Uppsala universitets utbildningsutvärderingar
Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar består av årlig uppföljning samt utbildningsutvärderingar vart sjätte år. Modellen för utbildningsutvärderingar omfattar all utbildning. Rektor har fastställt Riktlinjer för modell för utbildningsutvärderingar. Utbildningsutvärderingarna ska systematiskt bidra till att säkerställa och utveckla kvaliteten på utbildningarna.
De syftar till att stimulera lärare, utbildningsansvariga och studenter att skapa utbildning av högsta nationella och internationella kvalitet.
Utbildningsutvärderingarna ska omfatta en helhetsbedömning av utbildningens kvalitet – dess styrkor, svagheter och utvecklingsområden. Varje utbildningsutvärdering ska täcka in elva aspekter som är grupperade i fem områden.
Uppsala universitets modell utgår från den akademiska kvalitetskulturen och bygger på följande utgångspunkter. Modellen:
- är decentraliserad och utgår från områdes/fakultetsnämnders ansvar att systematiskt säkra, utveckla och följa upp kvaliteten. Det innebär att ansvaret för utformning, genomförande och uppföljning läggs på ansvarig nämnd, vilket gör att modellen kan utformas och anpassas till lokala förutsättningar
- bygger kollegiala arbetsformer med såväl extern som intern granskning
- är kvalitetsdrivande och innefattar student/doktorandmedverkan, i utvärderingsarbetet deltar såväl lärare som studenter och doktorander
- är skarp, dvs. förmår identifiera och åtgärda brister, och
- är så enkel och kostnadseffektiv som möjligt.
Bedömarutlåtanden och planerade åtgärder publiceras efter genomförd utbildningsutvärdering.
Fakulteternas modeller och tidsplan
Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar är decentraliserad och utgår från områdes-/fakultetsnämnders ansvar att säkra, utveckla och följa upp kvaliteten. Områdes-/fakultetsnämnder har inom ramen för Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar utvecklat former och rutiner för utbildningsutvärderingar och årlig uppföljning
Det finns en sammanställning av områden/fakulteters tidsplan Pdf, 511 kB. för utvärderingscykeln 2023-2028.
Modeller för utbildningsutvärdering Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet:
- Fakulteten för utbildningsvetenskaper Pdf, 850 kB.
- Historisk-filosofiska fakulteten Pdf, 217 kB.
- Juridiska fakulteten Pdf, 168 kB.
- Samhällsvetenskapliga fakulteten Pdf, 325 kB.
- Språkvetenskapliga fakulteten Pdf, 73 kB.
- Teologiska fakulteten Pdf, 201 kB.
Modell för utbildningsutvärdering Medicinska och farmaceutiska vetenskapsområdet:
Modeller för utbildningsutvärdering Teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet:
Stöd i arbetet med utbildningsutvärderingar
Som stöd i arbetet med utbildningsutvärderingar finns det reviderade dokumentet Stöd och råd vid utbildningsutvärderingar Pdf, 264 kB. (2024) som tillvaratar samlade erfarenheter från universitetets utbildningsutvärderingar, Idébank – utvärderingsfrågor utifrån aspekterna Pdf, 73 kB. (2024) samt Råd till bedömargruppen Pdf, 15 kB. (Idébanken och Råd till bedömargruppen ingår även som bilagor i Stöd och råd vid utbildningsutvärderingar).
Hösten 2018 genomfördes en Studentbarometer för första gången vid Uppsala universitet. Enkätfrågorna är relaterade till de elva aspekterna i riktlinjerna, och resultaten kan användas som underlag för utbildningsutvärderingar, i självvärderingsarbete och till bedömare. Några frågor om psykosocial studiemiljö ingår också. En ny studentbarometer genomförs hösten 2024.
Som stöd i arbetet med uppföljning av utbildning och utbildningsutvärderingar finns även utbildningsnyckeltal i Glis.
Konferens
Återkommande organiseras Uppsala universitets konferens om utbildningsutvärderingar. Syftet med konferensen är att inspirera, sprida resultat och erfarenheter inom universitetet för att upprätthålla och utveckla utbildningarnas kvalitet. Konferensen ska stimulera kollegiala diskussioner över institutions- och fakultetsgränser mellan utbildningsansvariga lärare, studenter och stödfunktioner
Konferens 2 april 2025
Uppsala universitets konferens om utbildningsutvärdeirngar äger rum den 2 april 2025 i Ihresalen i Engelska parken. Programmet finns på medarbetaringången.
Syftet med den årliga konferensen är att inspirera, sprida resultat och erfarenheter av utbildningsutvärderingar inom universitetet och stimulera kollegiala diskussioner över områdes- och fakultetsgränser till gagn för arbetet med att upprätthålla och utveckla utbildningarnas kvalitet. Konferensen ingår som en del av Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar.
Konferensen 2024 ägde rum onsdagen den 17 april i Universitetshuset. Konferensen erbjöds i halvdagsformat och bestod av temasessioner med möjligheter till utbyte av erfarenheter och kollegiala samtal.
Kerstin Sahlin, professor i företagsekonomi, gav ett inledande föredrag på temat forskningsanknytning Pdf, 381 kB. utifrån rapporten Forskningsanknytning - en nyckelfråga för den högre utbildningens kvalitet.
Konferensen 2023 ägde rum den 29 mars i Humanistiska teatern. Konferensen varade en halv dag och bestod av två temasessioner samt mingelfika med möjligheter till utbyte av erfarenheter och kollegiala samtal.
Presentationer från konferensen 29 mars 2023:
Presentationerna från konferensen den 1 april 2022:
- Kvalitetsrapport 2021 (Wolters) Pdf, 627 kB.
- Utvärderas av utländskt läroäste (Weiszflog) Pdf, 59 kB.
- Att fånga hela kedjan (Waern) Pdf, 1 MB.
- Genemsam bedömargrupp (Tomkinson) Pdf, 57 kB.
- Speed-dating och alumnintervjuer platsbesök (Le Greves) Pdf, 641 kB.
- Stärka generiska kunskaper examensmål 8 (Mackay) Pdf, 668 kB.
- Resultat från lärosätesgranskningen (Kettis) Pdf, 1 MB.
- Bedömarperspektivet (Megyesi) Pdf, 132 kB.
- Bedömarperspektivet (Svensson) Pdf, 633 kB.
- Bedömarperspektivet (Zetterberg) Pdf, 440 kB.
- Focus doctoral education (Magnuson) Pdf, 694 kB.
- Focus doctoral education (Schlebush) Pdf, 518 kB.
- Utvärderingsrapporten (Andersson) Pdf, 151 kB.
- Utvärderingsrapporten (Berglund) Pdf, 101 kB.
- Utvärderingsrapporten (Swartling) Pdf, 509 kB.
- Utvärderingsrapporten (Mirbt) Pdf, 509 kB.
Kvalitetsrapport
Årligen sammanställs en universitetsövergripande kvalitetsrapport delvis baserad på genomförda utbildningsutvärderingar. Syftet med rapporten är att sammanfatta vad utbildningsutvärderingarna visar och vilka åtgärder som planeras. Detta för att ge en överblick och bidra till spridning av kunskaper och erfarenheter inom universitetet.
Utvärderingscykeln 2017-2022 i siffror
226 utbildningsutvärderingar har genomförts vid universitetet. Av dessa har sammanlagt 204 utbildningsutvärderingar genomförts inom ramen för universitetets modell medan UKÄ har utvärderat 22 utbildningar.
Utvärderingar inom Uppsala universitets modell för utbildningsutvärdering
- Av universitetets utbildningsutvärderingar under perioden är 166 av utbildning på grundnivå eller avancerad nivå (81 %) och 38 av utbildning på forskarnivå.
- 128 bedömargrupper har granskat utbildningarna inom ramen för universitetets modell
- I 50 bedömargrupper har minst en internationell bedömare ingått.
- Nästan en femtedel av bedömargrupperna har haft en arbetslivsrepresentant.
- Sammanlagt har 314 externa ämnessakkunniga, 138 studenter/doktorander och 118 interna bedömare från en annan fakultet vid UU (vissa har medverkat i flera utvärderingar) granskat utbildningarna.
- Tre benchmarkingbaserade utbildningsutvärderingar har genomförts med lärosäten i Skottland, Nederländerna och Tyskland.
- Under perioden 2017-2022 har 34 utbildningar (17 %) fått ett nämndbeslut om särskild uppföljning.
Alla utbildningsutvärderingar har resulterat i planerade åtgärder som har följs upp i vetenskapsområdets eller fakultetens årliga uppföljning. Vetenskapsområden och fakulteter har under perioden rapporterat att de på olika sätt har stärkt den årliga uppföljningen.
I Kvalitetsrapport 2024 finns en mer detaljerad sammanfattning av utvärderingscykeln. Vad utbildningsutvärderingarna visar i form av vanliga styrkor och utvecklingsområden framgår av respektive kvalitetsrapport.
UKÄ:s utvärderingar
- Tolv forskarutbildningsämnen har utvärderats (datavetenskap, psykologi, nationalekonomi, historia, konstvetenskap, pedagogik, etik, religionshistoria, litteraturvetenskap, fysikalisk kemi, organisk kemi och analytisk kemi). Alla fick omdömet hög kvalitet.
- Övriga UKÄ-utvärderade utbildningar är förskollärarutbildning, grundlärarutbildning, ämneslärarutbildning för gymnasieskolan (utbildningsvetenskaplig kärna, undervisningsämnena matematik, svenska och samhällsvetenskap), specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot ambulanssjukvård respektive psykiatrisk vård samt sjuksköterskeutbildningen.
- Flertalet UKÄ-utvärderade utbildningar resulterat i omdömet hög kvalitet. Fyra utbildningar (18 %) fick inledningsvis ifrågasatt kvalitet, men omdömet hög kvalitet efter uppföljning.
Mer information om UKÄ:s utvärderingar finns i medarbetaringången
Kontakt
För frågor eller information om utbildningsutvärderingar och stöd i samband med dessa kontakta gärna Maria Wolters, Maria Magnusson och Therese Ljunghammar