Generativ AI i undervisning
Bästa sättet att förstå de fördelar och risker som kan finnas med användningen av generativ AI i den egna ämneskontexten är att själv testa och pröva sig fram. I och med att alla lärare och studenter har fått tillgång till verktyget Copilot finns nu också förutsättningar att göra detta tillsammans med studenterna
På de här sidorna presenteras sex användningsområden för generativ AI, som du når via länkarna längre ner. Längst ner på denna sida finns några länkar där lärare deltat med sig av idéer för undervisningen.
Dela med dig av dina erfarenheter!
När så mycket är nytt och oprövat finns det mer än någonsin att vinna på att lära av varandra! Har du testat att använda AI i undervisningen? Hör i så fall gärna av dig till enheten för universitetspedagogik och berätta hur det gick, vare sig det blev en framgång eller en besvikelse! Vi sammanställer och hjälper till att sprida lärares erfarenheter.
Sex områden där AI kan spela en roll i undervisningen
Träna kritiskt bruk av AI!
Läs mer om att hjälpa studenterna att bygga upp sin AI-litteracitet!
Öva promptning
Träna studenternas skicklighet i användningen av generativ AI!
Ta fram övningsmaterial
Ta fram exempeltexter, material för case-metodik m.m.
Skrivhjälp
Om AI som stöd för skrivprocessen
AI som bollplank
Få råd, uppslag och återkoppling på egna idéer från AI
Spara lärartid med AI
Lärare kan också ta hjälp av AI för vissa arbetsuppgifter
Mer att läsa
J. Bliss, "AI Teaching Law in the Age of Generative AI", University of Denver Legal Studies Research Paper, January 2024, ger en intressant bild från amerikansk juridikutbildning, med både lärar- och studentperspektiv från ett område, där generativ AI redan används flitigt i yrkeslivet.
Från University of Oxford kommer An introduction to the use of generative AI tools in teaching
Från Harvard kommer The AI Pedagogy Project, som innehåller åtskilliga konkreta exempel på uppgifter där AI används, men också en allmän introduktion till generativ AI