Anpassad examination

Kraven på kunskaper som studenten ska ha efter avslutad kurs gäller lika för alla studenter. Däremot kan själva redovisningen av dessa ske på olika sätt.

Diskrimineringslagen säger:

Bristande tillgänglighet är när en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning.

Anpassningar vid examination görs alltid för att i möjligaste mån underlätta för studenter med riktat pedagogiskt stöd. Tänk på att det som är bra för studenter med behov av anpassning brukar vara bra även för andra studentgrupper, men det är viktigt att särskilt beakta behoven hos dem som behöver stöd. Hur det görs i varje enskilt fall beslutar respektive institution.

Roller och ansvarsområden

Samordnarna av riktat pedagogiskt stöd vid studentavdelningen rekommenderar anpassningar utifrån studentens ansökan om stöd, dokumentation om varaktig funktionsnedsättning samt samtal med studenten.

Examinator på institutionen fattar beslut om anpassningar utifrån samordnarens rekommendation samt kursmålen i gällande kursplan.

Kontaktpersonen för studenter med funktionsnedsättning på institutionen kan, på delegation av examinator, fatta beslut om anpassad examination.

Anpassningar

På Klostergatan 3 och Råbyvägen 95 finns tentamenslokaler för anpassad examination för studenter med ett besked om riktat pedagogiskt stöd.

Mer om tentamenslokalerna

På institutionen finns det många olika anpassningar som kan göras i samband med examination. Samordnarna för riktat pedagogiskt stöd rekommenderar följande:

Anpassade examinationsformer

  • Uppdelning av examinationen till två eller flera tillfällen
  • Muntlig examination istället för skriftlig
  • Muntlig examination som komplettering till skriftlig
  • Skriftlig examination istället för muntlig
  • Enskild examination istället för examination i grupp

Anpassningar vid muntlig examination

  • Förlängd tid
  • Enskild examination
  • Examination i mindre grupp

Anpassningar vid salstentamen

  • Inlämning av tentamenssvar på dator istället för skrivet för hand på papper
  • Inlämning av tentamenssvar skrivet för hand på papper istället för på dator
  • Dator med talsyntes och rättstavningsprogram vid examinationer som inte prövar språkfärdighet
  • Egen dator eller annan enhet med egna program installerade
  • Förlängd tid
  • Höj- och sänkbart bord
  • Skrivassistans
  • Synstöd
  • Tentamensfrågor i digital form
  • Tentamensfrågor i pappersform
  • Möjlighet att tentera enskilt eller i mindre grupp

Anpassning vid hemtentamen/inlämningsuppgift

  • Förlängd tid

Vid hemtentamen kan vissa svårigheter och utmaningar uppstå för studenter med riktat pedagogiskt stöd. Särskilt är det åtgärder för att minimera fusk vid examination som kan påverka studenterna negativt.

Vilka svårigheter kan studenten uppleva vid hemtentamen?

  • Korta tentor och kort svarstid på tentafrågor i Inspera, kan göra det svårt för studenter med till exempel dyslexi att hinna svara.
  • Tentaövervakning över Zoom kan göra det svårt för studenter med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller svår ångestproblematik att kunna fokusera.
  • Tentaövervakning över Zoom kan göra det svårt för studenter som behöver vila eller ta pauser under tentamen, till exempel de som har narkolepsi. Det kan också bli svårt för de med tarmproblematik som behöver gå på toaletten ofta.
  • Tentor som förlängts till 8–9 timmar på grund av hemtentaformen kan göra det svårt för studenter med smärtproblematik som vanligtvis kunnat nyttja höj- och sänkbara skrivbord vid tentamen.

Tips på anpassningar vid tentamen på distans

  • Vid korta faktabaserade tentor – erbjud muntlig tentamen.
  • Erbjud möjlighet att komplettera skriftlig tentamen med muntlig tentamen.
  • Dela upp examinationen i två tillfällen. Även om tentan är uppdelad kan den rapporteras som ett moment i Ladok.
  • Fortsätt att erbjuda förlängd skrivtid.

Att ställa frågor till läraren inför tentamen

  • Att ställa frågor och be om hjälp via Zoom-föreläsningar kan vara svårt för studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller psykisk ohälsa. Ge möjlighet för studenter att fråga frågor både skriftligt och muntligt, till exempel via e-post, Studium eller Zoom.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin