Resurser om AI och examination

Principles of good assessment and feedback från brittiska JISC (2022) tar inte specifikt upp AI, men innehåller mycket som är bra kring examination.

The great assessment rethink. How to measure learning and protect academic integrity in the age of ChatGPT är en resurs från Times Higher Education, med gott om artikilar m.m.

Artiklar:

Christiansen, M., Normark, L., & Swenne, C. L., "Hur AI-verktyget ChatGPT klarar en hemtentamen i palliativ vård", Högre utbildning 13(2), 2023, 56–62, https://doi.org/10.23865/hu.v13.5331

Zachari Swiecki, Hassan Khosravi, Guanliang Chen, et al., “Assessment in the age of artificial intelligence”, Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 2022, 100075,.

Michael R,King, chatGPT, “A Conversation on Artificial Intelligence, Chatbots, and Plagiarism in Higher Education”, Cel. Mol. Bioeng. 16, 2023, 1-2. OBS! texten i artikeln är uteslutande skriven av ChatGPT, sånär som på frågorna, som skrivits av King

René F. Kizilcec, Elaine Huber, Elena C. Papanastasiou, Andrew Cram, Christos A. Makridis, Adele Smolansky, Sandris Zeivots, Corina Raduescu, "Perceived impact of generative AI on assessments: Comparing educator and student perspectives in Australia, Cyprus, and the United States", Computers and Education: Artificial Intelligence, Volume 7, 2024

Gustav Eliasson & Teo Gullström, Påverkan av generativ AI på lärande och kompetens inom högre utbildning, Kandidatuppsats i Informationssystem, Lunds universitet (augusti 2024)

Anders Eklöf & Lars-Erik Nilsson, "Om relationen rättssäker examination och artificiell intelligens – reflektion kring påträngande dilemman", Högskolepedagogisk debatt 2024:1, 31-49

Videos:

Från Göteborgs universitet kommer två videos av Mattias von Feilitzen med titeln AI-genererade texter i högre utbildning. Implikationer för examination: del 1 (16 minuter) och del 2 Längd 11 minuter.

Webbsidor med översikter, idéer, förslag, debatt, m.m.

Scientists Compared ChatGPT Writing Assessments to Human Assessments. Here’s What They Found - intressant läsning (juli 2024)

My Students Are Submitting AI Papers. Here’s What I Do (juni 2024)

RIP assessment? - inkl. förslag på åtgärder att vidta (juni 2024)

AI and assessment: Rethinking assessment strategies and supporting students in appropriate use of AI (maj 2024)

Rethinking Assessment for Generative AI: Beyond the Essay (maj 2024)

Assessment in a world of Generative AI: What might we lose? - ett kritiskt perspektiv (april 2024)

Concerns mount as ChatGPT passes MBA exam given by Wharton professor (januari 2023)

En i grunden positiv röst: The potential of artificial intelligence in assessment feedback från Times Higher Education: Campus (31 augusti 2022)

Rekommendationer för muntlig examination från KTH. Här finns råd och även länk till ett inspelat webbinarium om erfarenheter av muntlig examination

 

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin