Generativ AI och examination
Lärarnas fokus vid examination ligger på att bedöma studenternas lärande, och inte på att spana efter ev. fusk. Samtidigt finns en befogad oro över att skriftliga hemuppgifter inte längre utgör något gott underlag för bedömningen, om studenter låter färdiga texter som skapas av generativ AI ersätta den egna intellektuella ansträngningen. Tyvärr har det också visat sig att generativ AI kommit till användning i samband med försök till vilseledande vid examination.
Alla institutioner behöver se över sin examinationspraxis
och dessa sidor ger råd om hur lärare kan använda sig av AI som stöd i examinationen, om hur man kan förebygga otillåten användning av AI, samt om hur själva examinationsformen kan anpassas. Dessutom finns en sida med länkar som rör examinationsfrågor.
Fyra övergripande rekommendationer:
- Fokusera på kvalitet, inte på fusk! Undvik att enbart agera defensivt! Satsa på åtgärder som höjer kvaliteten på examinationen för alla studenter, och som inte primärt handlar om att förhindra fusk från ett fåtal!
- Värna den akademiska lärmiljön! För att verkligen bli långsiktigt effektiva behöver alla enskilda justeringar av själva examinationen ingå i ett bredare arbete för att bevara och stärka studiemiljöer som präglas av nyfikenhetsdrivet intresse, kritiskt tänkande och akademisk integritet.
- Arbeta samlat och kollegialt! Detta är verkligen inte ett område där allt ansvar kan läggas på enskilda lärare. Det behövs rutiner, stöd från ledning och administration, kollegial diskussion och systematiskt erfarenhetsutbyte.
- Kommunicera tydligt vad som gäller på varje kurs! Naturligtvis fuskar inte majoriteten av våra studenter - men många är djupt och genuint osäkra på var gränsen går mellan tilltåten och otillåten användning av generativ AI på de kurser de följer. Undanröj den osäkerheten, men förklara samtidigt varför gränsen går där den går!
Använd AI i examination
Läs om hur du som lärare kan använda AI i samband med examination!
Förebygg otillåten användning av AI
Tips om arbetssätt som mer långsiktigt stärker den akademiska lärmiljön och bidrar till att göra alla sorters fusk mindre relevant – inklusive hur lärare och studenter kan använda AI i undervisningssammanhang
Försvåra och upptäck otillåten användning av AI
Här finns ett antal konkreta förslag på arbetssätt som gör det mindre attraktivt att försöka fuska i samband med examination.
Resurser om AI och examination
Här finns länkar till fördjupningsmaterial och artiklar, för den som vill veta mer om användningen av AI inom den högre utbildningen