Anmäl konto för löneutbetalning

Det är Danske Bank som hanterar universitetets löneutbetalningar. Som anställd behöver du därför se till att du har rätt bankkonto registrerat för löneutbetalning i Danske Banks Lönetjänst. Det gäller även dig som är sjukskriven, föräldraledig, tjänstledig, timanställd eller uppdragstagare.

Du behöver inte vara, eller bli, kund hos Danske Bank för att registrera ett bankkonto – i kontoregistret kan du registrera ett konto från vilken svensk bank som helst.

Om du redan är kund i Danske Bank behöver du ändå gå in och registrera dina kontouppgifter genom att följa nedan instruktion från steg ett. Det gäller också om du fått utbetalning från annat lärosäte eller arbetsgivare.

Så här anmäler du konto:

  1. Följ guiden för hur du registrerar ditt lönekonto hos Danske Bank
  2. Gå in på Danske Banks Lönetjänst
  3. Ange Uppsala universitets kundnummer som är 79221.

För support med kontoregistrering hos Danske Bank ring: 0752-48 18 50.

BankID krävs för identifikation

För att kunna registrera ditt konto måste du ha ett BankID eller mobilt BankID. Du kommer att logga in och identifiera dig hos twoday AB - Utbetalningstjänst. Om du inte redan har ett BankID beställer du det via din bank.

Information om hur du beställer BankID får du via länken i högerspalten. Du kan också få information hos din bank.

Jag som saknar BankID eller har utländskt konto

Blankett och kontobevis, som visar att du är kontohavare till kontot, ska skickas in till Löneenheten via kontaktperson/HR-generalist på din institution/motsvarande. Löneenheten kommer att registrera dina bankuppgifter hos Danske Bank.

Blanketter för registrering av bankuppgifter utan BankID finner du i högerspalten.

Minst en vecka före löneutbetalningsdagen

Registrering av bankkonto behöver ske minst tre bankdagar innan lönekörningsdagen. Denna framförhållning gäller oavsett om kontoanmälan sker digitalt i Danske Banks Lönetjänst eller genom att fylla i blankett.

Tidplan för löneutbetalningar

Vad händer om jag inte registrerar mitt konto?

Om du inte registrerar ett konto för löneutbetalning i kontoregistret, men har en svensk postadress registrerad i Primula, betalas lönen ut på en utbetalningsavi. Det kostar 69 kr per avi att lösa in (som har maxbelopp 15000 kr och delas upp på flera om beloppet är högre).

Du behöver besöka ett butiksombud eller ditt bankkontor för inlösen av avin.

Hur kan jag se att mitt konto finns registrerat?

Du kan kontrollera ditt kontonummer genom att logga in med ditt BankID på Danske Banks Lönetjänst, se länk i högerspalten. Om du inte hittar ditt kontonummer eller är osäker på om ditt konto är registrerat, kan du också kontakta Danske Banks kundtjänst för ytterligare hjälp och support på telefonnummer 0752-48 18 50.

Jag är registrerad hos annan arbetsgivare hos Danske Bank. Behöver jag göra något?

Ja du behöver följa instruktionen och genomföra både steg 1 och 2 för att ditt konto ska bli korrekt registrerat.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin