Riktlinjer för användning av generativ AI i undervisning och examination

Inledning och syfte

Den tekniska utvecklingen av generativ AI går snabbt och i takt med den behöver också kunskapen om och användningen av tekniken utvecklas. Generativ AI påverkar högskolans verksamhet på många plan. I ljuset av generativ AI behöver universitetets utbildnings- och bildningsuppdrag värnas men också utvecklas. Uppsala universitet uppmanar lärare och studenter att tillsammans utforska de möjligheter och utmaningar
tekniken för med sig i en positiv anda.

En grundläggande förutsättning för riktlinjerna är att de behöver vara relativt allmänt formulerade. Detta beror på att generativ AI förändras väldigt snabbt, samtidigt som rättsläget gällande tekniken är oklart. Dessutom ser förutsättningarna för hanteringen av generativ AI olika ut vid olika utbildningar och av det följer att riktlinjerna endast kan beröra sådant som kan gälla vid universitetets alla utbildningar. Vid högre grad av specificitet så hade riktlinjerna blivit onödigt restriktiva.

Riktlinjerna riktar sig till lärare, studenter och doktorander och utgör ett övergripande ramverk för vad som utgör rimlig, rekommenderad och tillåten användning av generativ AI inom undervisningen på alla nivåer vid Uppsala universitet. En förutsättning för tillåten användning är att den följer AI-förordningen, dataskyddsförordningen samt annan relevant lagstiftning. Som framgår av riktlinjerna kan de kompletteras av lokala
bestämmelser, som kan vara mer detaljerade och/eller restriktiva.

Dessa riktlinjer kompletteras på webben av väglednings- och stödmaterial för lärare och studenter.

Riktlinjer

  1. Om användningen av generativ AI är begränsad vid undervisning och/eller examination, ska detta tydligt framgå av skriftlig information. Begränsningen ska kunna motiveras utifrån kunskapsmål, uppgiftens karaktär eller pedagogiska överväganden. Vid undervisning och examination ska det även tydligt framgå av
    skriftlig information om användning av generativ AI ska redovisas.
  2. Studenter som planerar att använda generativ AI i samband med undervisning eller examination ansvarar för att hålla sig informerade om både centrala och eventuella lokala riktlinjer.
  3. Om studenter förutsätts att använda generativ AI inom undervisning eller examination, måste kursansvarig/examinator kunna tillse att verktyg tillhandahålls utan kostnad för studenten. Om doktorander förutsätts att använda generativ AI, ligger ansvaret på huvudhandledaren att tillse att lämpliga verktyg är tillgängliga utan kostnad för doktoranden.
  4. Den person som tagit AI-genererat material i bruk ansvarar för hur det används. Akademisk redlighet, ett kritiskt förhållningsätt till materialets pålitlighet samt etiska överväganden ska genomsyra användningen.
  5. Känsliga personuppgifter får endast överföras till ett av universitet godkänt system för generativ AI.
  6. Utan tillstånd från student får studenters material inte överföras till system för generativ AI som kan tänkas använda det för att träna systemen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin