Stöd i utvecklingsarbetet

För att få stöd i arbetet med utveckling av tvärvetenskaplig utbildning kan du kontakta utbildningsledare på områdeskanslier, ta del av erfarenheter från kollegor eller få riktad konsultativt stöd från enheten för universitetspedagogik. Du kan även få stöd av vetenskapsområdenas pedagogiska utvecklingsenheter. Ett tips är även att involvera studenter.

Utbildningsledare

Utbildningsledare vid områdeskanslierna för humaniora och samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap respektive medicin och farmaci kan bistå med stöd. De har god överblick inom sin fakultet/område och ingångar till andra fakulteter/områden och kan ofta guida och förmedla kontakter mellan olika lärare. De har även kunskap om de administrativa och ekonomiska aspekterna av tvärvetenskapligt samarbete och hur de kan hanteras.

Kollegor

Erfarenheter från kollegor som redan har genomfört tvärvetenskapliga kurser är värdefulla. En sådan kontakt kan också ge tips och råd avseende administrativa frågor, men inte minst kring upplägg och genomförande av olika undervisningsmoment. Erfarenheter kan inhämtas genom samtal och/eller genom observation av undervisningstillfällen, som kan efterföljas av en diskussion med undervisande lärare.

Enheten för universitetspedagogik

Enheten för universitetspedagogik kan bistå när det gäller pedagogiska frågor kopplade till tvärvetenskaplig undervisning och examination liksom till formuleringar av lärandemål och betygskriterier. Enheten ger riktat konsultativt stöd till enskilda institutioner och erbjuder universitetsövergripande kurser. Bland dessa ingår ”Kursutvecklingskursen”, som erbjuder lärare och lärarlag en möjlighet att planera en ny (eller vidareutveckla en befintlig) kurs på ett pedagogiskt genomtänkt sätt. Enheten har en mångvetenskaplig grupp pedagogiska utvecklare och ingångar till hela universitetet.

Pedagogiska utvecklingsenheter vid vetenskapsområden

Vid vetenskapsområdena för teknik och naturvetenskap respektive medicin och farmaci finns också pedagogiska utvecklingsenheter – Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR) respektive medicin och farmacis pedagogiska nod – vilka kan vara bra resurser vid utvecklandet av nya kurser.

Studentråd

Ett tips är att involvera studenter i utvecklingsarbetet. Det går till exempel att etablera ett studentråd som kan fungera som bollplank i kursutvecklingsarbetet. Ett sådant råd består lämpligen av studenter med bakgrund inom de ingående ämnena. Det går också att skapa ett studentråd under första kurs-/programomgången för att inhämta kursdeltagarnas perspektiv, förslag och synpunkter löpande under kursen. Studenter kan även bidra till utveckling av kursvärderingsfrågor som fångar studenternas syn på behandlingen av den tvärvetenskapliga dimensionen. Kontakta aktuell studentkår för hjälp med att hitta studentrepresentanter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin