IT-support
Driftinformation
-
Systemunderhåll i bibliotekssystemet 12-13 juli
Under helgen 12-13 juli går det inte att använda bibliotekets söktjänst, logga in på 'Mina lån' eller skapa lånekonto. Det går att söka fram material på libris.kb.se, men det går inte att se om det finns tillgängligt på biblioteket.
Välkommen att kontakta oss i alla frågor som rör IT och telefon.
Gäller din fråga ett separat avtal med UIT så glöm inte att ange din referens, exempelvis ÖK-XXXX.
IT-support vid Uppsala universitet
Supportportalen – skicka in och följ dina ärenden (inloggning krävs för självservice)
E-post: itsupport@uu.se
Telefon: 018-471 44 00 (vardagar 08.00 – 16.30)
IT-support vid Region Uppsala / Akademiska sjukhuset
Support och felanmälan
(inloggning krävs för självservice)
E-post: it-support@regionuppsala.se
Telefon: 018-617 90 90 (vardagar 07.30 – 16.45)
Information: Om du har en dator från Uppsala universitet så kontakta universitetets IT-support. Om du har en dator från Region Uppsala så kontakta Regionens IT-support.
Öppettider under sommaren 2025
Under sommaren 2025 (vecka 27-32) har IT-support följande öppettider:
- Engelska parken, BMC och Segerstedthuset har öppet enligt ordinarie tider. All annan drop in kommer under dessa veckor att vara stängd och vi hänvisar till dessa campus eller till e-supporten. Särskilda tider gäller för Campus Gotland.
- Telefonen är obemannad klockan 12.00-13.00.
- I övrigt gäller ordinarie tider.
För att i möjligaste mån kunna säkerställa leverans av önskad IT-utrustning till starten av höstterminen 2025 önskar vi att du gör din beställning av IT-utrustning senast 13 juni.
Verktyg och guider
Information, guider och länkar till digitala tjänster och system.

Besök ditt IT-stöd
Se öppettider och platser för våra servicepunkter på campus.

IT-incidenter
Viktiga rutiner för rapportering av IT-incidenter.

Gemensam ärendehantering
Universitetsgemensam IT (UIT) arbetar med gemensam ärendehantering för att kunna ge snabb och effektiv IT-support. När du kontaktar oss får du hjälp direkt eller så ser vi till att ditt ärende tas om hand av rätt funktion inom avdelningen. Behöver vi återkoppling från dig skickar systemet påminnelser automatiskt. Avslutade ärenden är öppna för återkoppling via e-post i en vecka innan de arkiveras.
Vi strävar efter så korta handläggningstider som möjligt men vissa mer komplexa ärenden kan ta lite längre tid att lösa. Då ser vi till att hålla dig uppdaterad om status i ditt ärende. UIT arbetar kontinuerligt med att utveckla vår service och erbjuder ett samordnat, effektivt och verksamhetsnära IT-stöd för hela Uppsala universitet.