Riktlinje om litiumjonbatterier
1. Inledning
Denna riktlinje syftar till att ge anvisningar om förfaranden vid laddning, hantering förvaring, transport av litiumjonbatterier vid Uppsala universitet. Målsättningen är att helt eliminera eller annars minimera skador på liv, hälsa, egendom och miljö. Univer-sitetets höga målsättning i det här avseendet har sitt ursprung i Kammarkollegiets förändrade villkor i Verksamhetsförsäkringen som trädde i kraft 2023-01-01.
2. Omfattning
Denna riktlinje omfattar samtliga anställda, övrigt verksamma, studenter och besökare vid/inom Uppsala universitet.
3. Definitioner
Brandteknisk klass EI60 | Konstruktionen ska stå emot brand och värme-strålning i minst 60 minuter. För utökad definition se BBR kap 5. |
BBR | Boverkets byggregler. |
Litiumjonbatteri | Batteri som innehåller litiummetall och innehar en hög energitäthet jämfört med t.ex. klassiska blybatterier och nickel-metallhybridbatterier. Litiumjonbatterier skiljer sig, förenklat, från litiumbatteri i avseende att det är uppladdningsbart. |
Förvaring | När litiumjonbatteriet lämnas utan uppsikt. |
Hantering | När litiumjonbatterier används, förflyttas eller på annat sätt är under uppsikt. |
Farligt gods | Farligt gods är ett samlingsbegrepp för ämnen och föremål som kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om de inte hanteras på rätt sätt under transport. |
4. Rättsligt område
Arbetsmiljölag (1977:1160)
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, kap 2 § 2
Lag (2006:263) om transport av farligt gods
Förordning (2003:789) om skydd mot olyckor
Förordning (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering
SRVFS 2004:3
MSBFS 2020:9
TSFS 2022:52
TSFS 2021:30
Föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S)
Föreskrifter om transport av farligt gods på järnväg (RID-S)
Kammarkollegiets verksamhetsförsäkring, avsnitt 1.9 Säkerhetsvillkor
Riktlinje om Systematiskt brandskyddsarbete inom Uppsala universitet, Dnr UFV 2004/618, Brandskyddspolicy
5. Anvisningar om laddning, hantering och förvaring
Vid Uppsala universitet gäller följande för laddning, hantering och förvaring av litiumjonbatterier.
Grundläggande princip
1. Inom universitetets lokaler får anställda, övrigt verksamma och studenter endast ladda elektrisk utrustning som tillhandahållits av universitetet. Undantaget är privata mobiltelefoner samt privata bärbara datorer/surfplattor. Laddning ska ske med av tillverkaren rekommenderad laddare.
Litiumjonbatterier avsedda för elcyklar, elsparkcyklar och liknande transportfordon
2. Litiumjonbatterier avsedda för transportmedel får inte laddas, förvaras eller på annat sätt hanteras inom universitets lokaler på annat sätt än:
– utomhus, på behörigt avstånd från byggnader, där laddningsanordningar och batterier är väderskyddade. Batterier ska normalt inte laddas i kraftig kyla eller värme, om inte annan anvisning från tillverkare finns.
– i en fristående byggnad med välventilerade lokaler. Den fristående byggnaden står på sådant avstånd till annan byggnad som innebär att risk för brandspridning vid brand inte föreligger.
– inomhus i ett väl ventilerat avsett rum, avskilt från övrig verksamhet i lägst brandteknisk klass EI 60 och vara försett med detektion för rök.
Litiumjonbatterier som används vid reparations-/konstruktions-arbete/motsvarande i universitetets lokaler
3. Används litiumjonbatterier under reparations-/konstruktionsarbete/motsvarande, ska laddning, hantering och förvaring utföras på sådant sätt att batteriet inte orsakar en brand eller annan incident.
Litiumjonbatterier i andra fall än ovan nämnda
För litiumjonbatterier som inte benämnts i föregående punkter 1-3 gäller:
4. Behov av laddning och förvaring av litiumjonbatterier ska riskbedömas och åtgärder som helt eliminerar risk för brand eller annan incident ska vidtas.
6. Anvisningar om förfarande vid skadade batterier
Vid en eventuell brand i ett batteri finns risk för ett hastigt brandförlopp och spridning av giftig rök. Ett skadat batteri ska därför omedelbart tas ur bruk och förebyggande åtgärder vidtas.
7. Anvisningar om avfallshantering
Litiumjonbatterier som finns i elektronisk eller annan relevant utrustning som ska destrueras, hanteras i enlighet med rekommendationer från universitetets upphandlade aktör för avfallshantering.
8. Anvisningar om transport
För att få skicka batterier/celler samt utrustning med batterier som innehåller litiumjon behöver bestämmelserna för transport av farligt gods vara uppfyllda. Uppsala universitet följer de anvisningar som lämnas av universitetets upphandlade säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods.
9. Anvisningar i händelse av incident
I händelse av att det förekommer litiumjonbatterier i universitetets lokaler (t.ex. i fasta installationer, i anläggningar, i fordon såsom cyklar, sparkcyklar m.m.), och som orsakar en incident som innebär skada på universitetets egendom gäller att:
Incidentrapportering
- Incidenten rapporteras och utreds i universitetets incidenthanteringssystem.
- Anmälan om skada på universitetets egendom skickas till Säkerhetsavdelningen som på uppdrag av den/de skadedrabbade samordnar ersättningsärendet inom universitetet gentemot Kammarkollegiet.
Ersättning via universitetets verksamhetsförsäkring
I fråga om ersättning från Kammarkollegiet gäller Verksamhetsförsäkringens villkor. Efter anmälan från Uppsala universitet bedömer Kammarkollegiet om Uppsala universitet har uppfyllt villkoren och beslutar om nivå av ersättning som Uppsala universitet är berättigad.