Återbruk
Varför återbruka?
Återbruk är ett av fokusområdena i Miljöplan 2025. Inköp av varor står för 19% av universitetets klimatutsläpp.
Genom att återbruka möbler, inredning och annat som universitetet använder i sin verksamhet minskar universitetets miljöpåverkan då nya produkter inte behöver produceras och varutransporter undviks. Till detta kommer även att universitetet sparar pengar och tid, vilka kan läggas på annat.
Visste du att...
På Campus Gotland finns en helt återbrukad föreläsningssal? Läs mer om projektet Äutsikten under Klimatpotten i Hållbarhetsforum!
I klippet här intill ger Lovisa Ellegren, lokalprojektledare på Uppsala universitet, några snabba tips om hur vi kan tänka när vi vill bli bättre på att återbruka möbler.
Återbruk genom avtal
Kammarkollegiet har avtal med flera leverantörer inom cirkulära möbelflöden. Som statlig myndighet kan Uppsala universitet använda sig av avtalen om det behövs mer möbler på arbetsplatsen.
Cirkulära möbelflöden, cirkulära tjänster (Kammarkollegiets hemsida)
Cirkulära möbelflöden, anskaffning av möbler (Kammarkollegiets hemsida)
Cirkulära möbelflöden, avyttring av möbler (Kammarkollegiets hemsida)
Att sälja eller att skänka? Det är frågan
En myndighet kan sälja tillgångar om de inte längre behövs i verksamheten eller om de blivit obrukbara. En försäljning ska genomföras affärsmässigt och det innebär bland annat att priset som myndigheten tar ut bör vara det marknadsmässiga värdet på tillgången. Det gäller även om tillgångarna är avskrivna och alltså inte har något bokfört värde i balansräkningen.
Hur en marknadsvärdering ska gå till påverkas av vad ni ska sälja. Om värdet är högt och om tillgången normalt inte omsätts på en marknad kan det finnas behov av att anlita extern kompetens för värderingen. Även om det som ska säljas har ett lågt värde är det lämpligt att myndigheten hämtar information från flera källor för att fastställa marknadsvärdet. Hur marknadsvärdet har fastställts bör också dokumenteras. Moms ska aldrig läggas på vid försäljning av anläggningstillgångar.
Om ni ska sälja något till personalen är det viktigt att tänka på att priset måste motsvara ett marknadsvärde för att den anställde inte ska förmånsbeskattas. Marknadsvärdet ska då beräknas som om det inkluderar moms. En anställd kan ju aldrig köpa motsvarande sak utan moms om hen köper den från någon annan. Priset som den anställde betalar måste alltså vara priset inklusive moms motsvarande marknadsvärdet. Ni ska dock inte specificera, redovisa eller betala någon utgående moms i samband med försäljningen till en anställd.
Är kostnaderna för att sälja eller utrangera tillgångarna större än marknadsvärdet (eventuellt försäljningsbelopp) och om alternativet att ge bort tillgångarna är mer ekonomiskt fördelaktigt, bör det alternativ väljas som är billigast för staten.
Försäljning av tillgångar regleras i förordningen (1996:1191) om överlåtelse av statens lösa egendom.
Förordning (1996:1191) om överlåtelse av statens lösa egendom
Internt återbruk
För internt återbruk finns en samarbetsyta på Sharepoint och ett forum på Viva Engage där personal både kan lägga upp saker som blivit över i verksamheten, men också där en kan lägga ut förfrågningar om något saknas.
Uppsala universitets återbruksyta
Ett annat tips är att skapa en hylla lokalt vid institutionen eller avdelningen för återbruk av mindre saker såsom kontorsmaterial och dylikt.
Visste du att...
...95% av IT-produkters klimatpåverkan finns i produktionsfasen? Det finns alltså all anledning att förlänga användningen av, eller återbruka, dessa produkter.