AI som bollplank
AI-verktyg som ChatGPT, Gemini, Claude m.fl. bygger alla på att man ställer frågor och får svar i en chattkonversation - även om både frågor och svar kan innehålla annat än text, t.ex. bilder eller ljudfiler. Studenter (och deras lärare) har på så vis tillgång till en oförtröttlig dialogpartner, dygnet runt.
Naturligtvis bör generativ AI inte ses som en ersättning för diskussioner med kurskamrater och lärare, utan som en utvidgning av möjligheterna till dialog. Här finns flera tänkbara användningsområden:
Stöd för förståelse
Om en student sliter med att förstå en svår passage i kurslitteraturen kan man be AI att förklara svåra begrepp eller att producera en förenklad version av texten. Bäst fungerar förstås detta om den som frågar tar sig tid att återvända till ursprungstexten, funderar ett varv till på den i ljuset av svaret från AI och kanske rentav ställer någon ytterligare fråga för att vara säker på man förstått det rätt - och att AI fått det rätt.
Snabb fördjupning
AI kan snabbt förse studenter med fördjupande svar på frågor om sådant som studenterna tycker är särskilt intressant under kursen, och betydligt mer effektivt än en traditionell sökning på nätet. En enkelt formulerad fråga kan ge studenten kunskaper och insikter som går utöver det snävt kursrelaterade och som stimulerar en mer förutsättningslös, intressedriven nyfikenhet.
Pröva idéer
Det går att kasta fram mer eller mindre vilda idéer till exempelvis ämnen för PM eller uppsatser för att få ett första besked om de överhuvudtaget verkar rimliga och genomförbara, om de behöver utvecklas, förfinas, eller kasseras. Precis som med alla andra svar från AI är det avgörande att man lär sig hantera dem rätt - man måste bedöma deras kvalitet, och inte bara acceptera dem rakt av. Man behöver ställa följdfrågor, komplettera med andra typer av information och bilda sig en egen, välgrundad uppfattning om vad som låter sig göras, och varför det kan vara värt att göra det.
Det är värt att notera att alla de större verktygen vanligtivs är tränade att inte ge svar på vad som helst. Om man begär argument för att göra en typisk konspirationsteori trolig avböjer AI vanligen att svara på detta och varnar istället för konspirationsteorier.
Stöd i studierna
AI kan också i viss utsträckning fungera som mentor och studievägledare. En doktorand som ska ha undervisning för första gången kan få konstruktiva och hjälpsamma synpunkter på hur hen planerat att genomföra ett undervisningspass, t.ex. en föreläsning. En student kan be om goda råd hur hen bäst ska förbereda sig inför sin första muntliga tenta, eller be om förslag på olika studiegångar för ett framtida yrkesliv. Studenter som är nervösa inför att tala inför andra vid ett seminarium kan få goda råd om hur de kan förbereda sig.
De råd som AI kan ge är ofta påtagligt goda, och vänligt formulerade, men kan också ibland vara väl allmänna, och inte perfekt anpassade till situationen. AI kan mycket väl spela en positiv och betydelsefull roll, men den ersätter inte samtalen med kurskamrater och lärare, och inte heller det kvalitficerade, lyssnande stöd som erbjuds av studievägledare och Studenthälsan.