Du har en idé – börja här
När du har en idé kan det vara bra att i ett tidigt skede prata med någon som har erfarenhet av tvärvetenskapliga utbildningssamarbeten. Dukan också ta kontakt med din närmaste utbildningsledare för att få tips om andra initiativtagare till tvärvetenskaplig utbildning vid det egna eller andra vetenskapsområden. Läs även rapporten Tvärvetenskaplig utbildning vid Uppsala universitet – lärdomar från satsningen på tvärvetenskapliga kurser 2018–2019.
För att ett tvärvetenskapligt initiativ ska nå långsiktig framgång krävs i allmänhet att idén har förankrats väl hos prefekt och studierektor, så att kursen/programmet redan från start kan bli en del av institutionernas gemensamma prioriteringar. Särskilt för program krävs ju ett långsiktigt åtagande från hela institutionen, så att utbildningsprojektet inte ”kommer av sig” om en eldsjäl lämnar organisationen.
Det är alltså viktigt att involvera studierektorer och prefekter på ett relativt tidigt stadium i processen. Ett bra första steg är att formulera en kursidé/programidé som ger en översiktlig bild av innehållet i utbildningen och även gör klart vad värdet med det tvärvetenskapliga inslaget är – för studenten, institutionen och fakulteten såväl som för universitetet som helhet. Fundera gärna även över hur samarbetet kan administreras på bästa sätt.
Klargör även vilken målgrupp utbildningen vänder sig till, och vilken användning dessa studenter skulle kunna ha av att läsa en tvärvetenskaplig kurs snarare än separata kurser/delkurser inom de olika ämnena. Det kan vara värdefullt att samla in synpunkter kring detta från tänkta studentgrupper eller studentrepresentanter.
Kontakta berörd utbildningsledare för att få hjälp och vägledning vad gäller tidsplaner och andra administrativa frågor som dyker upp.
Att skapa långsiktiga tvärvetenskapliga samarbeten
Utbildningsinitiativ som ligger lite vid sidan av institutionens huvudfåra riskerar att ebba ut efter en tid. För att få till långsiktighet och stabilitet runt tvärvetenskaplig utbildning behövs därför en stöttande struktur. Detta är särskilt viktigt för program, men även kurser gynnas av stabilitet över tid.
För hållbarhet krävs dels kontinuitet i lärarlaget för kursen/programmet, dels att samtliga inblandade lärare känner ett mått av ägandeskap för utbildningen. Av dessa anledningar är det bra om kursen bemannas åtminstone delvis av tillsvidareanställda lärare.
Tidigare satsningar på tvärvetenskapliga utbildningssamarbeten har visat att en annan framgångsfaktor är att förankra utbildningen brett vid samtliga ingående institutioner – även hos lärare som i ett initialt skede inte deltar i undervisningen. På så sätt blir fler lärare insatta i kursen/programmet och kan engageras vid framtida utbildningstillfällen. Här kan ett tips vara att ta fram en lärarhandledning, som sammanfattar grundtankarna bakom utbildningen och ger förklaringar och motiveringar för det pedagogiska upplägg som används. En sådan handledning kan både underlätta arbetet med att lämna över utbildningen till nya lärare och vara ett underlag vid det fortlöpande utvecklingsarbetet.
För komplexa samarbeten, t.ex. vid tvärvetenskapliga program eller i kurser där många institutioner samarbetar, kan man behöva ta fram en modell för hur samordningen och samarbetet ska se ut och organiseras. Kanske behöver det avsättas gemensamma medel för att finansiera en koordinator som håller i utbildningen. För program kan man även tänka sig ett upplägg med en programansvarig och en biträdande programansvarig från olika institutioner, för att på så sätt sprida såväl insyn i som ansvar för programmet.
Forskningsöverbyggnad
För all utbildning krävs att det finns en god forskningsöverbyggnad, dvs. livaktig forskning inom de kunskapsområden som utbildningen omfattar vid den eller de institutioner som bedriver utbildningen. Detta behövs för att säkerställa både kompetensen hos den undervisande personalen och ett nära samband mellan utbildning och forskning. För tvärvetenskapliga utbildningar kan denna forskningsöverbyggnad komma att innefatta flera institutioner och/eller ligga i skärningspunkten mellan olika ämnesområden. Det kan behövas en gemensam struktur för hur man kan underlätta samarbeten och koordination av såväl utbildning som forskning. Även här kan det behöva avsättas medel för exempelvis en koordinator.
Vid inrättande av tvärvetenskapliga program är det särskilt viktigt att försäkra sig om att alla inblandade institutioner är beredda att satsa långsiktigt på rekrytering inom relevanta fält, även om området skulle ligga utanför institutionens kärnämne. Se även avsnittet om hur utbildningen får forskningsanknytning.