Spara lärartid med AI
Denna sida utgår från ett lärarperspektiv, och mer specifikt från en aspekt som angår praktiskt taget alla som är verksamma inom den högre utbildningen: i vilken mån kan generativ AI bidra till att frigöra värdefull lärartid?
Här nedanför nämns några tänkbara områden. Avgörande för hur bra det blir är kvaliteten på de promptar man skriver in, och hur man följer upp svaren med nya promptar, men olika ämnes- och kunskapsområden kan också vara bättre eller sämre tillgodosedda i olika språkmodeller.
Som alltid när det gäller användningen av generativ AI behöver man som lärare i varje enskilt fall ta ställning till kort- och långsiktiga för- och nackdelar. Dessutom behöver det material som generereras alltid granskas och ofta justeras.
Formulera texter
Generativ AI kan formulera
- välkomstbrev till en kurs
- förslag till innehåll för webbsidor
- mailsvar (ladda aldrig upp känsliga eller andra uppgifter som kan identifiera adressaten!)
- förslag till bedömningskriterier för uppgifter
- kursplaner
- instruktioner
- övningsuppgifter och diskussionsfrågor
- tentafrågor i olika ämnen, med förslag på svar
- MCQ-frågor med olika svarsalternativ
- mötesprotokoll utifrån minnesanteckningar
- text till slides i en presentation
Sammanfatta texter
Generativ AI kan sammanfatta
- innehåll från webbsidor (t.ex. en aktuell översikt av ett specifikt forskningsområde)
- innehållet i dokument
OBS! att dokument som är upphovsrättsligt skyddade inte bör laddas upp utan tillstånd och att känsligt material inte ska laddas upp överhuvudtaget.
Producera material
Generativ AI kan producera
- bilder till slides i en presentation
- ljudfiler
- översättningar
- undertexter till video
- förslag till upplägg av kursmoment
- utkast till disposition för en föreläsning
- programkod
Möjligheter på längre sikt
I USA används generativ AI redan för att bedöma svar i skriftliga examinationer och för att ge återkoppling på studenters texter. I de fall där man systematiskt jämfört med bedömningar och återkoppling från lärare har AI i många fall varit lika bra eller bättre och det är troligt att systemen utvecklas ännu mer.
I en svensk kontext finns dock ännu etiska och juridiska frågor som behöver besvaras innan lärare kan ladda upp studentarbeten, inklusive tentor, för analys av generativ AI.
Om det blir formellt tillåtet, och om lärarna bedömer det som i övrigt lämpligt öppnar sig intressanta möjligheter för undervisningen. Det kan t.ex. plötsligt bli möjligt att ge kvalificerad återkoppling på studentarbeten även på stora kurser med hundratals studenter, och lärartid kan frigöras för andra insatser på kurserna.