Öva promptning
Kvaliteten på det innehåll som genereras av AI är beroende av kvaliteten på de frågor som ställs, alltså de promptar som användarna matar in. Slarvigt eller otillräckligt detaljerade promptar ger oprecisa eller rentav missvisande svar.
S.k. prompt engineering håller därför på att utvecklas till en viktig färdighet. Man lär sig mycket genom att testa sig fram på egen hand, men för specifika syften inom olika ämnesormråden lönar det sig att tillsammans med studenterna hitta strategier för effektiv promptning. Genom att jämföra och analysera utfallet av olika promptar (eller, oftare, sekvenser av alltmer förfinade promptar) blir studenterna skickligare i ämnesspecifika arbetssätt samtidigt som de får fördjupade kunskaper och erfarenheter om möjligheter och begränsningar i användningen av generativ AI.
Uppgifter för promptning
Här några förslag på hur promptövningar kan läggas upp. De kan naturligtvis varieras på en mängd olika sätt och vara i behov av mer eller mindre utförliga introduktioner, beroende på förkunskaper och svårighetsgrad.
Exempel på salsbaserad övning
Studenterna delas in i grupper. Varje grupp får en egen uppgift, som ska besvaras under undervisningstillfället, gärna med viss tidspress. Grupperna får själva organisera sitt arbete. Användning av generativ AI är uttryckligen tillåtet (men behöver inte vara föreskrivet!). Alla prompter och genererade svar ska sparas. Varje grupp får sedan kort presentera sitt förslag till lösning för alla andra grupper, och hur de kom fram till det. I den avslutande diskussionen jämförs lösningarna och promptarbetets betydelse för deras kvalitet.
Exempel på nätbaserad övning
Studenterna får en och samma uppgift, som ska besvaras med hjälp av generativ AI. Studenterna arbetar enskilt och uppmanas att spara hela den konversation som de för med Copilot. Studenterna laddar upp både sitt svar och konversationen i Studium, där läraren har aktiverat kamratgranskning. Varje student får läsa och kommentera 2-3 andra studenters svar och prompthantering. I en uppföljande diskussion (synkront i Zoom, eller asynkront, i diskussonsforum) leder läraren en genomgång där resultaten av olika promptstrategier jämförs.
Mer om promptning
En mycket kort introduktionsvideo om att skriva bra promptar i CopilotExempel på promptar för undervisningssyften (engelsk sida)Prompt Engineering Guide - en omfattande genomgång!En intressant artikel: AI Prompt Engineering Isn’t the Future, som gör en distinktion mellan problemformulering och prompt engineering