AI vid Uppsala universitet

Artificiell intelligens (AI) revolutionerar hur vi lever, arbetar och interagerar med världen omkring oss. Vid Uppsala universitet är AI en del av vår vardag och vår framtid.

På den här sidan publiceras AI-relaterade nyheter och information om AI och digitalisering för medarbetare vid universitet - här kan du upptäcka hur AI kan förbättra din vardag och skapa nya möjligheter för innovation.

Läs om AI i utbildningen och ta del av utbildningsmaterial, ta del av de insatser som görs med och om AI inom forskningen eller få inspiration för hur AI kan underlätta din arbetsvardag. Till exempel har AI hjälpt till att skriva delar av innehållet på denna sida.

Varför AI?

AI har potentialen att förändra världen på många sätt. Det kan förbättra effektiviteten inom olika branscher, skapa nya jobb och möjligheter, och till och med hjälpa oss att lösa några av världens största utmaningar, såsom klimatförändringar och sjukdomar.

Bild om Akutellt inom AI vid Uppsala universitet

Aktuellt inom AI

Vad händer vid universitetet och andra lärosäten?

Överblick av aktiviteter och länkar till kommande seminarium, föreläsningar och information om AI-relaterade satsningar.

AI

Artificiell intelligens (AI) är förmågan hos datorprogram att efterlikna människors naturliga intelligens. Det innebär att datorer kan lära sig från data, fatta beslut och lösa problem på egen hand.

AI fungerar genom att använda algoritmer och stora mängder data för att lära sig mönster och samband. När AI har lärt sig dessa mönster kan den använda dem för att utföra specifika uppgifter.

GENERATIV AI

Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som kan skapa nytt innehåll, som text, bilder, musik eller till och med videor. Tänk på det som en mycket smart dator som kan lära sig från massor av exempel och sedan använda den kunskapen för att skapa något nytt.

Här är en enkel jämförelse: Om du lär en person att måla genom att visa dem många olika målningar, kan de till slut skapa sina egna unika konstverk baserat på vad de har lärt sig. Generativ AI fungerar på ett liknande sätt, men istället för att lära sig från målningar, kan den lära sig från stora mängder data, som texter eller bilder, och sedan skapa något nytt utifrån det.

Copilot är ett AI-drivet chattverktyg från Microsoft. Med AI-tjänster som Copilot kan du använda naturligt språk för att få hjälp med uppgifter som att generera text och skapa bilder, analysera data, sammanfatta dokument och mycket mer. Samlingsnamnet för denna typ av tjänst är "generativ AI".

Tjänsten finns tillgänglig direkt i webbläsaren för alla anställda vid universitetet utan extra kostnad. Här hittar du Copilot.

Nedan följer några tips kring hur du kan använda Copilot med vissa arbetsrelaterade uppgifter.

Hitta inspiration med hjälp av AI

Ett sätt att nyttja Copilot är att få inspiration och nya idéer. AI-tjänsten kan hjälpa till med texter om nästan vad som helst så länge den får tillräckligt med information, till exempel:

Skriv en kort berättelse där huvudpersonen är en student som kommer för sent till en lektion men har en rolig ursäkt som involverar rymdvarelser.

Hitta recept på mat utan ingrediensen "X".

Blev kvar i Uppsala eftersom tågen inte går, ge mig förslag på något att göra fram till kl. 20.00.

Sammanfatta, översätt eller analysera

Ofta används AI-tjänster som Copilot för att bearbeta längre texter för olika syften. Du klistrar helt enkelt in texten i Copilot och ber AI att sammanfatta, analysera, översätta eller hjälpa dig på det sätt du önskar.

Du kan till exempel för att:

  • snabbt skapa en överblick av innehållet i ett längre dokument.
  • skapa ett utkast till sammanfattning av en egen text.
  • generera förslag på hur språket i en text kan anpassas till en viss målgrupp.
  • få ett förslag till översättning av texter.

Skapa texter utifrån anteckningar

Copilot kan skapa texter från i stort sett allt du ber den om.

Till exempel kan du ta dina minnesanteckningar från ett möte och be Copilot skriva ett sammanfattande dokument med vissa förbestämda rubriker.

Hitta luckor inom ett forskningsområde

Copilot kan erbjuda lite hjälp på vägen om du har god förhandskunskap inom området för att utvärdera svaren. Du kan börja med att be tjänsten lista luckor:

Mitt forskningsområde är batterier för elbilar. Vilka luckor finns det inom det området?

För att få lite mer utvecklade svar och underlag att studera kan du be Copilot att lista fem forskningsrapporter inom någon av de föreslagna luckorna:

Mitt specialområde inom flödesdynamik är kontaktvinkel på droppgenerering i ett T-korsningsmikrofluidsystem. Ge mig fem forskningrapporter om det.

Du kan även be Copilot att redogöra för om det finns frågor inom ett forskningsområde där det råder delade meningar:

Mitt forskningsområde är religionsfrihet i Frankrike under 1300-talet. Finns det kontroverser inom det området?

Du kan fråga om det finns begränsningar inom befintlig forskning eller om det saknas publikationer inom vissa områden. Men var noga med att ta emot vad Copilot levererar med skepsis då det kräver god kunskap inom området för att utvärdera resultaten.

Skapa bilder utifrån detaljer

Copilot kan även utifrån en beskrivning skapa AI-genererade bilder.

Beskriv vad bilden ska innehålla och be Copilot skapa en bild. Du kan sen modifiera förslaget genom att be Copilot ändra på en detalj, lägga till eller ta bort element eller skapa nya bilder med andra variabler.

AI i undervisning

Läs om hur generativ AI kan användas av lärare och studenter, om tänkbara för- och nackdelar, samt om hur lärare kan visa studenterna vägen till ett både produktivt och ansvarsfullt bruk av AI-verktygen. Till exempel: hur förebygger och försvårar vi otillåten användning av AI vid examination?

På sidan AI i undervisningen finns pedagogisk vägledning för lärare om generativ AI i undervisning och examination.

Allt om AI i undervisningen

Om AI och examination

AI i forskning

Specialtränade datorsystem introduceras inom medicin, utbildning, finans och transport. Hur kan vi dra nytta av den snabba utvecklingen inom artificiell intelligens och maskininlärning och hur förebygger vi riskerna?

Övergripande information om hur AI används i forskningen finns att läsa på forskningsingången på universitetets hemsida.

Nyheter om AI inom forskningen

Riktlinjer för generativ AI

Universitetet har fått sin första universitetsövergripande riktlinje för AI i undervisningen. Riktlinjen gäller från den 20 januari 2025.

De nya riktlinjerna omfattar utbildning på alla nivåer från grundnivå till och med forskarutbildning.

Universitetsövergripande riktlinjer för användning av generativ AI i undervisning och examination

Kommentarer till den universitetsövergripande riktlinjen för generativ AI

Lokala riktlinjer för AI

Den 1 augusti 2024 trädde EU-förordningen om artificiell intelligens (AI Act) i kraft. Förordningen ska tillämpas fullt ut i Sverige sommaren 2026.

Förordningen reglerar användningen av AI-system. Regleringen utgår från en riskbaserad modell där viss användning av AI kan förbjudas och annat tillåtas.

Läs om AI-förordningen hos Europeiska kommissionen

Se introduktionsfilmen om förordningen hos Myndigheten för digital förvaltning (Digg)

Vägledning om förordningen och GDPR finns hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin