Tvärvetenskaplig utbildning ger mervärde
Under perioden 2018–2020 genomförde Uppsala universitet en satsning på tvärvetenskaplig utbildning på grundnivå, där mångdisciplinära lärarlag erbjöds möjlighet att söka medel för att gemensamt utveckla kurser med hög grad av ämnesintegration. Satsningen avslutades med en rapport där lärarnas synpunkter och erfarenheter sammanfattades (UFV 2022/2144). Nedan redovisas lärarnas beskrivningar av mervärdet med tvärvetenskaplig utbildning.
För studenter
Lärarna framhöll att tvärvetenskaplig utbildning vidgar studenternas bildning och ger dem en djupare förståelse för olika discipliners vetenskapliga grund. Detta ansågs inte bara utveckla studenternas kritiska förhållningssätt utan också stärka deras förmåga att hantera komplexa problem på vetenskaplig grund, med hänsyn till olika perspektiv och intressen. Tvärvetenskaplighet främjar dessutom utvecklingen av studenternas generella, överförbara kompetenser, inklusive samarbetsförmåga, kommunikationsfärdigheter, perspektivtagande och systemtänkande. Studenternas förmåga att arbeta med personer från andra ämnesområden och professioner förbättras också.
För lärare
Merparten av lärarna ansåg att kursutvecklingen hade varit inspirerande. Genom samarbetet över ämnesgränser hade deras egna perspektiv breddats och sådant som de tagit för givet hade synliggjorts, vilket resulterat i "aha-upplevelser". Liksom för studenterna resulterade det tvärvetenskapliga arbetet i en ökad bildningsbredd för lärarna. Det kollegiala lärandet skedde främst i samband med kursplanering och examination men, i de fall där samundervisning förekom, även under själva genomförandet. Lärarna beskrev det tvärvetenskapliga samarbetet som kompetenshöjande och pedagogiskt förnyande, och i några fall att det bidrog till deras egen forskning.