Träna kritiskt bruk av AI

Inom vissa utbildningar är det redan nödvändigt och okontroversiellt att studenterna får träna på att använda olika AI-verktyg, som är, eller är på väg att bli självklara inom relevanta yrkes- och forskningsområden.

Men den breda, snabbt ökande användningen av generativ AI bland studenter sker inte nödvändigtvis på ett sätt som gynnar deras lärande. Ännu saknar de flesta studenter (liksom deras lärare!) en grundläggande AI-litteracitet som tillåter dem att i en given kontext resonera självständigt och kvalificerat kring för- och nackdelar med arbetssätt som inkluderar moment av generativ AI.

Genom att låta studenterna arbeta med uppgifter som bygger på användning av AI kan lärarna stödja studenterna i att utveckla ett kritiskt, prövande förhållningssätt till olika AI-verktyg och det material som genereras. Genom att föra en diskussion med dem om teknikens möjligheter och begränsningar bidrar lärarna till utvecklingen av studenternas AI-litteracitet.

Frågeställningar för att utveckla AI-litteracitet

Här nedan följer exempel på frågeställningar som studenterna kan behöva bearbeta.

Grundläggande kunskaper

  • Vad är artificiell intelligens (AI) och hur skiljer den sig från mänsklig intelligens?
  • Vilka är de grundläggande principerna för hur generativ AI fungerar?

Regler och etiska frågor

  • Vilka etiska överväganden kring AI är relevanta i sammanhanget, särskilt när det gäller integritet och bias?
  • Hur kan vi säkerställa att AI-system är rättvisa och inte diskriminerar?
  • Vilka är institutionens riktlinjer och etiska överväganden kring användning av generativ AI i kursarbeten och examinationer?
  • På vilka sätt kan jag använda generativ AI för att förbättra mitt lärande utan att kompromissa med akademisk integritet?

Utveckling av god praxis

  • Vilka är de största vinsterna med att använda sig av AI i det aktuella sammanhanget? Finns det tydliga förluster?
  • Varför är det i ett visst sammanhang (t.ex. den aktuella kursen eller uppgiften) viktigt och nödvändigt att inte använda generativ AI?
  • Vilka färdigheter och kunskaper bör jag utveckla för att effektivt kunna använda generativ AI i mina studier?
  • Hur kan jag balansera användningen av generativ AI med traditionella studiemetoder?
  • Hur kan jag kritiskt utvärdera och verifiera den information som genereras av AI-verktyg?
  • På vilket sätt kan jag använda generativ AI för att utveckla mina egna idéer och argument istället för att bara förlita mig på AI-genererat innehåll?
  • Hur kan jag säkerställa att det material jag skapar med hjälp av generativ AI inte bryter mot upphovsrättsliga regler?
  • Hur ska jag referera till material som genererats av AI?
  • Kan generativ AI anges som medförfattare till artiklar m.m.?
  • Vilka är de potentiella riskerna med att förlita sig för mycket på generativ AI i mitt akademiska arbete? På kort sikt? På längre sikt?
  • Hur kan jag bidra till en ansvarsfull användning av generativ AI?

Naturligtvis kan ingen enstaka kurs rymma alla dessa aspekter. Inom ramen för ett program, och/eller ett ämnes kurser, från A-nivå upp till master- och forskarutbildning, kan det däremot vara möjligt att samordna kursupplägg, uppgifter och examinationer så att alla studenter efter avslutade studier har behövt arbeta med alla, eller de allra flesta och viktigaste av ovanstående punkter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin