Arbetsordning för vetenskapsområdet för medicin och farmaci
1 kap. Förutsättningar
1§ Med anledning av bestämmelser i högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) har konsistoriet 2019-02-20 fastställt arbetsordning för Uppsala universitet omfattande universitetets övergripande organisation, arbetsfördelning mellan konsistorium och rektor, delegering av beslutanderätt, handläggningen av vissa ärenden samt formerna i övrigt för verksamheten.
Områdesnämnden inom ett vetenskapsområde ansvarar för utbildning, forskning, utvecklingsarbete, uppdragsverksamhet och samverkan med det omgivande samhället och för att informera om verksamheten.
För val ska finnas en elektorsförsamling.
Bestämmelser om områdesnämndens sammansättning har fastställts av konsistoriet, och antalet ledamöter för den medicinska respektive farmaceutiska fakulteten framgår av Riktlinjer för val av ledamöter till områdes- och fakultetsnämnder 2020-2023 (UFV 2019/203).
2§ Verksamheten bedrivs inom institutioner, om inte annat beslutats för viss verksamhet. Varje institution tillhör en fakultet.
- Farmaceutiska fakulteten: institutionen för läkemedelskemi, institutionen för farmaceutisk biovetenskap och institutionen för farmaci.
- Medicinska fakulteten: institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap, institutionen för immunologi, genetik och patologi, institutionen för kirurgiska vetenskaper, institutionen för kvinnors och barns hälsa, institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi, institutionen för medicinsk cellbiologi, institutionen för medicinska vetenskaper.
3§ Vid universitetsförvaltningen finns ett områdeskansli för medicin och farmaci. Områdeskansliets övergripande uppgift är att erbjuda vetenskapsområdets studenter, ledning, forskare, lärare, teknisk och administrativ personal samt övrigt verksamma ett kunnigt stöd med hög servicenivå för att nå vetenskapsområdets och universitetets mål.
Områdeskansliet omfattar följande enheter: enheten för ledningsstöd, enheten för utbildningsstöd, enheten för forskningsstöd, enheten för studentservice för farmaci, medicin och vård samt MedfarmDoIT.
2 kap. Organisation
1§ Områdesnämnden för medicin och farmaci inrättar följande rådgivande och beredande organ:
- arbetsutskott,
- medicinsk kommitté,
- farmaceutisk kommitté,
- kommitté för utbildning på forskarnivå,
- kommitté för utbildning på grundnivå och avancerad nivå med åtta programkommittéer för medicinska fakulteten,
- kommitté för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för farmaceutiska fakulteten,
- kommitté för samverkan,
- kommitté för forskningsinfrastruktur,
- kommitté för lokalfrågor,
- rekryteringsgrupp för anställningar inom farmaceutiska fakulteten,
- rekryteringsgrupp för anställningar inom medicinska fakulteten,
- docenturkommitté,
- kommitté för lika villkor,
- priskommitté.
2§ Inom vetenskapsområdet finns dessutom:
- fakultetskollegier, ett för medicinska fakulteten och ett för farmaceutiska fakulteten,
- prefektmöte,
- elektorsförsamling.
3§ Utöver ovannämnda organ kan områdesnämnden inrätta ytterligare utskott och tillfälliga arbetsgrupper.
4§ Ledamöter som företräder lärarna i de beredande organen utses för samma mandatperiod som ledamöterna i områdesnämnden. För ledamöter som företräder studenterna är mandatperioden högst ett år.
3 kap. Vetenskaplig kompetens
1§ Beslut ska fattas av personer med vetenskaplig kompetens, om besluten kräver en bedömning av:
- uppläggning, genomförande av och kvalitet i utbildningen,
- organisation av och kvalitet i forskningen.
Om bedömning ska göras av en grupp av personer, ska majoriteten av personerna ha vetenskaplig kompetens (2 kap. 6 § högskolelagen (1992:1434)).
För definition av begreppet ”personer med vetenskaplig kompetens”, se vidare Arbetsordning för Uppsala universitet (UFV 2017/95).
4 kap. Delegation
1§ Delegation innebär överföring av beslutanderätt från ett organ eller en befattningshavare till ett underordnat organ eller en befattningshavare. Överföring av uppgifter som inte innebär beslutsfattande utgör inte delegation.
Den som har rätt att fatta beslut har också rätt att delegera, om inte annat särskilt har föreskrivits. Delegation kan ges till ett beslutande organ eller till en befattningshavare.
En korrekt genomförd delegation innebär att ansvaret för fattade beslut överförs till det organ eller den befattningshavare som fått uppgiften delegerad till sig.
En korrekt genomförd delegation förutsätter att mottagaren av delegationen har den självständighet och de kvalifikationer som krävs för uppgiften. Innebörden av delegationen måste vara tydlig. Den som delegerar en uppgift har tillsynsplikt över de uppgifter som delegerats och skyldighet att agera om uppgifterna inte sköts på ett korrekt vis.
5 kap. Områdesnämnden för medicin och farmaci
Uppgifter
1§ Områdesnämnden ska:
- ha det övergripande ansvaret för verksamheten inom ramen för konsistoriets och rektors anvisningar,
- besluta om sin egen arbetsordning,
- besluta om uppläggning och genomförande, samt systematiskt säkra, utveckla och följa upp, kvalitet i utbildningen,
- besluta om organisation av och kvalitet i forskningen,
- besluta om inrättande och avveckling av ämnen på forskarnivå,
- lämna förslag eller yttrande till rektor om inrättande av utbildningsprogram,
- årligen lämna underlag till rektor inför konsistoriets beslut om fördelning av resurser mellan vetenskapsområdena,
- årligen upprätta verksamhetsplan för vetenskapsområdet, samt besluta om uppdrag och fördelning av resurser mellan ingående institutioner m.m.,
- lämna underlag till universitetets årsredovisning och årligt budgetunderlag till regeringen,
- lämna underlag till rektor för universitetets långsiktiga planering av lokalförsörjningen,
- årligen lämna förslag eller yttrande till rektor till plan för kompetensförsörjning,
- besluta om anställningsprofil för professor efter samråd med rektor,
- besluta om att inleda rekrytering av professor,
- lämna förslag till rektor att kalla till anställning som professor,
- besluta om att inleda rekrytering av universitetslektor och biträdande universitetslektor,
- besluta om byte av ämnesområde för universitetslektor, biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt och forskarassistent,
- besluta att en anställning som forskarassistent övergår i en anställning som biträdande universitetslektor,
- följa upp studenternas studievillkor och studiemiljö samt vid behov föreslå eller vidta åtgärder som förbättrar dessa,
- lämna årliga uppdrag för bruksbiblioteksverksamheten,
- i de fall en ny institution ska inrättas genomföra val till institutionsstyrelse.
2§ Områdesnämnden får delegera sina uppgifter till befattningshavare med vetenskaplig kompetens eller till organ där majoriteten är ledamöter med vetenskaplig kompetens om inte annat är särskilt föreskrivet.
Ovanstående punkt 1-2, 6-13 och 16-19 får inte delegeras vidare.
Sammansättning
3§ I områdesnämnden ingår följande ledamöter:
- vicerektor (ordförande),
- ställföreträdande vicerektor (vice ordförande),
- sexton vetenskapligt kompetenta lärare omfattande:
- dekanus för medicinsk fakultet,
- dekanus för farmaceutisk fakultet,
- prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för medicinsk fakultet,
- prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för farmaceutisk fakultet,
- tolv övriga vetenskapligt kompetenta lärare, varav en ska komma från den farmaceutiska fakulteten.
- tre ledamöter som utses av studenterna,
- högst två gruppsuppleanter, vilka utses av studenterna, för de ledamöter som utses av studenterna.
Följande har närvaro- och yttranderätt:
- suppleanter för studenterna,
- prodekanus för medicinska fakulteten, prodekanus för utbildning på forskarnivå, prodekanus för samverkan och prodekanus för forskningsinfrastruktur,
- en representant från var och en av de tre personalorganisationerna,
- sjukhusdirektören vid Akademiska sjukhuset,
- kanslichef och biträdande kanslichef, samt en av kanslichefen utsedd informatör och en av kanslichefen utsedd fakultetsekonom.
Områdesnämnden kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Vicerektor och ställföreträdande vicerektor utses av rektor på förslag av vetenskapsområdets elektorsförsamling.
Ledamöter, utom representanter för studenterna, väljs av elektorsförsamlingen. I områdesnämnden kan personer väljas in som inte tillhör vetenskapsområdets fakulteter. Rösträtt vid val till områdesnämnden har lärare eller forskare med vetenskaplig kompetens inom områdesnämndens ansvarsområde, närmare definition framgår av Uppsala universitets arbetsordning (UFV 2017/95). Val förrättas med slutna sedlar.
Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769). Representanter för personalorganisationerna utses enligt personalföreträdarförordningen (1987:1101).
Mandatperioden för ordförande, vice ordförande och de vetenskapligt kompetenta lärarna är tre år, med möjlighet till förlängning. Mandatet för ordförande och vice ordförande får förnyas, dock högst två gånger om högst tre år i taget.
För ledamöter som utses av studenterna är mandatperioden högst ett år.
Arbetsformer (se även 19 kap)
4§ Områdesnämnden sammanträder minst 9 gånger per år.
5§ Ärenden till områdesnämnden bör ha inkommit till ansvarig handläggare tio dagar före möte.
6§ Kallelse och föredragningslista skickas ut till ledamöterna sju dagar före sammanträdet. Handlingar och förslag till beslut läggs normalt ut på webben samtidigt som föredragningslistan skickas ut.
7§ Ledamot som är förhindrad att delta vid områdesnämndens sammanträde ska i god tid anmäla detta till nämndens ansvariga handläggare.
8§ Det ankommer på ledamot att till ordföranden anmäla förhållanden som kan innebära jäv enligt jävsreglerna i 16-18 §§ i förvaltningslagen (2017:900).
9§ Kanslichefen svarar för att ärendena i områdesnämnden handläggs i enlighet med kraven på information och förhandling enligt gällande arbetsrättslagstiftning.
10§ Ärendena avgörs efter föredragning. Kanslichefen, eller vid dennes frånvaro biträdande kanslichefen, är huvudföredragande. I det fall kanslichefen utsett annan tjänsteman till föredragande för ett visst ärende, deltar denne i områdesnämndens sammanträde, dock endast vid beredning av detta ärende.
11§ Sammanträdesprotokoll förs av en av kanslichefen utsedd ansvarig handläggare. Områdesnämnden utser en person att jämte ordföranden justera protokollet.
12§ Vicerektor leder områdesnämndens sammanträde. Vid dennes frånvaro inträder ställföreträdande vicerektor som ordförande för mötet.
13§ Rösträtt har endast ledamöter och tjänstgörande suppleanter.
14§ Områdesnämnden är beslutsför när fler än hälften av antalet ledamöter, däribland ordföranden, är närvarande. Beslut fattas med enkel majoritet. Om någon begär omröstning, ska den ske öppet i enlighet med 29 § i förvaltningslagen. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst.
15§ Ledamot som deltagit i områdesnämndens beslut har enligt 30 § förvaltningslagen rätt att reservera sig mot beslutet genom att få avvikande mening antecknad till protokollet.
Föredragande och andra vid sammanträdet närvarande tjänstemän, som är med om den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet, har rätt att få avvikande mening antecknad. Utöver vad som anges i lagen, har suppleant för studentrepresentanter rätt att få avvikande mening antecknad till protokollet.
16§ Vid brådskande ärenden, då områdesnämnden inte hinner sammanträda, får ärendet enligt 2 kap. 5 § högskoleförordningen avgöras genom meddelanden mellan ordföranden och minst så många ledamöter som behövs för beslutsförhet. Beslut enligt ovan ska anmälas vid nästa sammanträde.
17§ Protokoll ska upprättas senast 10 dagar efter sammanträdet har avslutats.
6 kap. Arbetsutskott
Uppgifter
1§ Arbetsutskottet är ett rådgivande och beredande organ till områdesnämnden i aktuella och löpande frågor. Områdesnämnden har delegerat följande beslut till arbetsutskottet:
- avge yttrande över vissa remisser,
- utse sakkunniga,
- utse/nominera ledamöter i styrelser, kommittéer mm,
- besluta om kostnader som inte överstiger 100 000 kronor,
- besluta om de disponibla medlens användning för vissa stiftelser anknutna till Uppsala universitet som lyder under stiftelsestyrelsens allmänna bestämmelser och som områdesnämnden inte beslutat delegera till annan instans,
- besluta i vissa samrådsärenden (rekrytering) enligt beslut i områdesnämnden (MEDFARM 2014/241).
Sammansättning
2§ I arbetsutskottet ingår följande ledamöter:
- vicerektor (ordförande),
- ställföreträdande vicerektor har närvaro- och yttranderätt och ersätter vicerektor som ordförande för mötet vid dennes frånvaro,
- dekanus för medicinska fakulteten och dekanus för farmaceutiska fakulteten,
- prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten och prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten,
- tre ledamöter som utses av studenterna.
Följande har närvaro- och yttranderätt:
- prodekanus för medicinska fakulteten, prodekanus för utbildning på forskarnivå, prodekanus för samverkan och prodekanus för forskningsinfrastruktur,
- kanslichef och biträdande kanslichef.
Arbetsutskottet kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Områdesnämnden utser ledamöterna, förutom studenterna i arbetsutskottet.
Ledamöter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Arbetsformer
3§ Ärendena avgörs efter föredragning. Kanslichefen, eller vid dennes frånvaro biträdande kanslichefen, är huvudföredragande. I det fall kanslichefen utsett annan tjänsteman till föredragande för ett visst ärende, deltar denne i områdesnämndens sammanträde, dock endast vid beredning av detta ärende.
4§ Ärenden till arbetsutskottet bör ha inkommit till ansvarig handläggare tre dagar före möte.
5§ Kallelse och föredragningslista skickas ut till ledamöterna två dagar före sammanträdet. Handlingar och förslag till beslut läggs normalt ut på webben samtidigt som föredragningslistan skickas ut.
6§ I övrigt se kapitel 19.
7 kap. Medicinsk kommitté och Farmaceutisk kommitté
Uppgifter
1§ Kommittéerna är rådgivande och beredande organ till områdesnämnden.
Kommittéerna ska:
- bereda verksamhetsplan och resursfördelningsbeslut,
- bereda vetenskapsområdets strategiska kompetensförsörjningsprogram,
- initiera och bereda större principiella frågor av strategisk karaktär, särskilt de som är specifika för den enskilda fakulteten, och leda respektive fakultets övergripande planerings- och utvecklingsarbete.
Kommittéerna får inrätta utskott för särskilda frågor samt tillfälliga arbetsgrupper.
Sammansättning av medicinska kommittén
2§ I medicinska kommittén ingår följande ledamöter:
- Ordförande, tillika dekanus för fakulteten,
- Prodekanus för medicinska fakulteten,
- Prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten,
- Prodekanus för utbildning på forskarnivå alternativt vice ordförande för kommittén för utbildning på forskarnivå,
- Prefekterna vid medicinska fakultetens institutioner. Prefekterna har rätt att utse var sin personlig suppleant från den egna institutionen,
- En föreståndare representerande de kliniska forskningscentrumen i Dalarna, Gävleborg, Västerås och landstinget Sörmland som utses av områdesnämnden efter förslag från föreståndarna,
- Två studenter som utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Vice ordförande utses av kommittén.
Vicerektor, stf vicerektor, prodekanus för forskningsinfrastruktur, prodekanus för samverkan och strategisk kommunikation och kanslichef har närvaro- och yttranderätt.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Sammansättning av farmaceutiska kommittén
3§ I farmaceutiska kommittén ingår följande ledamöter:
- Ordförande, tillika dekanus för fakulteten,
- Prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten,
- Prodekanus för utbildning på forskarnivå alternativt vice ordförande för kommittén för utbildning på forskarnivå,
- Prefekter vid farmaceutiska fakultetens institutioner,
- En till två vetenskapligt kompetent lärare per institution, som utses av områdesnämnden efter förslag från dekanus i samråd med institutionen,
- Två studenter som utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Vice ordförande utses av kommittén.
Vicerektor, stf vicerektor, prodekanus för forskningsinfrastruktur, prodekanus för samverkan och strategisk kommunikation och kanslichef har närvaro- och yttranderätt.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Arbetsformer
4§ Kommittén sammanträder minst tre gånger per termin.
5§ I övrigt se kapitel 19.
8 kap. Kommitté för utbildning på forskarnivå
Uppgifter
1§ Kommittén är ett rådgivande och beredande organ till områdesnämnden i frågor som rör utbildning på forskarnivå samt dess kvalitet, innehåll och organisation. Kommittén ska:
- bereda ärenden för områdesnämnden, samt arbeta enligt kapitel 20, delegationsordning,
- bevaka och initiera frågor som berör utbildning på forskarnivå,
- samarbeta med vetenskapsområdets övriga organ för utbildning,
- samarbeta med andra fakulteter och högskolor.
Kommittén får inrätta utskott i särskilda frågor samt tillfälliga arbetsgrupper.
Sammansättning
2§ I kommittén ingår följande ledamöter:
- ordförande, tillika prodekanus för utbildning på forskarnivå,
- fem ledamöter som ska vara lärare,
- två ledamöter som utses av studenterna,
- fyra gruppsuppleanter för lärarna,
- två suppleanter för studenterna.
Vicerektor, stf vicerektor och kanslichef har närvaro- och yttranderätt.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Områdesnämnden utser de ledamöter som ska vara lärare och suppleanter för dessa. Av ordförande och övriga fem lärare ska två representera farmaceutiska fakulteten, av gruppsuppleanterna för lärarna ska två representera farmaceutiska fakulteten. Områdesnämnden beslutar i vilken ordning gruppsuppleanterna ska inträda.
Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Vice ordförande utses av kommittén. Det förutsätts att ordförande och vice ordförande representerar var sin fakultet.
Arbetsformer
3§ Ärenden till kommittén för utbildning på forskarnivå bör ha inkommit till ansvarig handläggare fjorton dagar före möte.
4§ I övrigt se kapitel 19.
9 kap. Kommittéer för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Antal kommittéer
1§ För utbildning på grundnivå och avancerad nivå ska inom områdesnämndens verksamhetsområde finnas en kommitté för medicinska fakulteten och en kommitté för farmaceutiska fakulteten. Under den medicinska kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå finns följande programkommittéer:
- Kommittén för arbetsterapeutprogrammet,
- kommittén för biomedicinprogrammet,
- kommittén för biomedicinska analytikerprogrammet,
- kommittén för fysioterapeutprogrammet,
- kommittén för logopedprogrammet,
- kommittén för läkarprogrammet,
- kommittén för masterprogrammen,
- kommittén för sjuksköterskeprogrammen.
Uppgifter
2§ Kommittéerna är rådgivande och beredande organ till områdesnämnden i frågor som rör utbildningens uppläggning, genomförande och kvalitet i grundnivå och avancerad nivå, dimensionering av de olika utbildningarna, fördelning av medel samt i principfrågor. Områdesnämnden har delegerat vissa beslut till kommittéerna enligt kapitel 20, delegationsordning.
Kommittéerna förutsätts bevaka och initiera frågor som berör utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt samarbeta med andra fakulteter och högskolor.
Kommittéerna får inrätta utskott för särskilda frågor samt tillfälliga arbetsgrupper.
Verksamhetsområdet för den medicinska fakulteten omfattar följande utbildningar:
- arbetsterapeutprogram,
- barnmorskeprogram,
- biomedicinprogram,
- biomedicinskt analytikerprogram,
- fysioterapeutprogram,
- kompletteringsutbildning¹ för biomedicinska analytikerlogopedprogram,
- läkarprogram,
- röntgensjuksköterskeprogram,
- sjuksköterskeprogram,
- specialistsjuksköterskeprogram,
- masterprogram i avancerad medicinsk avbildning, biomedicin, biomedicinsk laboratorievetenskap, folkhälsa, forensisk vetenskap, global hälsa, och implementering, transformativt lärande och hållbarhet, infektionsbiologi, innovativ medicin, medicinsk forskning, medicinsk nuklidteknik och molekylär medicin, och precisionsmedicin,
- fristående kurser.
Verksamhetsområdet för den farmaceutiska fakulteten omfattar följande utbildningar:
- apotekarprogram,
- kompletteringsutbildning² för farmaceuterreceptarieprogram,
- masterprogram i biologiska läkemedel, läkemedelsanvändning, läkemedelsmodellering och läkemedelsutveckling,
- magisterprogram i klinisk farmaci,
- medverkan i civilingenjörsprogram i kemiteknik med läkemedelsinriktning,
- fristående kurser.
Sammansättning av kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för medicinska fakulteten
3§ I kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten ingår följande ledamöter:
- ordförande, tillika prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten,
- åtta ledamöter som tillika är ordförande i varsin programkommitté,
- en representant för Region Uppsala, en representant för Akademiska sjukhuset och en representant för Uppsala kommun,
- Fyra ledamöter, som representerar fyra olika program, som utses av studenterna,
- Fyra suppleanter, som utses av studenterna, för de av studenterna utsedda ledamöterna.
Vicerektor, stf vicerektor, kanslichef samt dekanus för medicinska fakulteten har närvaro- och yttranderätt.
Vice ordförande utses av kommittén.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Ledamöterna som tillika är ordförande i programkommitté utses av områdesnämnden. Ledamöterna som representerar Region Uppsala, Akademiska sjukhuset och Uppsala kommun nomineras av regionen, sjukhuset respektive kommunen och utses av kommittén. Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Sammansättning av kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för farmaceutiska fakulteten
4§ I kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid den farmaceutiska fakulteten ingår följande ledamöter:
- ordförande, tillika prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten,
- fem ledamöter från farmaceutiska fakulteten varav övervägande lärare,
- två ledamöter som utses av studenterna,
- två gruppsuppleanter för lärarna som utses av områdesnämnden,
- två gruppsuppleanter, som utses av studenterna, för de av studenterna utsedda ledamöterna.
Följande har närvaro- och yttranderätt:
- samordnare för apotekar-, receptarie-, masterprogrammen, samt koordinator för civilingenjörsprogram i kemiteknik och koordinator för kompletteringsutbildning för farmaceuter med utländsk examen,
- en doktorand och en studievägledare vid farmaceutiska fakulteten,
- vicerektor, stf vicerektor, kanslichef samt dekanus för farmaceutiska fakulteten.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Vice ordförande utses av kommittén.
Områdesnämnden utser de fem ledamöterna från farmaceutiska fakulteten, samt de två gruppsuppleanterna för dessa. Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Programkommittéer vid medicinska fakulteten
5§ Programkommittéernas uppgifter beslutas av kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för medicinska fakulteten.
6§ I programkommittéerna för de olika utbildningsprogrammen ingår följande ledamöter:
- Ordförande, som utses av områdesnämnden,
- 8–12 företrädare för lärare och avnämare, som utses av kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för medicinska fakulteten, så att de väl representerar de olika områdena som ingår i respektive utbildning,
- Tre ledamöter utsedda av studenterna,
- Tre suppleanter utsedda av studenterna.
Vice ordförande utses av kommittén.
Företrädarna för avnämarna nomineras av berörd organisation.
Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Arbetsformer
7§ Arbetsformer enligt kapitel 19.
10 kap. Rekryteringsgrupper
Uppgifter
1§ Rekryteringsgrupperna handlägger ärenden rörande anställning som professor, adjungerad professor, gästprofessor, universitetslektor, adjungerad universitetslektor, biträdande universitetslektor, samt ärenden rörande anställning i enlighet med Riktlinjer för anställning efter 67 års ålder (UFV 2013/285), förutom anställning av teknisk- och administrativ personal upp till och med ett år.
I rekryteringsgrupperna handläggs även befordringsärenden i enlighet med Uppsala universitets anställningsordning. Områdesnämnden har inrättat rekryteringsgrupper enligt följande:
- rekryteringsgrupp för anställningar inom medicinska fakulteten
- rekryteringsgrupp för anställningar inom farmaceutiska fakulteten.
Sammansättning
2§ I respektive rekryteringsgrupp ingår följande ledamöter:
- ordförande, tillika dekanus för fakulteten,
- vice ordförande som är en lärare som utses av områdesnämnden,
- tre lärare i farmaceutiska fakultetens rekryteringsgrupp och fem lärare i medicinska fakultetens rekryteringsgrupp som utses av områdesnämnden,
- två ledamöter utses av studenterna,
- två gruppsuppleanter för lärarna i farmaceutiska fakultetens rekryteringsgrupp och en gruppsuppleant i medicinska fakultetens rekryteringsgrupp, inbegripet ordförande och vice ordförande, som utses av områdesnämnden,
- två personliga suppleanter för de ledamöter som utses av studenterna, utses av studenterna.
Följande har närvaro- och yttranderätt:
- Vicerektor, berörd prefekt och sakkunniga,
- Sjukhusdirektören vid Akademiska sjukhuset, eller person som denne utser, har närvaro- och yttranderätt vid rekrytering/befordran av anställningar som är förenade med befattning vid Akademiska sjukhuset, eller som har kliniska arbetsuppgifter.
Rekryteringsgruppen kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Arbetsformer
3§ Arbetsformer enligt kapitel 19.
11 kap. Docenturkommitté
Uppgifter
1§ Docenturkommittén är ett beredande och rådgivande organ till områdesnämnden.
Arbetet i kommittén följer områdesnämndens regler för docentur, fastställda 2011-0609. Docenturkommittén ska även bevaka och initiera frågor rörande docenturärenden och ansvara för kvalitetskontroll och utvärdering, samt samarbeta med andra fakulteter och högskolor.
Sammansättning
2§ I docenturkommittén ingår följande ledamöter:
- ordförande, som ska vara lärare,
- fyra lärare,
- en företrädare utsedd av studenterna,
- två gruppsuppleanter för lärarna,
- en suppleant för den av studenterna utsedda företrädaren.
Vice ordförande utses av kommittén.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Områdesnämnden utser ordförande samt de fyra lärarna och gruppsuppleanter för dessa. Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Arbetsformer
3§ Ärenden till docenturkommittén bör ha inkommit till ansvarig handläggare fjorton dagar före möte.
4§ I övrigt se kapitel 19.
12 kap. Kommittén för lika villkor
Uppgifter
1§ Kommittén för lika villkor är ett rådgivande och beredande organ till områdesnämnden i frågor som rör lika villkor.
Kommittén ska:
- Medverka i planering, åtgärder och utvärdering rörande likavillkorsfrågor inom vetenskapsområdet.
- Verka för att skapa likvärdiga villkor och goda förutsättningar för alla studenter och anställda inom vetenskapsområdet.
- Sammanställa en årlig rapport för föredragning i områdesnämnden avseende lika villkorsarbetet och aktuell situation.
Sammansättning
2§ I kommittén för lika villkor ingår följande ledamöter:
- Minst nio lärare och en representant för den tekniska och administrativa personalen utsedda av områdesnämnden. Ordförande för kommittén utses bland ledamöterna i områdesnämnden (ON). Fem lärare utses bland ledamöterna i följande nämnder, kommittéer och grupper (en från vardera):
- kommittén vid medicinska fakulteten för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (GRUNK),
- kommittén vid farmaceutiska fakulteten för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (GRUFF),
- kommittén för utbildning på forskarnivå (KUF),
- rekryteringsgruppen för anställningar inom medicinska fakulteten (RGM),
- rekryteringsgruppen för anställningar inom farmaceutiska fakulteten (RGF).
- Tre lärare och en representant för den tekniska och administrativa personalen utan koppling till ovannämnda nämnder, kommittéer och grupper utses av ON.
- Tre studenter som utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769)
Vice ordförande utses av kommittén för lika villkor.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Arbetsformer
3§ Arbetsformer enligt kapitel 19.
13 kap. Priskommitté
Uppgifter
1§ Priskommittén är ett beredande och beslutande organ till områdesnämnden i frågor som rör nominering och utseende av pristagare i vissa fall, till exempel Björkenska priset och Erik K. Fernströms pris till yngre särskilt lovande forskare.
Sammansättning
2§ I priskommittén ingår följande ledamöter: ordförande och 6 ledamöter.
Kommitténs ordförande och ledamöter utses av områdesnämnden.
Vice ordförande utses av kommittén.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Arbetsformer
3§ Priskommittén sammanträder i regel 1-2 gånger per termin. Protokoll förs vid mötena.
14 kap. Kommittén för samverkan
Uppgifter
1§ Kommittén för samverkan (MEDFARM 2016/439) är ett rådgivande och beredande organ till områdesnämnden i frågor som rör samverkan och strategisk kommunikation. Kommittén ska:
- bereda samverkansärenden inför beslut i områdesnämnden,
- bereda strategiska kommunikationsärenden inför beslut i områdesnämnden,
- följa den nationella och internationella utvecklingen inom samverkan,
- implementera universitetets program och handlingsplan för samverkan inom vetenskapsområdet,
- löpande bidra till utbyte av kunskaper och erfarenheter inom Uppsala universitet avseende samverkan och strategisk kommunikation,
- löpande bidra till att stimulera och utveckla vetenskapsområdets arbete med och former för samverkan och strategisk kommunikation,
- delta i arbete med nationella och internationella nätverk för samverkan,
- delta i arbete med utvärdering av samverkansverksamhet,
- löpande bedöma behov av utveckling och förändring av incitamentsstruktur för samverkan och strategisk kommunikation inom vetenskapsområdet.
Sammansättning
2§ I kommittén för samverkan ingår följande ledamöter:
- ordförande, tillika prodekanus för samverkan,
- en ledamot från preklinisk verksamhet,
- en ledamot från klinisk verksamhet,
- en ledamot från vårdvetenskaplig verksamhet,
- en ledamot från farmaceutisk verksamhet,
- två ledamöter som utses av studenterna enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769),
- en representant från Uppsala universitets Innovation,
- en representant för områdeskansliet utsedd av kanslichefen.
Vicerektor, stf vicerektor och kanslichef har närvaro- och yttranderätt.
Vice ordförande utses av kommittén.
Ledamöterna i kommittén för samverkan, förutom de som utses av studenterna, utses av områdesnämnden.
Arbetsformer
3§ Ordföranden är en av vetenskapsområdets två representanter i universitetets råd för samverkan.
4§ Ordförande förväntas vid behov representera vetenskapsområdet mot omgivande samhälle i samverkansfrågor och strategiska kommunikationsfrågor.
5§ I övrigt se kapitel 19.
15 kap. Kommittén för forskningsinfrastruktur
Uppgifter
1§ Kommittén för forskningsinfrastruktur (MEDFARM 2014/1134) är ett rådgivande och beredande organ till områdesnämnden i frågor som rör nationell och regional forskningsinfrastruktur av betydelse för vetenskapsområdets forskningsverksamhet. Kommittén ska:
- löpande bedöma behovet av forskningsinfrastruktur av nationellt och regionalt intresse ur vetenskapsområdets perspektiv,
- löpande prioritera vetenskapsområdets forskningsadministrativa IT-system,
- föreslå kriterier och finansieringsmodell för områdesfinansierad regional forskningsinfrastruktur,
- föreslå utvärderingsmetod för större utvärderingar av områdesfinansierad regional forskningsinfrastruktur,
- var tredje år genomföra en större utvärdering av områdesfinansierad regional forskningsinfrastruktur och inventera behovet av ny regional forskningsinfrastruktur,
- var tredje år föreslå finansiering av områdesfinansierad forskningsinfrastruktur för en period av tre år,
- löpande bedöma behov av förändring i finansiering och organisering av områdesfinansierad regional forskningsinfrastruktur.
Kommitténs uppgifter innefattar inte forskningsinfrastruktur som hanteras av CFVUU eller av styrgruppen för SciLifeLab i Uppsala.
Sammansättning
2§ I kommittén för forskningsinfrastruktur ingår följande ledamöter:
- ordförande, tillika prodekanus för infrastruktur,
- två ledamöter från preklinisk institution,
- två ledamöter från klinisk institution,
- en ledamot från vårdvetenskaplig verksamhet.
- en ledamot från farmaceutisk institution,
- en ledamot som utses av studenterna enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Vicerektor, stf vicerektor och kanslichef har närvaro- och yttranderätt.
Ledamöterna i kommittén för forskningsinfrastruktur utses av områdesnämnden.
Till kommittén för forskningsinfrastruktur adjungeras en ledamot från Universitetssjukvårdsnämnden (USN) som representerar Region Uppsala med närvaro- yttrande- och förslagsrätt.
Vice ordförande utses av kommittén.
Arbetsformer
6§ Ordföranden är vetenskapsområdets representant i universitetets råd för forskningsinfrastruktur.
7§ Ordförande ingår som ledamot i styrgruppen för SciLifeLab i Uppsala.
8§ I övrigt se kapitel 19.
16 kap. Kommittén för lokalfrågor
Uppgifter
1§ Kommittén för lokalfrågor är ett beredande och rådgivande organ till områdesnämnden i frågor som rör vetenskapsområdets övergripande behov av forsknings- och undervisningslokaler, inklusive examinationslokaler. Kommittén ska:
- Bereda ärenden inför områdesnämnden som rör vetenskapsområdets behov av forsknings- och undervisningslokaler, inklusive examinationslokaler.
- Löpande bevaka och initiera frågor som rör vetenskapsområdets behov av forsknings- och undervisningslokaler. inklusive examinationslokaler
- Verka för samordning av vetenskapsområdets forsknings- och undervisningslokaler, inklusive examinationslokaler.
- Sammanställa en årlig rapport till områdesnämnden avseende vetenskapsområdets övergripande behov av forsknings- och undervisningslokaler, inklusive examinationslokaler.
Kommittén får inrätta utskott för särskilda frågor samt tillfälliga arbetsgrupper.
Sammansättning
2§ I kommittén för lokalfrågor ingår följande ledamöter:
- ordförande,
- prodekanus för forskningsinfrastruktur, prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, prodekanus för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten,
- prefekterna för var och en av vetenskapsområdets institutioner,
- föreståndaren för Uppsala kliniska forskningscentrum (UCR), centrumchefen för CFVUU, föreståndaren för administrativt centrum för Science for Life Laboratory (SciLifeLab) i Uppsala,
- föreståndarna från var och en av vetenskapsområdets intendenturer,
- en företrädare för byggnadsavdelningen som utses av chefen för byggnadsavdelningen,
- tre ledamöter som utses av studenterna,
- prefekterna för var och en av vetenskapsområdets institutioner, föreståndaren för UCR, centrumchefen för CFVUU samt föreståndaren för administrativt centrum för SciLifeLab i Uppsala har möjlighet att utse var sin personlig suppleant,
- en suppleant, för de ledamöter som utses av studenterna, som utses av studenterna.
Följande har närvaro- och yttranderätt:
- sjukhusdirektören vid Akademiska sjukhuset eller en person som denne utser i lokalfrågor som rör Akademiska sjukhuset,
- vicerektor, dekanus för medicinska fakulteten, dekanus för farmaceutiska fakulteten, prodekanus för utbildning på forskarnivå och kanslichef.
Kommittén kan därutöver medge annan person närvaro- och yttranderätt.
Ordförande utses av områdesnämnden för medicin och farmaci. Ordförande ska vara ställföreträdande vicerektor, dekanus för medicinska fakulteten eller dekanus för farmaceutiska fakulteten.
Vice ordförande utses av kommittén.
Ledamöter och suppleanter som utses av studenterna utses enligt bestämmelserna i studentkårsförordningen (2009:769).
Arbetsformer
3§ Arbetsformer enligt kapitel 19
17 kap. Fakultetskollegier
Uppgifter
1§ Fakultetskollegierna är forum för information och diskussion om aktuella frågor. Kollegierna utser genom val elektorsförsamling för vetenskapsområdet för medicin och farmaci samt elektorer i vetenskapsområdets elektorsförsamling. Kollegierna utser även hedersdoktorer.
Sammansättning
2§ Till kollegierna kallas vetenskapligt kompetenta personer enligt Uppsala universitets arbetsordning (UFV 2017/95).
Arbetsformer
3§ Kollegierna sammanträder minst två gånger per termin med vicerektor som ordförande.
18 kap. Prefektmöte
Uppgifter
1§ Prefektmötet är ett forum för information och diskussion om för prefekterna/motsvande relevanta frågor inom vetenskapsområdet och universitetsförvaltningen.
Sammansättning
2§ Till prefektmötet kallas vetenskapsområdets prefekter, föreståndarna för de kliniska forskningscentrumen, föreståndaren för Uppsala kliniska forskningscentrum (UCR), föreståndaren för Uppsala biobank, föreståndaren för centrum för forskning om funktionshinder, föreståndaren föradministrativt centrum för SciLifeLab i Uppsala samt centrumchefen för CFVUU.
Ställföreträdande vicerektor, dekaner, prodekaner, kanslichef och biträdande kanslichef har närvaro- och yttranderätt
Arbetsformer
3§ Prefektmöten hålls i regel 2-4 gånger per termin med vicerektor som ordförande.
Minnesanteckningar förs av en av kanslichefen utsedd ansvarig handläggare.
19 kap. Arbetsformer för nämnder och kommittéer
1§ Information om ledamöter och sammanträdestider ska publiceras på webben.
www.uu.se/medarbetare/vetenskapsomrade/medicin-och-farmaci
2§ Ärenden till nämnd/kommitté bör ha inkommit till respektive ansvarig handläggare åtta dagar före möte.
3§ Kallelse och föredragningslista skickas ut till ledamöterna senast sju dagar före ordinarie möte. Handlingar och förslag till beslut läggs normalt ut på webben samtidigt.
4§ Ledamot som är förhindrad att delta ska i god tid anmäla detta till den ansvariga handläggaren.
5§ Det ankommer på ledamot att till ordföranden anmäla förhållanden som kan innebära jäv enligt jävsreglerna i 16-18 §§ förvaltningslagen (2017:900).
6§ Ärenden avgörs efter föredragande av ordföranden eller den som ordföranden utser.
7§ Sammanträdesprotokoll förs i förekommande fall av en av kanslichefen utsedd ansvarig handläggare.
8§ Rösträtt har endast ledamöter och tjänstgörande suppleanter.
9§ Nämnden/kommittén är beslutsför när fler än hälften av antal ledamöter, däribland ordföranden är närvarande. Beslut sker genom acklamation om inte omröstning begärs. Beslut fattas med enkel majoritet. Om någon begär omröstning ska den ske öppet. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsrätt.
10§ Ledamot som deltagit i berörd nämnds/kommittés beslut har enligt 30 § förvaltningslagen rätt att reservera sig mot beslutet genom att få avvikande mening antecknad till protokollet. Föredragande och andra vid sammanträdet närvarande tjänstemän, som är med om den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet, har rätt att få avvikande mening antecknad.
11§ Vid brådskande ärenden, då berörd nämnd/kommitté inte hinner sammanträda, får ärendet enligt 2 kap. 5 § högskoleförordningen avgöras genom meddelanden mellan ordföranden och minst så många ledamöter som behövs för beslutsförhet. Beslut enligt ovan ska anmälas vid nästa sammanträde.
12§ Varje nämnd/kommitté, utöver områdesnämnden, beslutar särskilt om suppleanternas närvaro- och yttranderätt, samt möjlighet att få skiljaktig mening antecknad till protokollet.
13§ Protokoll ska upprättas senast 10 dagar efter sammanträdet har avslutats.
20 kap. Delegationer
Delegation för vicerektor
(s) = rätt till vidaredelegation
- Utseende av arbetsgrupper för utarbetande av förslag till yttrande över remisser,
- Avge yttrande över vissa remisser (s),
- Besluta i icke principiella ärenden i det fall dessa inte kan vila till ordinarie sammanträde (s),
- Besluta om kostnader som inte överstiger 100 000 kronor.
Delegation för vice ordförande
För vice ordförande gäller vid vicerektors frånvaro samma delegationsordning som för vicerektor då denne ersätter vicerektor.
Delegation för dekaner
- Förhandla om lön och etableringsbidrag vid rekrytering av professor,
- Fatta beslut i vissa samrådsärenden enligt områdesnämndens beslut 2014-09-25 (MEDFARM 2014/241),
- Utse arbetsgrupper för fakultetsinterna frågor.
Delegationsordning för arbetsutskottet
- Avge yttrande över vissa remisser,
- Utse sakkunniga,
- Utse/nominera ledamöter i styrelser,
- kommittéer mm,
- Besluta om kostnader som inte överstiger 100 000 kronor,
- besluta om de disponibla medlens användning för vissa stiftelser anknutna till Uppsala universitet som lyder under stiftelsestyrelsens allmänna bestämmelser och som områdesnämnden inte beslutat delegera till annan instans,
- Fatta beslut i vissa samrådsärenden (rekrytering) enligt områdesnämndens beslut 2014-09-25 (MEDFARM 2014/241).
Delegationsordning för kommittéerna för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
- Besluta i ekonomiska frågor inom ramen för den budget som områdesnämnden lagt (s),
- Besluta om utbildningsplan och kursplaner samt frågor rörande utbildningens innehåll och organisation inom ramen för beslut fattade i områdesnämnden (s),
- Beslut om inrättande och indragning av inriktningar i program på avancerad nivå tas av områdesnämnden, dessa får inte delegeras,
- Besluta i frågor rörande studiernas genomförande, krav på särskild behörighet för kurs, dispenser, tillgodoräknanden, studieortsbyten, antal kursplatser och fördelning av kursplatser och vissa antagningsärenden (s),
- Besluta om annat betygssystem för kurser som avser examensarbeten, verksamhetsförlagd utbildning (VFU), övriga praktikkurser, projektinriktade kurser och orienteringskurser enligt UFV 2018/1961,
- Besluta om frågor rörande internationellt studerandeutbyte inom utbildningen på grundnivå och avancerad nivå (s),
- Besluta om utseende av examinatorer och kursansvariga (s),
- Besluta om undantag från terminstider rörande fältstudier, vissa typer av självständiga arbeten eller viss verksamhetsförlagd utbildning och praktik, i enlighet med Läsårs- och terminstider vid Uppsala universitet (UFV 2020/314),
- Ansvara för kvalitet i utbildning inklusive kursvärderingar (s) och uppföljning (s),
- Ansvara för Universitetskanslersämbetets utvärderingar och uppföljningar (s),
- Ansvara för genomförande av utbildningsutvärderingar i enlighet med vetenskapsområdets rutiner för utbildningsutvärdering och årlig uppföljning (s),
- Besluta om förslag till åtgärder efter genomförd utbildningsutvärdering inför fastställande i områdesnämnden,
- Besluta om förslag till åtgärder med anledning av den årliga uppföljningen i enlighet med vetenskapsområdets rutiner för utbildningsutvärdering och årlig uppföljning,
- Besluta om förslag till åtgärder med anledning av den årliga uppföljningen i enlighet med riktlinjer för inrättande, uppföljning och avveckling av utbildningsprogram, huvudområden och biområden (UFV 2015/184)Besluta om kurslitteratur (s),
- Ordförandena i kommittéerna på grundnivå och avancerad nivå får besluta i ärenden av icke principiell natur som berör utbildningen på grundnivå och avancerad nivå, För beslut om kostnader över 50 000 kronor krävs särskild delegation.
Delegationsordning för kommittén för utbildning på forskarnivå
- Föreslå vetenskapsområdets ämnen på forskarnivå,
- Besluta om allmänna studieplaner (för varje ämne på forskarnivå),
- Besluta om särskild behörighet vid tillträde till utbildning på forskarnivå,
- Anta doktorander,
- Besluta om individuella studieplaner i anslutning till antagning till utbildning på forskarnivå (med bl a tidplan, finansieringsplan, handledare, examinator, kurser, arbetsplan, särskilda åtaganden) samt besluta om revideringar av dessa (t ex byte av handledare, projekt eller ämne),
- Handha halvtidskontroll och årlig uppföljning samt föreslå regelverket i samband därmed,
- Besluta om planer för kurser på forskarnivå inom en budgetram fastställd av områdesnämnden och besluta om budget, planering, antagning, tillgodoräknanden, riktlinjer m m samt publicera webbkatalog,
- Besluta i anslutning till disputationer (tid, plats, opponent, ordförande, betygsnämnd, initiera förhandsgranskning, fördelning av aktivitetspoäng mellan institutionerna (rapportkortet), beslut om förkortad tillgänglighetstid för avhandling),
- Besluta i anslutning till licentiatseminarier (betygsnämnd),
- Föreslå regelverk i anslutning till disputationer och licentiatseminarier,
- Besluta om utdelning ur vissa fonder,
- Ansvara för kvalitetskontroll och utvärdering,
- Ansvara för genomförande av utbildningsutvärderingar i enlighet med vetenskapsområdets rutiner för utbildningsutvärdering och årlig uppföljning,
- Föreslå regler för fördelning av aktivitetspoäng,
- Ordföranden i kommittén får besluta i ärenden av icke principiell natur som rör utbildning på forskarnivå,
- För beslut om kostnader över 50 000 krävs särskild delegation.
Delegation för områdeskansliet
- Handläggande tjänstemän inom kansliet för medicin och farmaci får besluta i icke principiella ärenden av administrativ natur.
- För beslut om kostnader över 25 000 kronor krävs särskild delegation.
¹ utbildning som bedrivs enligt förordningen (2008:1101) om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning
² utbildning som bedrivs enligt förordningen (2008:1101) om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning