Ta fram övningsmaterial
Generativ AI kan snabbt producera texter eller bilder som kan användas för att träna studenternas analytiska färdigheter. Naturligtvis är det viktigare och alldeles nödvändigt att studenterna övar sin kritiska förmåga på autentiskt material, men det finns flera tänkbara scenarios där AI-genererade texter med fördel kan användas.
Låt studenterna öva på att opponera
Att många nya studenter ofta är osäkra inför uppgiften att kommentera, eller opponera på kamraters texter är välkänt. Att låta studenterna öva på mindre lyckade texter från tidigare kurser är inte alltid bra, även om de är anonymiserade. Studenterna kan vara besvärade över att deras egna texter kanske kommer att användas på liknande sätt. Att istället välja ut "VG-texter" kan lätt ge studenterna en alltför snäv uppfattning om hur en bra uppsats ska se ut.
Med hjälp av AI kan man som lärare lätt få fram flera olika texter kring valfritt ämne, inklusive referenser. Som lärare kan man förfina texterna på olika sätt, via uppföljande instruktioner eller genom att själv komplettera dem. Studenterna - som naturligtvis får veta att texterna har genererats av AI - kan sedan kommentera och diskutera texterna, online eller i lärosal, och lärarna kan följa upp studenternas diskussioner. Efter någon runda med inledande övningar av denna typ kan man övergå till att börja diskutera riktiga texter.
Förutom att studenterna övas i grundläggande, kritiska färdigheter och akademiska diskussioner så är det desstom ett utmärkt tillfälle att även diskutera AI-relaterade frågor med studenterna: akademisk integritet, självständighet m.m.
Scenarioövningar
Generativ AI kan snabbt producera material som kan användas i olika sorters scenarioövninger. Den kan ta fram en storyline för ett rollspel, och även skriva repliker för de olika deltagarna. Den kan formulera förslag på olika fall, om studenterna ska jobba med case-metodik.
Testa dig fram och se hur bra förslagen blir för just ditt ämnesområde - det är inte säkert att verktyget klarar alla områden lika bra! Formulera dina promptar omsorgsfullt. Ange alla viktiga parametrar som ska finnas med, ange kontext och sammanhang och ange det önskade omfånget. Förfina resultatet vid behov med ytterligare promptar eller på egen hand. Kontrollera altid resultatet så att det inte innehåller ovidkommande eller vilseledande detaljer. Om du ber att få manus till en dialog, glöm inte att du också kan ange önskat tonläge (humoristiskt, argsint, oroligt) och språknivå (vårdat talspråk, slang).
Har du gamla case eller rollspel som du vill utveckla kan du låta dem ingå i prompten och be verktyget att bearbeta dem i den riktning du önskar.
Diskussionsunderlag
Med hjälp av generativ AI går det snabbt att få fram material som kan tjäna som underlag för disussioner och analysövningar av olika slag. Det är t.ex. möjligt att via väl valda prompter generera material som kanske innehåller felaktigheter, tveksamheter eller svagheter som studenterna får öva på att snabbt identifiera korrigera eller förbättra. Det kan handla om översättning av en text, om programkod, om ansökan till ett forskningsprojekt, om en tolkning av ett rättsfall, om en beskrvning av ett historiskt skeende, om beräkningar, om bildanalys och så vidare.
Även dessa övningar passar kanske bäst för relativt nya studenter, som ännu är ovana. Efter att ha tränats på att arbeta med AI-material kan de säkrare och snabbare ta sig an autentiskt material.
Diagnostiska prov
Att ge studenterna tillfälle att genomföra diagnostiska prov, som alltså inte är examinerande, kan ha många fördelar. Det stöttar studenternas lärande, det kan förbereda dem på den faktiska examinationen och kan även ge lärarna en fingervisning om hur studenterna ligger till kunskapsmässigt redan före examinationen.
Generativ AI kan på bara några minuter formulera flervalsfrågor eller fritextfrågor i alla möjliga ämnen. Ange i prompten vilket kunskapsområde och vilken ungefärlig nivå det gäller, ange hur många frågor som önskas, antal svarsalternativ, huruvida rätt svar (eller för fritextfrågor, förslag på korrekt svar) ska anges, liksom andra parametrar som kan vara nödvändiga. Som alltid åligger det förstås läraren att kontrollera både förslagen till frågor och förslagen till svar för att kontrollera att inga felaktigheter eller tveksamheter följer med när man sedan skapar de diagnostiska proven och gör dem tillgängliga för studenterna.