IT-support
Välkommen att kontakta oss i alla frågor som rör IT och telefoni: om du behöver hjälp med din dator, vid felanmälningar och beställningar eller om du har frågor om IT-tjänster.
- Information om störningar, avbrott och uppdateringar i IT-system och tjänster finns på vår driftinformationssida.
- Bland Verktyg och guider hittar du information, guider och länkar till digitala tjänster och system.
- Viktiga rutiner för rapportering av IT-incidenter finns att läsa på Information vid IT-incidenter.
- För avrop och support på existerande kontrakt – läs mer nedan.
Drop-in för IT-stöd på campus samlas på färre platser från den 14 oktober 2024.
Avvikande öppettider i december och januari
På grund av många röda dagar och klämdagar under vardagar är tillgången till IT-support lägre i år, än tidigare års julhelger.
Support via e-post:
21 december - 1 januari: stängt
2 - 3 januari: öppet
6 januari: stängt
Support via telefon:
21 december - 6 januari: stängt
Support via drop-in på campus:
16 - 20 december: endast drop-in vid BMC och Engelska parken öppen
21 december - 6 januari: alla drop-in är stängda
7 - 10 januari: endast drop-in vid BMC och Engelska parken öppen
IT-support vid Uppsala universitet
E-post: itsupport@uu.se
Telefon: 018-471 44 00
Öppettider hos IT-support:
Vardagar 8.00 – 16.30
Supportportalen – skicka in och följ dina ärenden (inloggning krävs för självservice)
IT-support vid Region Uppsala / Akademiska sjukhuset
E-post: it-support@regionuppsala.se
Telefon: 018-617 90 90 (öppet 07.30 – 16.45)
Hemsida: Support och felanmälan
(inloggning krävs för självservice)
IT-support och avrop på kontrakt med UIT
Om ditt ärende omfattas av ett kontrakt med UIT ska felanmälan eller beställning ske enligt nedan.
- vid akuta ärenden ringa 018-471 4400 och ange din referens ÖK-XXXX
- vid övriga supportärenden, mejla till itsupport@uu.se och ange din referens ÖK-XXXX
Gemensam ärendehantering
Universitetsgemensam IT (UIT) arbetar med gemensam ärendehantering för att kunna ge snabb och effektiv IT-support. När du kontaktar oss får du hjälp direkt eller så ser vi till att ditt ärende tas om hand av rätt funktion inom avdelningen. Behöver vi återkoppling från dig skickar systemet påminnelser automatiskt. Avslutade ärenden är öppna för återkoppling via e-post i en vecka innan de arkiveras.
Vi strävar efter så korta handläggningstider som möjligt men vissa mer komplexa ärenden kan ta lite längre tid att lösa. Då ser vi till att hålla dig uppdaterad om status i ditt ärende. UIT arbetar kontinuerligt med att utveckla vår service och erbjuder ett samordnat, effektivt och verksamhetsnära IT-stöd för hela Uppsala universitet.