppsala / Akademiska sjukhuset
För dig som jobbar vid Region Uppsala/Akademiska sjukhuset så hittar du information om hur du kontaktar IT-support här.
NOTERA: Om du har en dator från Uppsala universitet så kontakta universitetets IT-support. Om du har en dator från Region Uppsala så kontakta Regionens IT-support.
Verktyg och guider
Information, guider och länkar till digitala tjänster och system.

Besök ditt IT-stöd
Se öppettider och platser för våra servicepunkter på campus.

IT-incidenter
Viktiga rutiner för rapportering av IT-incidenter.

Gemensam ärendehantering
Universitetsgemensam IT (UIT) arbetar med gemensam ärendehantering för att kunna ge snabb och effektiv IT-support. När du kontaktar oss får du hjälp direkt eller så ser vi till att ditt ärende tas om hand av rätt funktion inom avdelningen. Behöver vi återkoppling från dig skickar systemet påminnelser automatiskt. Avslutade ärenden är öppna för återkoppling via e-post i en vecka innan de arkiveras.
Vi strävar efter så korta handläggningstider som möjligt men vissa mer komplexa ärenden kan ta lite längre tid att lösa. Då ser vi till att hålla dig uppdaterad om status i ditt ärende. UIT arbetar kontinuerligt med att utveckla vår service och erbjuder ett samordnat, effektivt och verksamhetsnära IT-stöd för hela Uppsala universitet.