Redaktion för mål- och regelsamlingen
Den gemensamma hanteringen av mål och regelsamlingen sköts av en redaktionsgrupp bestående av:
- Två dokumenthandläggare från planeringsavdelningen, varav en är huvudredaktör.
- Fem dokumenthandläggare, en från vardera studentavdelningen, avdelningen för ekonomi och upphandling, HR-avdelningen, avdelningen för universitetsgemensam IT samt säkerhetsavdelningen.
- Tre dokumenthandläggare, en från respektive områdeskansli.
Redaktionsgruppen ska ha ett övergripande kvalitetsansvar för mål- och regelsamlingen samt gemensamt initiera och samordna utveckling som rör den löpande hanteringen av styrdokument inom Uppsala universitet.
I redaktionsgruppens uppgifter ingår att
- tillhandahålla mallar/skrivanvisningar för olika typer av styrdokument,
- tillhandahålla rutiner för regelbunden uppdatering av samtliga styrdokument i mål- och regelsamlingen,
- tillse att hanteringen av styrande dokument samt mål- och regelsamling kommuniceras i relevanta kanaler, samt
- medverka i samordning mellan mål- och regelsamlingen samt medarbetarportalen.
Huvudredaktörens uppdrag är
- att vara ordförande och sammankallande i redaktionsgruppen,
- att ansvara för publicering av styrdokument beslutade av konsistoriet, rektor och universitetsdirektör,
- att tillse att aktuella rutiner och mallar för arbete med universitetets styrdokument finns tillgängliga,
- att vara rådgivande och stödjande till handläggare vid framtagning av nya mål- och regeldokument och revidering av befintliga dokument, samt
- att tillse att uppföljning av dokument i mål- och regelsamlingen görs regelbundet, i enlighet med fastställda rutiner.
Dokumenthandläggarens uppdrag är
- att ansvara för publicering av styrdokument beslutade på sin nämndnivå eller avdelningsnivå i mål och -regelsamlingen,
- att tillse att mål- och regelsamlingen inom sitt område är aktuell och relevant, samt
- att tillse att aktuella rutiner och mallar för områdets arbete med styrdokument följs.